Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • Diginurk
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
Õpetaja Kati Bakradze
5. okt. 20225. okt. 2022

Õpetajate päeva eel – kuidas õpetada õpetajat endast hoolima?

Selleks, et õpetaja tunneks end väärtuslikuna, peab ta lisaks väärikale töötasule saama usku ja usaldust. Oma osa on enesehoolel, sest ilma ennast hoidmata ei saa õpetaja olla tugisambaks õpilastele.

Kõigi õpetajate nimel, kes jagavad minuga samasid kasvatus- ja vaimseid väärtuseid, tööeetikat; enesehoolt ja armastust laste vastu.
Kati Bakradze
südamest õpetaja

Õpetaja amet on ajatu ja piiritu. Ühelegi teisele ametile maailmas pole pandud rohkem ootusi kui õpetajatele. Kooliharidus on ühiskonna toimimise osa, väikestes maakohtades ka ellujäämise tingimuseks, sest kool on kujunenud küla, valla ja riigi elu vereringeks. Kuigi amet on ajatu, on inimesed selle süsteemis tänasest ajast sõltuvad ja tundub, et õpilased ehk juba ajast ees.

Õpetajate päeva (ja lähenevate valimiste) eel on väga palju tähelepanu pälvinud haridustöötajate palganumbrid. Piinlik on kaubelda palga üle, mille ma olen igal juhul välja teeninud juba täna, aga ma ei ole õpetaja raha pärast. Keegi meist pole, ausalt.  Warren Buffett on öelnud, et hind on see, mida maksad, väärtus on see, mida saad. Elamiseks vajab õpetaja suuremat palka ja kohe peaks selle tõstma 2000 euro peale, et lõtk ajas lühem oleks noorte õpetajate väheses pealekasvus. See on üks vähestest miinusmärgiga tehtest õpetaja ametis. Eelkõige vajab õpetaja oma tööks riigi ja lapsevanema usaldust ja usku nende töösse.

Tahan rääkida kogu maailmale, miks me õpetaja tööd armastusega teeme, kuidas me muudame ja mõjutame maailma, mis on meie sees ja meie ees. Kuidas meie luua on see tsoon, kus õpilasel on hea õppida ja minul hea õpetada. Me teame, et õpetajad, kes armastavad õpetamist, õpetavad õpilasi armastama õppimist. Me oleme lahendustele orienteeritud ja kiirkohanejad reaalsetes olukordades; oleme suunatud ja valmis nii hariduslikeks kui ka emotsionaalseteks kompromissideks.  Meie töös pole kunagi rutiini, saab ka nalja ja naeru läbi (või koos) pisaratega, oleme teadlikud ja kursis kõigi viimaste moeplahvatuste, TikToki väljakutsete, uute äppide ja keelekasutusega. Oleme elu pulsil, sajaga oleme!

Selleks, et emotsioonide ja ootuste ülevoolavuses siiski õpetajana oma tasakaalupunktis püsida, otsustame edaspidi, et meie, õpetajad, oleme kõige tähtsamad oma tegemistes. Enesehooles tuleb juhtida oma mõtteid, emotsioone ja tegevusi, mis  on võti õpetaja jätkusuutlikuks tulevikuks, sinna, kuhu meie lapse ja lapselapsed peale kasvavad:

  • jätame selle rööprähklemise ja leiame iga päev aega vaimseks võimlemiseks kas siis head raamatut, huvitavat Podcasti või sügavat vaikust nautides;
  • oleme 10 minutit päevas mõtteta – see ei tähenda, et oleksime mõttetud, aga vaigistades oma peas kõik (mure)mõtteid, laseme mõtteta olekus vaibuda ärevusel ja tekitada ruumi uutele ideedele;
  • seame endale ise piirid oma vaba aja ja tööaja reguleerimisel. Tööd on alati palju, lisakohustused kuhjuvad, oleme pidevalt 4-5 meilile vastamisega maas või paar pakki kontrolltöid ootab parandamist või Google Classroomis esseed tagasisidestamist. Me teoorias ju teame, et reguleeritud ajakasutus hoiab vaimu virge ja töötahte kõrge, aga nüüd tuleb seda praktikas teha. Õpetajaamet on kestvusala, sprint pole meie jaoks ja homse Eesti loovad õpetajad!
  • räägime kõigile, MIKS me seda tööd teeme, sest inimesed hindavad meid selle järgi, millesse me ise usume;
  • teame, et oleme väärtuslikud ja meis on väärikus, mis alati, alati, alati meiega jääb, ükskõik mis mujal maailmas või fintantsvoogudes ka ei toimuks. Tähtis on see, et mind jätkuks kauem, et minu töörõõm oleks pikem ja et ma oleksin hoitud;
  • teame, et sõna väega muudame maailma ja loome südamest hoitud ja hinnanguvaba paiga klassis kõigi oma õpilaste jaoks, sest head sõnad pole ju loetud;
  • tunneme siirast huvi ja rõõmu oma õpilaste kohaloleku ja hariduslike edusammude üle, sest heade suhete pinnalt on tunduvalt kergem lahendada ettetulevaid keerulisi olukordi. Elu on näidanud, et mõnikord on vaikimine pronks, rääkimine hõbe aga mõistmine kuld;
  • räägime õpilastele, et hoiame ja hoolime neist kõigist samal moel nagu iseendast, väärtustades enesehoolt, tasakaalustatud ajakasutust ja teadlikku probleemide lahendamist ja enesejuhtimist tunnete teekonnal;
  • oleme tänulikud hea sõna ja toetava pilgu eest kolleegilt ja oleme nende jaoks ise olemas;
  • täname lapsevanemat, kes kirjutas oma murest, sest koos liigume lahenduste suunas ja kõik tunded on ju õiged;

…ja õhtul magama minnes oleme tänulikud ja uhked oma pere ja iseenda üle, sest kui me tunneme end hästi iseendana, abikaasadena, pereliikmetena, siis saame uuel päeval tööle minnes olla ka paremad õpetajad.

1 thought on “Õpetajate päeva eel – kuidas õpetada õpetajat endast hoolima?”

  1. Ants ütleb:
    6. okt. 2022, 20:46

    Jätkuvalt õpetaja on A ja O. Kool on haridusetee tähtis osa. Kool on pikk rong. Koosneb vedurist,paljudest vagunitest.Vedur on kõige ees , vagunid tagapool. Viga on tehtud siin, veduris istuvad lapsed koos vanematega.Siis tulevad ammetnikud ja lõppus alles töömesilased-õpetajad.Panna rong teistpidi liikuma või vedur viia taha…

    Vasta

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara disainmõtlemine dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning EUI haridus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed Logopeedia mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noored tööturul noorsootöö noorsootöö kättesaadavus noorte hääl noortekeskne lähenemine noorte osalus noorteseire noortevaldkond Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia Study in Europe suhtlemine targalt internetis taskuhääling tõrjutus ukraina vaimne tervis veebiseminar välismaale õppima õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2023 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!