Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
13. dets. 202413. dets. 2024

Üldhariduskoolide ja noorsootöö koostöö takerdub sageli ebavõrdse partnerluse ja teadmatuse taha

Noorsootöö, huvihariduse ja üldhariduse partnerlust ei tajuta võrdväärsena ning üksteise tegemistest teatakse vähe. See pärsib ühiste eesmärkide saavutamist, selgub Tartu Ülikooli magistritööst.

Üldhariduskoolid ei tunnista tihti noorsootöös ja huvihariduses peituvat potentsiaali, pidades neid formaalharidusele lisanduvateks kõrvaltegevusteks. Näiteks väljendasid 2024. aasta kevadel Tartu Ülikoolis tehtud magistritöös huvikoolide õpetajad ja ringijuhid, et nende ekspertteadmisi ei kaasata piisavalt hariduskoostöö planeerimisse ega otsustusprotsessidesse. Samuti toob sotsiaalteaduskonnas magistritöö kaitsnud autor Marita Ausmaa esile, et noortega töötavad inimesed teavad vähe üksteise töö spetsiifikast.

Koostöö edukus sõltub aga võrdväärsest partnerlusest, mis võimaldaks erinevate osapoolte teadmisi ja ressursse maksimaalselt ära kasutada. Võrdsete positsioonide puudumine kahjustab usalduse ja enesekindluse kujunemist, mis on võtmetähtsusega ühiste eesmärkide saavutamisel. “Kui huvikoolide õpetajad ja noorsootöötajad tunnevad, et nende tööd ei väärtustata, väheneb nende motivatsioon koostööks ning see killustub koostöö potentsiaali tervikuna,” räägib Ausmaa.

Kuigi koostöövõimalusi on palju, jääb see valdkondade vahel tihti teostamata just vähese teadlikkuse tõttu. “Üheks suurimaks väljakutseks on osapoolte teadmatus erinevate valdkondade eesmärkidest ja tegevustest,” lisab Ausmaa. Noorsootöös on fookus enamasti praktilisel ja kogemuslikul õppimisel, mis ei vasta traditsioonilise formaalhariduse mõõdikutele. See teeb raskeks noorsootöö väärtuste ja tulemuste selgitamise koolidele, mis sageli hindavad edu õpi- või eksamitulemustega. Selline erinevuste mittearvestamine muudab koostöö alustamise keerukaks, sest osapooled ei näe ühist eesmärki ega kasu.

Üldhariduskooli ja noorsootöö koostöö võiks peituda konkreetsetes ühistes pikaaegsetes programmides, kus kõik valdkonnad saaksid panustada oma tugevustega. Sellised programmid ühendaksid formaalhariduse teadmised praktiliste oskustega, mis aitaksid näidata koostöö väärtust ja kasvatada vastastikust usaldust. Selliste programmide väljatöötamisel võiks proovida koosloomet, mille analüüsimisele ka magistritöö keskendus.

Lahenduste leidmine läbi koostöö nõuab kõigi osapoolte valmisolekut jagada vastutust ja tunnustada üksteise panust. „Edukaks koostööks on vajalik ühtne arusaam sellest, kuidas kõik osapooled saavad noore arengule ühiselt kaasa aidata,“ ütleb Ausmaa. Koostöö erinevate valdkondade spetsialistide vahel on oluline samm noorte mitmekülgsemaks ja tõhusamaks toetamiseks.

Magistritöö “Valdkondadeülese koostöö võimalused mitteformaal- ja formaalõppe lõimingus” käsitleb koosloome potentsiaalselt proovimist üldhariduskooli, noorsootöö, huvihariduse ja -tegevuse koostöös. Magistritööst saab lisaks lugeda võimalikke soovitusi eri huvigruppidele valdkondade vahel parema koostöö tegemiseks.


Loe uurimistööd lähemalt: https://dspace.ut.ee/server/api/core/bitstreams/7693c6ea-e761-4825-a5c8-bcf46cf17d13/content

Autor: Marita Ausmaa. Foto: Pexels, Diva Plavalaguna

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!