Autor: Madli Leikop
16. juunil tähistati Maarjamäe lossipargis pidulikult rahvusvahelise õpetajate koostöövõrgustiku eTwinningu õppeaasta lõppu ning traditsiooniliselt kuulutati välja parimad eTwinningu projektid. eTwinningu programmijuht Laura Vetik ning Haridus- ja Noorteameti koolituskeskuse juhataja Elo Allemann tõdesid päeva sisse juhatades, et keeruline aasta ning põimõpe ei jätnud mõju avaldamata ka eTwinningule: projekte tehti lõppenud õppeaastal vähem kui muidu. Samas meeldiva üllatusena oli projektide kavliteet üle aastate parim.
Tore oli juba see, et üle hulga aja said eTwinningu-õpetajad kokku päriselt, ja jututeemasid jagus. Kui sissejuhatus tehtud, esineja kuulatud ja kahe õppeaasta jagu eTwinningu märgisega tunnustatud koole tänatud, siis oligi aeg teha teatavaks tänavused parimad eTwinningu projektid.
Konkursile laekus 45 projekti. Projekte hindasid eTwinningu eksperdid Meeri Sild Tallinna Lilleküla Gümnaasiumist, Laine Aluoja Türi Põhikoolist, Ingrid Maadvere Gustav Adolfi Gümnaasiumist ning Leila Lehtmets Kose Gümnaasiumist. Hindamisel võeti arvesse pedagoogilist uuenduslikkust ja lõimingut õppekavaga. Hinnati õpetajate ja õpilaste vahelist koostööd, IKT oskuslikku kasutamist ning andmekaitse reeglite järgimist, samuti projekti mõjukust ja tulemust.
Kolm esikohta läks jagamisele – 1.-3. koha saavutasid Tallinna Lasteaia Pääsusilm, Jõhvi Vene Põhikooli ja Pärnu Ühisgümnaasiumi õpetajad.
1.-3. koht
Projekt “Growing with colours” (“Kasvades koos värvidega”), juhendaja Tallinna lasteaia Pääsusilm õpetaja Kristiine-Teele Satsi.
Koostööd tegid 22 projektipartnerit kümnest erinevast Euroopa riigist, sihtrüh oli lasteaialapsed. Kristiine-Teele Satsi osales projektis sõimerühma lastega, kõige noorem oli pooleteise-aastane. “Projekt oli lihtne, keskendusin sellele, mida saaks teha kuni 3-aastaste lastega,” selgitas Satsi. “Mõte oligi, et igas kuus õpime ühte värvi: oktoobris kollane, novembris sinine jne. Leida seda värvi enda ümber, toidus, asjades, looduses ja mujal. Kaasnesid keeleline tegevus (luuletused, jutud), üks eksperiment (näiteks värvide segamine) ja üks kunstitegevus. Veebis said nad vaadata, mida teised tegid, ja veebikohtumistel ennast näidata ja rääkida. Veebikohtumised ei olnud pikad, aga nad said aru, et teisedki teevad sama mis nemad.”
Et žürii tõi esile projekti väga head kvaliteeti, siis kuidas see õnnestus saavutada? “Olen tunnustuse üle üllatunud, sest see on minu esimene projekt. Tegin seda laste jaoks, võibolla sellepärast läkski nii hästi,” rõõmustas Kristiine-Teele Satsi.
Žürii arvamus: Ülihea näide, et väga väikesed lapsed saavad ka online kohtuda ja need kohtumised on ägedad. Valminud materjale saavad õpetajad kasutada ka hiljem. Väga tubli töö!
Projekt “Youth has the Midas touch!” (“Noortel on Midase puudutus”), juhendaja Jõhvi Vene Põhikooli õpetaja Galina Safronova.
