Tallinna Mustjõe Gümnaasiumi keelekümblusklassi klassiõpetaja Maret Vandeli (pildil) jaoks on digiõppevara kasutamine õppe loomulik osa ja selle abil on ta tunni läbi viinud isegi metsast. Õpetajate töö lihtsustamiseks jagab Maret lahkelt meie blogis nii enda loodut kui teiste valmistatud häid digiõppevara leide.
Töötan klassiõpetajana keelekümblusklassis ja sellel aastal õpetan 1. klassi kõiki aineid peale muusika ning kehalise kasvatuse. Hetkel õpetan eesti keelt ka 5. klassile ning olude sunnil olen olnud ka kehalise kasvatuse ja inglise keele õpetaja.
Keelekümbluse digiõppevara loomise vajaduse tingisid elu ja distantsõpe
Digiõppevara on andmeside võimaluse olemasolul igas seadmes kättesaadav ning kiirelt jagatav. Minu teekond digitaalse õppematerjali avaldamise suunas algas ning on ka jätkunud, sest selleks tekkis vajadus. Varem jagasin mõnda materjali kirja teel, mälupulgal või ka jagatud kaustades, kuid kogesin seda, et nõnda salvestatud materjali on endalgi raske leida ning jagatud materjalid hakkavad kusagil “elama oma elu”. Neid jagatakse edasi, muudetakse, kasutatakse ilma autorile viitamata. Nii avasin E-koolikotis oma esimese kogumiku – Keelekümblusklassi seinamaterjal. LAK-õpe 1.kooliastmes. Muidugi on hea, kui õppematerjal on taaskasutatav ja kohandatav, kuid eelistan, et kohandatud materjali aluseks on originaal.
Vajadus taaskord materjale jagada tekkis distantsõppe ajal, kui leidsime ennast esmakordselt olukorrast, kus võõrkeelt tuli õpetada üle interneti kodust ning päris alguses ei olnud kõigil võimalust arvutit ega isegi telefoni kasutada, eriti tunni ajal. Seega hakkasin kasutama eelsalvestatud videotunni formaati, mida õpilased said endale sobival ajal ning piisava arvu kordustega ette mängida. Ka teised inimesed leidsid loomingulisi viise distantsõppe lihtsustamiseks ja nii alustasime koostööd Maire Kebbinauga, kes luges helifailidena sisse “Tere, …” õpikutesarja tekste. Kasutasin Maire kuulamispalu videotundides ja jagasin neid koduse lugemise toetamiseks. Koos planeerisime E-koolikoti kogumiku avaldamist – LAK-õpe 1. kooliastmes. “Tere, …” õppevara tugi. Keelekümblus ja kutsusime üles õpetajaid sinna oma materjale lisama.
Kõige viimased materjalid, mida olen jaganud, on digitaliseeritud keelekümbluse rutiintegevuste seinamaterjalid. Keelekümbluse seinamaterjal peab olema õpilast toetav ja eriti alguses sarnaneb õpe hommikuringis lasteaia metoodikaga. Et paberimaterjali ja enda tööd vähendada, lõin:
Lisaks on veel mitmeid keelekümblusele/algkoolile sobivaid E-koolikotis avaldamata materjale keskkonnas Genial.ly, mis on väga mugav interaktiivse tahvliga kasutamiseks. Teiste autorite materjalist on keeleõppeks kasulikud Julia Faizullova õppevideod lasteaiale ja I kooliastmele. Kahjuks on neid E-koolikotis vähe, põhiliselt saab materjaliga tutvuda Facebookis, samas nii mõnigi E-koolikoti materjal juhatab kasutaja teise keskkonda, kus võib leida veel endale sobiliku autori loomingut.
Sobiva materjali filmimiseks mine kasvõi loodusesse
Õpilastele väga meeldisid distantsõppe materjalid, eriti köitev oli nende jaoks kevadine õppekäik loodusesse, kuhu võtsin kaasa ka oma koera.
Digitaalsete materjalide suureks plussiks on asjaolu, et kuigi need olid loodud teatud klassile ning kindlal eesmärgil, ei tähenda see, et nende osi ei või kasutada ka hiljem.
Ka digitaalsed seinamaterjalid interaktiivsel tahvlil haaravad hästi õpilaste tähelepanu, sest nad saavad neid ise liigutada.
Digiõppematerjalide koondamine E-koolikotti aitab neid paremini leida
Minu arvates on väga oluline, et on võimalus koondada õppematerjale ühte kohta, kust neid teemapõhiselt otsida saab. Näiteks keelekümbluse puhul on seal juba mitmed aastad saadaval töökavade alused ning erinevad töölehed. Enne E-koolikoti avamist aga oli tarvis teada, milliselt kodulehelt materjale leida, missugusele mälupulgale või kausta olen ise midagi salvestanud. Nii koguneb digiprügi, kust on tihti raske vajalikku leida või meenutada, millise nimega olen faili salvestanud. Kuna E-koolikoti materjalid vaatavad üle aineeksperdid, siis sealt materjalide otsimisel on teatud kindlustunne, et otsingule kulub vähem aega, kuna see on juba eelsorteeritud.
Jagamise vajalikkus oli eriti nähtav koroonakriisi ajal, kui õpetajad kogunesid ainetepõhistesse gruppidesse ja abistasid üksteist ideedega. Ise olen põhiliselt E-koolikotist otsinud töölehti õpiabirühma tundides kasutamiseks; lihtsatel teemadel nagu näiteks “aastaajad” või “rändlinnud ja paigalinnud”, sellest on palju head materjali.
Ideed uuteks materjalideks ootavad realiseerimist
Olen enda jaoks tallele pannud mõtte, et sooviksin luua “Branching Scenario” õppemängu H5P sisuloomekeskkonnas, kuid selleks on olnud raske aega ning väärilist teemat leida. See ilmselt peaks sündima koostöös suurema õpetajate meeskonnaga.
Siinkohal kutsungi kõiki õpetajaid üles panustama heade õppematerjalide tekkesse ning filmima LAK-õppe lühiklippe! Kõik klipid tehakse ka E-koolikotis leitavaks. Täpsemalt saab üleskutse kohta lugeda Õpetajate Lehest.
Fotod: Mustjõe Gümnaasium