Artikli autor: Kätlin Lepa, Haridus- ja Noorteameti eTwinningu programmijuht
Kose Gümnaasiumi õpetaja Leila Lehtmetsa projekt “Be Smart, Break Free” võitis 2023. aasta eTwinningu Eesti projektivõistlusel parima projekti auhinna.
Projekti sisuks olid virtuaalsed põgenemistoad, mis valmisid Leila Lehtmetsa enda õpilaste ning nende Portugali ja Kreeka eakaaslaste koostöös. Terve õppeaasta väldanud projekti käigus omandasid kolme maa õpilased üheskoos uusi digipädevusi. Projektitegevustes õpiti kasutama mitmeid Google’i rakendusi, loodi avatare ning logo, otsiti infot ning lõpptulemusena valmis rahvusvahelistes meeskondades töötades üheksa vahvat virtuaalset põgenemistuba Genially keskkonnas.
Tutvu põgenemistoaga Wakeletis: https://wakelet.com/wake/8t6g5aNp8bVss7R7MTsxr
Leila on aastate jooksul läbi viinud hulgaliselt eTwinningu projekte. Esimeste puhul osales ta siis, kui teema teda ennast kõnetas. Hiljem on ta valinud selliseid projekte, millest tema õpilased kõige rohkem õpivad. Esimestes projektides oli ta tavaline osaleja, hilisemates peaaegu alati algataja ja sisu looja.
Mille poolest erinevad varasemad eTwinningu projektid tänastest?
Kui algusaastatel oli projektitegevus mulle nagu väike snäkk, millega sai õppimist põnevamaks muuta, siis nüüd ootan, et projekt oleks nagu korralik põhiroog, mis lähtub õppekava eesmärkidest ja täidab hästi „õppimise kõhtu“. Haaravad tegevused, koolideülene koostöö, õpilaste roll kavandamisel ja otsustamisel, IKT-vahendite loov kasutamine – kõik see on eTwinningu projekti loomulik osa. Aastatega on tulnud ka arusaam, et projektitöös peab õpilane olema kõige tähtsam ja tema ideid, loovust ja võimeid saab ning peab õpetaja usaldama. eTwinning on võimaldanud ka väga põnevaid ja vajalikke koolitusi ning aidanud leida õpetajatest sõpru nii Eestis kui välismaal.
Töötad ka eTwinningu programmi eksperdi ja koolitajana. Mida sooviksid välja tuua projektide kvaliteedi kohta?
Projektide kvaliteet on aastatega oluliselt paranenud. Häid ideid ja suurepäraselt läbiviidud projekte on alati olnud, aga kui rääkida Euroopa kvaliteedimärgi nõuetele vastavatest projektidest, siis viimastel aastatel on loodud väga suurepäraseid projekte just projekti kui terviku seisukohalt. Täna ei piisa enam sellest, et projektil on hea idee ja ladus läbiviimne, projekt tuleb põhjalikult dokumenteerida, analüüsida, reflekteerida, järgida andmekaitse ja autoriõigusi, eesmärgistada jne. Samas on kehtestatud kriteeriumid väga suureks abiks projekti edukal läbiviimisel, sest sel juhul võib olla kindel, et projekt toetab õppimist maksimaalselt.
Projektides suuremateks komistuskivideks on isikuandmete kaitse küsimused ja ka projektid kipuvad vahel jääma lõpetamata ehk siis puudub reflektsioon ja sisuline analüüs. Kui isegi tagasiside on kogutud, siis tulemused on jäänud analüüsimata.
Milline omadus eristab eTwinninguga tegelevat õpetajat teistest? Millised märksõnad iseloomustavad aktiivset eTwinningu õpetajat?
eTwinningu õpetajad on nagu üks suur perekond, kellel on ühised geenid. Nad on kindlasti väga innovaatilised, head suhtlejaid, rõõmsameelsed ja tegusad. Koolitusi läbi viies saan alati positiivse emotsiooni, sest eTwinningu õpetajad on lihtsalt nii inspireerivad! Alati on ka mul endal neilt midagi kaasa võtta. eTwinningu õpetaja on inimene, kes ei taha astuda sissetallatud rajal, ta on uudishimulik ja otsib uusi väljakutseid ning viise õpetamiseks, ta ei pelga katsetada. eTwinningu õpetaja on ka õpilaste poolt hinnatud, sest ta oskab laste silmad särama panna.
Mis on sinu meelest suurim väärtus, mida eTwinning Eesti kooli ja lasteaeda laiemalt on toonud?
Projektõpe ei ole Eestis enam uus teema ning seda kasutavad paljud koolid ja lasteaiad. eTwinning annab aga projektõppele rahvusvahelise mõõtme. Juba pisike mudilane saab näha ja kogeda sarnasusi ja erinevusi lasteaedades/koolides üle Euroopa ja kaugemalgi. Lisaks õpilaste maailma avardumisele saab hindamatu kogemustepagasi ka õpetaja, omandades kolleegidelt uusi metoodikaid, teistsugust lähenemist või uusi oskusi IKT-vahendite kasutamise osas. Ühiselt projektis töötades kaasnevad teadmised partnerriigi haridussüsteemist, õppekavast, traditsioonidest. Ja ka vastupidi – Eesti eTwinningu õpetaja on väga kohusetundlik ja tubli, ehk siis info meie heast haridusest ja suurepärastest õpetajatest levib samuti tänu eTwinningule.
Kindlasti ei saa märkimata jätta kas seda, et eTwinning pakub õpetajatele põnevaid koolitusi (nii riigi siseselt kui ka väliskoolitusi), mis professionaalse arengu seisukohalt on ülimalt olulised. Mul on õnnestunud osa võtta päris paljudest koolitustest ja võin kinnitada, et eTwinningu koolitused nii Eestis kui välismaal on alati väga sisutihedad, osaleja saab olla kogu aeg aktiivne ning koolituse teema on kindlasti väga aktuaalne. Mitte kunagi ei ole ma koolituselt pidanud pettununa naasma, hoopis vastupidi – saan sealt alati nii uusi teadmisi kui ka kosutust vaimule.
Olulised lingid:
- eTwinningu projektivõistluse parimad projektid: https://harno.ee/sites/default/files/documents/2023-11/Projektide%20tutvustused%202023.pdf
- eTwinningu koduleht: www.harno.ee/etwinning
eTwinning on Erasmus+ programmi alla kuuluv võrgustik ja kogukond, mis võimaldab õpetajatel, õpilastel ja lasteaialastel üle Euroopa luua veebipõhiseid koostööprojekte, jagada kogemusi ning saada uusi teadmisi Euroopa haridusportaali European School Education platvorm (ESEP) kaudu.