Projektis oli 17 koostööpartnerit. Meil on rahvuslik, aga on ka n-ö euroopalik identiteet. Selle määravad lisaks kultuurilisele kuuluvusele põhimõtted, mis on universaalsed ja mida jagatakse kogu Euroopas. Eurooplane austab inimõigusi, on salliv, kannab rahumeelseid ja demokraatlikke väärtusi, armastab ja kaitseb loodust ja loomi. Ta ei ole maa omanik, vaid valvur. Ta väärtustab kunsti ja kirjandust ning oskab tehnikat õigesti kasutada. Selles projekti tegevused pakkusidki vajalikku infrastruktuuri ja seadmeid meie 14-19-aastastele noortele ehk siis noortele eurooplastele.
Žürii arvamus: Teismelistele mõeldud eeskujuliku projekti musternäidis. Eriti suurepärasesed on foorumi kasutamine ja töö rahvusvahelistes rühmades. Eesti osales igal pool aktiivselt! Teema kõnetab noori. Palju pööratud tähelepanu e-turvalisusele ja autoriõigustele.
Projekt “A journey into the future” (Reis tulevikku”), juhendaja Pärnu Ühisgümnaasiumi õpetaja Liis Raal-Virks.
Projektis osalesid Hispaania, Eesti, Moldova ja Ukraina. Rühm seikluslikke avastajaid, 14–16-aastaseid õpilasi rändab tulevikku, et leida jätkusuutlikum maailm, mille on kujundanud noored, kes olid piisavalt julged mõne asja muutmiseks. Nad õpivad, kuidas saab asju teisiti teha, et kohalikud kogukonnad teadvustaksid jätkusuutlikku arengut ja hindaksid kultuurilist mitmekesisust. Rahvusvahelistes meeskondades valmisid loomingulised ja kunstilised lõpptooted inglise keeles. “Projekti teema oli ka minu enda jaoks uus ja huvitav, arvasin, et olen igapäevaselt vastutustundlik maailmakodanik, projekt näitas mulle ka uusi vaatenurki,” ütles Liis Raal-Virks.
Žürii arvamus: Tõeliselt nauditav projekt. Väga hästi organiseeritud Twinspace. Hästi esitataud tulemus. Õpilastel oli aega projekti teemadega tegeleda ja süüvida. Hoiakute muutmine, avardas õpilaste maailmavaadet ja kriitilist mõtlemist.
“Meil on hea meel näha, et projektide kvaliteet on aastatega kasvanud. Tänavu oli iseäranis raske võitjaid valida, sest häid töid oli palju,” tõi välja eTwinningu ekspert ning Tallinna Lilleküla Gümnaasiumi õpetaja Meeri Sild. “Esimest korda 16 eTwinningu tegutsemisaasta jooksul anti välja kolm 1. kohta, sest esikolmik oli võrdselt tugev ning ei olnud võimalik välja tuua ühte kõige paremat,” selgitas Sild.
Seitse eripreemiat
Parim sõbra projekt “Imagine All the People!”, juhendaja Türi Põhikooli õpetaja Evely Siimsoo.
Karantiini ajal kaasati algklasside nooremaid õpilasi rahvusvaheliseks koostööks. Õpilased arendasid võõrkeele-, kunsti-, IT- ja kodanikuoskusi. Nad tundsid, et on osa Euroopa kogukonnast ja leidsid uusi sõpru. Mis kõige tähtsam, nad said aru, kuidas internetti turvaliselt kasutada.
Žürii arvamus: Armas, lihtne, kaasahaarav projekt, sobilik algklassidele, õpilased kirjutasid inglise keeles enda kirjelduse ja partnerid joonistasid kirjelduse põhjal pildi.
Parim roheprojekt “Little Planet Savers”, juhendaja Tatjana Guzh Lasnamäe Põhikoolist.
Projekt käsitleb kliimamuutuste põhjuseid ja tulemusi ning asju, mida saame teha planeedi päästmiseks. Nagu me kõik teame, on kliimamuutused meie eksistentsile suurim oht. See toimub nii kiiresti, et peaksime midagi ette võtma enne, kui keskkonnakatastroof meid tabab. Projekti eesmärk oligi kaitsta keskkonda, suurendades õpilaste (ja üldsuse) teadlikkust kliimamuutustest.
