Fotol: Maltal toimus 20.–22. aprillil 2023 rahvusvaheline eTwinningu aasta teemast inspireeritud kontaktseminar, kus osalesid eTwinningu ekspert Leila Lehtmets (Kose Gümnaasium), mentor Ülle Kreos (Saaremaa Gümnaasium) ja mentor Marika Viks (Põltsamaa Ühisgümnaasium). Loe rohkem SIIT.
Avame uksed eTwinningu mentorite maailma, kus õpetajad jagavad kogemusi ja tagasivaadet möödunud 2022/2023 õppeaastale. Uurisime suve hakul, kuidas mõjutas eTwinningu mentoriks olemine õpetajatööd ja kutsealast arengut, mis jääb möödunud õppeaastast meelde ja mida üldse andis eTwinningu mentoriks olemine.
Mentorid on kogenud ja aktiivsed eTwinningu õpetajad, kes töötavad koos riiklike kasutajatugedega. Nad korraldavad töötube ja eTwinningut tutvustavaid lühikoolitusi ning on toeks alustavatele õpetajatele rahvusvaheliste projektide algatamisel ja elluviimisel. Eestis on 15 särasilmset eTwinningu mentorit ja siin on nende kogemus.
eTwinningu mentoriks olemine – väljakutse, millest saab kasvulava
Kuna eTwinningu kodu kolis suurte andmemahtudega 2022/2023. õa vältel vanalt platvormilt uuele, siis kaasnesid sellega mitmed projektõppetööd pidurdavad takistused, mis sundis õpetajaid uutmoodi lahendusi välja nuputama. “Mentoriks olemine pani mind pingutama, mõtlema ja katsetama. Ilmselt oleksin muidu alla andnud,“ Eve Saare (Jüri Gümnaasium). Pühendunud mentorõpetajad näitasid selle raputava aasta jooksul mida päriselt tähendab koostöö, üksteise toetamine, innustamine ning eTwinningu kogukonna ühtekuuluvus. „Sellest õppeaastast jääb meelde ühine ja toetav eTwinningu kogukonna tunnetus,“ ütleb Marika Viks (Põltsamaa Ühisgümnaasium).
Mentorid on sädeõpetajad, kes annavad endast parima, et algatada rahvusvahelisi projekte ja kaasata kooli või lasteaia õpetajaid eTwinningu maailma. Mentorid peavad eriti tänuväärseks võimalust toetada uusi õpetajaid nende esimeste projektidega. Õpetajad on tunnistanud, et mentoriks olemine on arendav kogemus ning see on andnud võimaluse jagada oma teadmisi ja kogemusi teistega. „Õpetades ja toetades teisi õpid ka ise,“ räägib Jaanus Paasoja (Tallinna Südalinna Kool).
Mentorite võrgustiku kohtumised ja toetus – ühine inspiratsioon
eTwinningu mentorid on õppeaasta jooksul regulaarselt kord kuus õpiringide formaadis kohtunud. Igal kohtumisel on fookuses erinev teema ning õpiringi viivad läbi mentorid ise. Mentorite kohtumised ja õpiringid on olnud täis inspiratsiooni ja uusi ideid, kuna teemad on mentorite endi valitud ja sisutegevused hoolikalt ette valmistatud. Mentorid on tõdenud, et üksteise kogemustest õppimine on olnud äärmiselt väärtuslik. „Mulle meeldib suhelda eTwinningu õpetajatega, sest nad on positiivsed, uuendusmeelsed ja lahedad“, leiab Meili Läänemets (Tartu Mart Reiniku Kool).
Regulaarsed kohtumised on võrgustikku toetavad ja jätkuvad mentorite soovil ka uuel õppeaastal. Lisaks kodumaistele kohtumistele toimub kord aastas ka traditsiooniline Balti-Soome mentorite võrgustiku kolmepäevane seminar, mis sellel õppeaastal toimus Tallinnas ja järgmisel õppeaastal toimub Leedus.
