Jaanuaris valmis 9. klassi matemaatika digiõpiku II osa kerge intellektipuudega õpilaste õpetamiseks. Koos 2022 sügisel ilmunud I osaga moodustab värske digiõpik tervikliku õpematerjali, mis katab ära kogu õppeaasta klassipõhise õppevara vajaduse. Õppematerjal on tasuta kasutamiseks kättesaadav nii E-koolikotis kui Opiq platvormil. Õppematerjali autoriteks on eripedagoogid Ragne Kuusk ja Kadri Männiksaar, kes on varasemalt loonud mitmeid hariduslike erivajadustega õppijatele mõeldud õppematerjale.
Värske digiõpiku näol on tegemist õppematerjaliga, mis on koostatud spetsiaalselt silmas pidades põhikooli lihtsustatud riikliku õppekava alusel õppija vajadusi ja iseärasusi. Terviklik ning mahukas õppevara täidab nii õpiku kui töövihiku funktsiooni ning sisaldab hulgaliselt ülesandeid käsitlevate teemade tutvustamiseks ja oskuste omandamiseks. Digiõpik on tõhus täiendus juba olemasolevale paberversioonile, sisaldades vajalikke materjale nii üleklassiliseks kui iseseisvaks tööks. Lisaks on õpikuga kaasas metoodilised juhised õpetajale, mis teevad digiõpiku kasutamise õppetöös veelgi käepärasemaks.
Projekti eestvedaja, üldhariduse valdkonna peaeksperdi Kristiina Paisti sõnul võidavad loodud õppevarast nii õpilased kui õpetaja. „Ehkki matemaatikas on varasemast käibel ka paberõpik, võimaldab värske digiõpik juba formaadist tuleneva erinevuse tõttu kasutajale rohkem variatiivsust. Õppijatele tähendab see põnevamaid koolitunde ning õpetajatele väiksemat ajakulu nende ette valmistamisel, sest puudub vajadus lisamaterjali omal käel juurde otsida või ise luua,“ selgitas ta.
Aineoskuste kõrval aitab loodud materjal arendada õppijatel olulisi digipädevusi, mis on vajalikud haridustee jätkamiseks järgmistes õppeastmetes ning tööturul. Haridusvaldkonna arengukava 2021–2035 näeb ette digipädevuste arendamist ja õppe mitmekesistamist digilahenduste abil. Üldhariduskoolide ja kutseõppeasutuste tänane digitaristu on heal tasemel, mistõttu on nende oskuste arendamine oluline eeldus järgmiste valikute tegemisel.
Paist lisas, et ehkki õpiku kasutajate arv on väike, on loodud materjali olulisust võimatu üle hinnata. „Põhikooli Lihtsustatud riikliku õppekava alusel õppivaid põhikoolinoori on Eestis kokku 2400 ringis. Erasektori vaatest ei ole seda õppematerjalide tootmiseks piisavalt. Seetõttu on aja- ja asjakohast õppematerjali lihtsustatud õppekaval õppijatele pigem vähe kui palju. Riigi vaatest ei saa me neid noori kindlasti tähelepanuta jätta, vaid peame seisma selle eest, et ka neil oleksid õppimiseks võrdsed võimalused. Nii olemegi õppematerjalide koostamist ise eest vedanud,“ tõdes Paist.
Esimeste kasutajate hinnangul on matemaatika digiõpik hea võimalus muuta õppimist mitmekesisemaks. Raikküla kooli matemaatikaõpetaja Ede Jakobson tõi õpiku katsetamise tulemusel välja, et digiõpik on õpilastele huvipakkuv vaheldus töövihikule. „Oleme õpikut kasutanud klassis uue teema tutvustamiseks ja harjutamiseks smart-tahvlil, kuid peamiselt kasutavad õpilased materjali individuaalselt peatükis sisalduvaid ülesandeid lahendades. Haiguste perioodil on see mugav distantsõppeks ja individuaalsete ülesannete jagamiseks,“ avaldas Jakobson. Kroonuaia kooli õpetaja Lii Helmeti hinnangul on materjal väga illustratiivne, kaasaaegne ning seetõttu õpilastele meelepärane. „Oleme antud õpiku järgi tuletanud meelde reegleid, õppinud ülesannete lahendamise algoritme, analüüsinud koos ülesannete lahenduskäiku. Kui eeltöö on ülesannete lahenduseks tehtud ja õpilased lahendavad ülesandeid iseseisvalt, on digiõpik suureks abiks ülesannete vastuste kontrollimisel,“ rõõmustas Helmet.
Tänaseks on lihtsustatud riikliku õppekava alusel õppematerjale loodud kolme ESF perioodi vältel ning ühtekokku on ilmunud arvestatavas mahus paberkandjal tööraamatuid aga ka 12 klassipõhist, kogu õppeaasta õppematerjali vajadust katvat digiõpikut. Tänavu aastal on lisandumas veel viis digiõpikut, millest viimased avaldatakse 2023 sügiseks.
Lihtsustatud õppekavale vastavate digiõpikute väljaandmist toetasid Euroopa Sotsiaalfond ning Haridus- ja Teadusministeerium programmi „Kaasaegse ja uuendusliku õppevara arendamine ja kasutuselevõtt“ raames.