Žürii arvamus: Hästi juhitud projekt, kus kõigil oma roll. Meeldis tähelepanu juhtimine uutele tvinnijatele, kellele olid loodud lisamaterjalid. Väga hästi toiminud koostöö, tagasiside osalejatele iga teema järel.
Parim Erasmus+ ja eTwinningu koostööprojekt “Ausgewähltes virtuelles Europa”, juhendaja Aimi Jõesalu Põlva Gümnaasiumist.
Selles projektis tegelesid õpetajad ja õpilased Euroopa Liidule oluliste teemadega, mida kohandati vastavalt koolitüüpidele ja koolide asukohtadele (majandus, turism, tööstus, transport, haridus). Sellele lisandusid vastastikused visiidid partnerkoolidesse, et õppida tundma partnerriigi kultuuri ja traditsioone. Õpilased said hea vebinaride kogemuse erinevates keskkondades.
Parim lõimingu projekt “Travelling in European countries”, juhendaja Ülle Kreos Kuressaare Vanalinna Koolist.
Projekti märksõnad on reisimine, planeerimine, unistamine. Žürii arvates hea japõhjalik projekt, kus on hästi kasutatud e-raamatut: lisaks ühisele lõpptootele ja reisikavadele on raamatus kirjeldatud ka eesmärgid, tutvustatud kogu projekti kulgu.
Parim terviseprojekt “Fit for School, Fit for Life”, juhendaja Ene Jundas Ridala Lasteaed-Põhikoolist.
Tervislike ja aktiivsete eluviiside varajane omandamine mõjutab oluliselt meie õpilaste hoiakuid. Koolil on oluline roll teadmiste edastamisel õpilaste ja nende perekondadele, edendades heaolu kultuuri, mis mõjutab otseselt meie õpilaste elukvaliteeti. Õpilased olid projektis aktiivsed ja nautisid tegevusi, ühistööna valmis harjutuste kalender ning koos kirjutati jutuke ning valmis animatsioon noorte elust.
Parim keskkonnateadlikkuse projekt “S.P.A.C.E”, juhendaja Enna Audova Viljandi Jakobsoni Koolist.
Selle projekti pealkirjas tähendab S tempot, P inimesi, A kunsti, C kultuuri ja E keskkonda. Projekti käigus loodi meie uue keskkonnateadliku planeedi mudel. Märksõnu: ajaveeb, mängud, koomiksid, e-raamat, videod. Õpilaste vanus oli vahemikus 12 kuni 15 aastat. Uuriti ja arendati digitaalseid harjumusi, digitaalset kodakondsust, digitaalset identiteeti, eluviise, teadlikkust digitaalsetest probleemidest, uudishimu kosmose vastu, kriitilist teadlikkust ja tegevuskavade koostamist sellise globaalse probleemi jaoks nagu kliimamuutused. Žürii tõstis esile, et tööülesanded olid partnerite vahel väga hästi jaotatud.
Eraldi tõsteti esile projekti, kus käeline tegevus kohtub tehnoloogiaga – “Origami story”, juhendaja Signe Reidla Surju Põhikoolist.
See projekt oli kolme kooli koostöö, kus õpilased tegid videolugusid ja kasutasid videos erinevaid origamisid. Nas õppisid origami valmistamist ja animatsiooni loomist. Õpilased said teada, missuguseid võimalusi pakub tehnoloogia rahvusvaheliseks suhtluseks.
eTwinning on üle-euroopaline koolide virtuaalne koostööplatvorm ja võrgustik, kus iga-aastaselt loovad Eesti õpetajad üle 300 erineva koostööprojekti nii teiste riikide koolide ja lasteaedadega aga ka Eesti eri koolide ja lasteaedade vahel. eTwinningu eesmärk ongi virtuaalsel teel kokku tuua eri klassiruumid, et õpilased ja õpetajad saaksid koos õppida ja kogemusi jagada. eTwinningu tegevusi koordineerivad eri riikides kohalikud kasutajatoed. Eestis pakub õpetajatele tuge Haridus- ja Noorteamet.