Kuigi mentoriks olemine nõuab teataval määral aega ja panust, tunnevad mentorid, et kõik pooled on selles protsessis olnud mõistvad ja toetavad. Õpetajad tunnevad, et mentoriks olemine motiveerib neid, kuna selle rolli kaudu õpib palju iseenda ja teiste kohta, saab ennast positiivselt laadida ning proovida uusi asju. „Sellest aastast võtan kaasa toetuse, usalduse ja uue kogemuse koolitajana,“ jagab Jelena Rattik (Tallinna Sõbrakese Lasteaed).
Mentorite võrgustiku kohtumised on olnud meeldejäävad, eriti meeleolukaks kujunes Saaremaa Gümnaasiumi külastus. „Kindlasti jääb kõige eredamalt meelde Saaremaa! See koosolemine ja saarel käimine oli väga eriline,“ räägib Kristiine-Teele Satsi (Tallinna Lasteaed Pääsusilm). Mentorite ühine tahe jätkata sarnases vaimus on suur tunnustus eTwinningu kogukonna toetavale ja inspireerivale õhkkonnale.
eTwinningu mõju õpetajatööle ja kutsealasele arengule
Mentorite sõnul on eTwinning muutnud nende õpetajakarjääri olulisel määral. See on andnud võimaluse areneda, leida uusi ideid ning viia õppetöö uuele tasemele. „Uus ja huvitav kogemus oli veebiseminaril oma kogemuste jagamine ning rahvusvahelisel seminaril osalemine. Tulin nendega toime ja see oli innustav,“ jagab Marika Viks (Põltsamaa Ühisgümnaasium). Mentorid on leidnud endale rahvusvahelisi koostööpartnereid ning võtnud osa põnevatest ettevõtmistest nii kodumaal kui ka välismaal. „Sain oma kogemusi ja teadmisi jagada huvilistele. Sain osaleda põnevates õpitubades. Tore ja hariv oli võimalus osaleda Maltal eTwinningu seminaril,“ kirjeldab Ülle Kreos (Saaremaa Gümnaasium).
Uued väljakutsed on õpetajaid innustanud ja motiveerinud ning andnud võimaluse õppida ja kasvada koos eTwinningu kogukonnaga. „Ma ei kujuta oma õpetajaametit enam ette ilma eTwinninguta. Kõik on olnud meeldiv ja kasulik. Ikka leian läbi eTwinningu koolituste või teiste tegijate kaudu uusi mõtteid ja arenen edasi,“ räägib Meili Läänemets (Tartu Mart Reiniku Kool)
Kokkuvõttes on eTwinningu mentorite tagasivaade 2022/2023 õppeaastale olnud südamlikult positiivne ja platvormi tehniliste viperuste kiuste jääb sellest aastast meelde ühtehoidev ja toetav kogukond. Mentoriks olemine on olnud kohati väljakutse, kuid see on ühtlasi andnud võimaluse kasvada ja areneda nii õpetajana kui ka inimesena. Mentorite ühised kohtumised ja toetus on olnud inspiratsiooniallikas ning suurepärane võimalus professionaalseks arenguks. eTwinningu mõju õpetajatööle on olnud märkimisväärne, muutes õpetajate karjääri rikastavamaks ja põnevamaks. Seega, kui oled õpetaja, keda huvitab rahvusvaheline koostöö, oma kogemuste jagamine ja õppimine teistelt, siis on eTwinningu mentoriks olemine suurepärane võimalus end proovile panna ja avastada uusi horisonte õpetamise maailmas.
Suur tänu kõikidele 2022/2023 õa eTwinningu mentoritele – olete meie kogukonna alustala, suured eeskujud ja väärtuslikud kolleegid rahvusvahelise koostöö edendamisel! Loe ka selle kohta, kuidas eTwinningu mentorid möödunud õppeaastat alustasid ning kuidas selle pidulikult Artise kinos lõpetasid.