Märtsi keskpaigas toimunud EL-i haridusministrite erakorralisel kohtumisel ütles volinik Mariya Gabriel, et iga EL riigi haridussüsteemi suureks väljakutseks on kiiresti integreerida tuhandeid Ukrainast pärit lapsi, hoolitseda nende spetsiifiliste vajaduste eest, pakkuda neile piisavat abi uue keele õppimiseks ja toetada neid tutvumisel täiesti uue keskkonnaga.
Võtmerolli hakkavad mängima võimekus pakkuda saabunud lastele ja noortele nende eale sobiv õpikeskkond, võimekus varustada vastuvõtvaid õppeasutusi võimalikult operatiivselt oskuste ning teabega. Sellega on nii Haridus- ja Teadusministeerium kui ka Haridus ja Noorteamet viimase kolme nädala jooksul tegelenud. Avatud on infoliin, Harno kodulehele on kogutud abimaterjalid Ukraina teema käsitlemiseks koolides, on toimunud infoüritused, kus on tutvustatud Ukrainast saabunud laste ja noorte haridustee jätkamise võimalusi Eestis, eraldi on arutatud seda teemat lasteaedade ja –hoidude töötajatega, nii eesti kui vene keeles noorsootöö- ja huviharidusasutustega. Eraldi teemana on nõu antud, kuidas toetada sõjapiirkonnast saabunud lapsi psühholoogiliselt ja sotsiaalselt.
Reedel, 18. märtsil korraldas Harno infoürituse Eesti kutsehariduse spetsialistidele, et aidata neil orienteeruda Ukraina kutseharidussüsteemis ning anda ülevaade, milliseid toetusmeetmeid planeeritakse rakendada EL tasandil.
Eesti ENIC/NARIC keskuse juhataja Gunnar Vaht andis ülevaate, kuidas toimub sõjapiirkonnast põgenenud isikute haridusdokumentide kvalifikatsioonide tunnustamine, sest mitte kõik põgenikud ei saabu turvalisse piirkonda koos kõigi dokumentidega. 4. märtsil kinnitati Ukraina pagulaste ajutine kaitsestaatus. Selle staatusega kaasnevad pagulaste õigused ja eelkõige õigus saada juurdepääs haridusele. Vastavalt Lissaboni tunnustamise konventsiooni artikkel VII-le tuleb pagulaste, ümberasustatud isikute ja pagulastega sarnases olukorras olevate isikute kvalifikatsiooni tunnustada ka juhul, kui neil ei ole võimalik esitada haridust tõendavaid dokumente täielikult või osaliselt.
Juhised, kuidas ja mida teha on saadaval Eesti ENIC/NARIC Keskuse kodulehel. Kuna keskus kuulub rahvusvahelisse võrgustikku, siis lähem informatsioon Ukraina haridussüsteemi kohta on kättesaadav Ukraina ENIC/NARIC keskuse kodulehel.
Erasmus+ on mahukaim haridust toetav programm Euroopas. Harno Eesti Erasmus+ Agentuuri peaspetsialist Merike Sanglepp andis ülevaate, millised võimalused on avanenud ning avanemas. Hetkel on kokku lepitud, et käimasolevate projektide raames võib kutsuda ekspertideks Ukraina spetsialiste ning neile ka palka maksta. Tulevikuperspektiivis on, et Erasmus+ koostööprojektides osalevad haridus- ja koolitusasutused saavad kiiresti majutada Ukraina üliõpilasi, kasutades projektiraha paindlikult ning Ukraina õpetajad ja koolitajad saavad integreerumise hõlbustamiseks rahalist toetust.
Ukraina on rahvusvahelises koostöös üks Harno sihtriike. Hetkel on käsil osalus mahukas programmis “Better Skills for Modern Ukraine” (EU4Skills), mille eesmärk on reformida ja kaasajastada kutseharidussüsteemi Ukrainas ning EV Välisministeeriumi arengukoostöö projektis, mille eesmärgiks on toetada Ukraina okupeeritud piirkondadest üle toodud kõrgkoole. EU4Skills eksperdid Kaie Piiskop ning Raul Ammer andsid ülevaate Ukraina kutsehariduse õppekavadest ning ukrainakeelsetest kutsehariduse õppematerjalidest. Peale ettekandeid toimunud arutelu käigus lepiti kokku, et uus teave ukrainakeelsete õppematerjalide kohta lisatakse Harno E-koolikott.
Arutelu käigus jagasid koolide esindajad oma kogemusi muukeelsete õpilastega ning vahetati mõtteid edasiste tegevuste osas.
Üritusel osalejad olid kutseõppeasutustest, Haridus- ja Teadusministeeriumist ja Haridus- ja Noorteametist.
Lisainfo ümarlaua korraldajalt: Kaie Piiskop