DigiKiirendi programm keskendub õpetajate digipädevuse tõstmisele ja digitehnoloogia kasutamise julgustamisele hariduses. Viie aastaga on programm olnud nii edukas, et nüüd tuntakse selle vastu huvi ka rahvusvaheliselt: 2022. aastal uuris DigiKiirendit lähemalt Euroopa Liidu projekt iHub4Schools.
DigiKiirendi on terviklik arenguprogramm, mis on mõeldud kogu kooliperele, alates õpetajatest kuni juhtkonnani. Kuue kuu jooksul osalevad õpetajad vastavalt nende vajadustele koostatud koolitusel. Samal ajal pakub programm juhtkonnale eraldi koolitust digivaldkonna juhtimises, mille käigus valmib ka kooli digitehnoloogia-alane arendusprojekt. Selleks võib olla näiteks kooli IKT arengukava, õppekava analüüs või digiõppevara loomine.
“On tähtis, et õppijate digipädevus oleks sisse kirjutatud juba kooli õppekavasse,” lisab DigiKiirendi programmijuht Kerli Požogina. “Nii on vajalike teadmiste ja oskuste kujundamine iga aine õpetaja vastutus. Programmi abiga on digiõppe teemad kogu kooli meeskonnas korraga fookuses.“
Koolitusi toetab nõustamine
Lisaks koolitustele pakub DigiKiirendi ka haridustehnoloogilist nõustamist. Selle eesmärk on toetada õpetajaid ja juhtkonda õpitu rakendamisel, viia ellu arendusprojekt ning luua vajadusel koolis haridustehnoloogi ametikoht.
Haridustehnoloogilise nõustaja roll on aidata õpetajatel mõista ja kasutada digitehnoloogia võimalusi, pakkudes juhiseid erinevate õpetamissituatsioonide jaoks.
Mida arvavad osalejad ja koolitajad?
Audru Kooli algklassiõpetaja Ene Alunurm usub, et eksimine ja katsetamine on osa õppeprotsessist. Digitehnoloogia võimaluste avastamiseks õppimise rikastamisel on oluline tagada õpetajate ja õpilaste julgus uusi asju kasutada.
DigiKiirendi nõustaja ja juhtide koolitaja Airi Aavik leiab, et väljastpoolt tulev inimene näeb teistsugust pilti ja pakub lahendusi nii organisatsioonile kui iga töötajale, tehnoloogiliselt ja metoodiliselt. Minu jaoks ei ole selle töö juures midagi keerulist; mulle meeldib mõtelda inimestega koos ja pakkuda välja lahendusi, õigeid töövahendeid ning metoodikaid.
Meeskondlikku lähenemist kiidab Astangu Kutserehabilitatsiooni Keskuse haridustehnoloog Victoria Parmas, kellesõnul aitas Digikiirendi neil paremini ühele lainele saada: “Kõigil oli korraga sama eesmärk ning intensiivne õppimisperiood, mis tõstis kindlasti meie töötajate digioskuste taset.“
Rahvusvaheline koostöö
2022 oli DigiKiirendi jaoks eriline, kuna programm sai rahvusvahelise mõõtme. Digikiirendi oma uurimisobjektiks valinud Euroopa Liidu Horisont 2020 projekt iHub4Schools keskendus sellele, kuidas digiinnovatsiooni mõtestatult rakendada.
Haridus- ja Noorteameti rahvusvahelistumise osakonna juhi Heli Aru-Chabilan’ sõnul on koostöö Soome, Norra, Inglismaa, Leedu, Gruusia ja Eesti teadlastega andnud hea tunnetuse, et koolidele süsteemseid ja terviklikke lahendusi pakkudes oleme teinud õigeid otsuseid. “Eestis on õpetajate digioskuste areng toimunud hea sümbioosina avaliku sektori strateegilisest toest ning haridustehnoloogide võrgustiku ekspertteadmistest ja initsiatiivist. Projekt oli ka suurepärane kogemus meie õpetajatele oma kogemuste jagamisel teiste riikide ekspertidega.”
Tallinna Ülikooli haridustehnoloogia professor ja iHUB4Schools projekti juht Kairit Tammetsi sõnul tõid projektis osalenud üle 600 õpetaja kogemused välja, et mentorprogrammis osalemine andis neile võimaluse õppida uusi meetodeid ja lisas soovi neid tulevikus rakendada. “Koostöö ja ühisloome olid olulised komponendid, mida toetasid kolleegid, mentorid ja juhised. Koolitasandi muutused olid eriti märkimisväärsed koolides, kus juhtimiskoolitus oli osa mentorlusprotsessist.”
DigiKiirendi ei ole lihtsalt koolitusprogramm. See on terviklik lähenemine koolide digitaalsele arengule. Oma paindliku lähenemisega, alates kohandatud koolitustest kuni tehnoloogilise nõustamiseni, annab see koolidele vajalikud vahendid digimaastikul tõhusaks toimetulekuks.
Vaata lisa: DigiKiirendi programm