Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
5. sept. 20245. sept. 2024

Merit Kangro: haridusasutused ei peaks pingeridu kartma

Lugu ilmus esmalt ERRi arvamusportaalis 5.09.2024.

Koole ei hinnata enam üksnes riigieksamite tulemuste järgi, vaid uueks mõõdupuuks kujunevad avalikkuse seas rahuloluküsitluste põhjal koostatud pingeread, kuid kindlasti ei suuda ükski näitaja üksi ära kirjeldada kooli olemust ega pingutusi kirjutab Merit Kangro.

Kellelegi meist ei ole võõrad iga-aastased riigieksamite pingeread, mis saavad meedias laialdast tähelepanu. Need toovad mõnele koolile au ja kuulsust, aga samal ajal ka paljudele teistele haridusasutustele negatiivset tähelepanu. Nüüd oleme liikumas suunas, kus koole ei hinnata enam üksnes riigieksamite tulemuste järgi, vaid uueks mõõdupuuks kujunevad rahuloluküsitluste põhjal koostatud pingeread.

Riiklikud rahulolu- ja koolikeskkonna küsitlused on iga-aastased vabatahtlikud uuringud, mille kaudu koguvad koolid sihtrühmadelt – õpilastelt, õpetajatelt ja lapsevanematelt –tagasisidet. Küsitlused korraldatakse nii alus-, üld- kui ka kutsehariduses ning seda tegelikult juba viimased kümme aastat. Käesoleva aasta küsitluses osales veidi üle 98 000 vastaja, kes oma koolile või lasteaiale tagasisidet andsid.

Rahulolu- ja koolikeskkonna küsitlused on loodud selleks, et suunata koole oma arengu planeerimisel ja juhtimisalaste otsuste tegemisel toetuma andmetele. Ühtsete hindamisvahendite eesmärk on pakkuda haridusasutustele kvaliteetseid mõõtmisvahendeid, vähendada koormust, pakkudes tsentraalseid lahendusi andmete kogumiseks, analüüsimiseks ja tagasiside andmiseks, ning luua võimalusi sisukateks võrdlusteks. Näiteks selleks, et saada aimu, kuidas läheb koolil võrreldes riigi keskmisega.

Seega toetab haridus- ja noorteamet koole seal, kus neil omal tihtipeale ressursist puudu jääb. Põhjalike küsitlustulemuste avalik jagamine on jäänud iga kooli ning lasteaia enda otsustada.

Andmete avalikustamisest on äkitselt saanud suur väljakutse. Kuidas saavutada olukord, et “hundid on söönud ja lambad terved”? Kas peaks rahuldama ajakirjanduse huvi ja avaldama andmed isegi siis, kui see võib tuua haridusasutustele soovimatut tähelepanu ja tekitada kooliperes lisapingeid? Või tuleks pigem kaitsta selliseid tööriistu, mis suudavad reaalselt panustada haridusjuhtimisse ja koolide arengusse?

Kuidas motiveerida koole rahuloluküsitlustes osalema ja ausalt vastama, kui nende tulemusi hakatakse edaspidi kasutama pingerea koostamiseks? Kas koolid üldse tahaksid siis küsitlustest osa võtta või naaseksime ajajärku, mil iga kool pidi ise suuri pingutusi tegema, et taolisi küsitlusi läbi viia? Vähemalt nende andmete põhjal ei pandud neid pingeritta.

Võib-olla ei olegi küsimus enam selles, kuidas pingeridade tekkimist ära hoida, vaid pigem selles, kuidas jõuda ühiskonnas nii kaugele, et haridusasutused ei peaks neid pingeridu kartma. Seejuures on oluline, et avalikkus mõistaks, et üks näitaja ei suuda ära kirjeldada ühe kooli olemust ega pingutusi. Igal haridusasutusel on oma taust ja eripärad, mida arvesse võtmata võib teha väga eksitavaid järeldusi.


Autor: Merit Kangro, analüüsi juht haridus- ja noorteameti eksamite ja uuringute keskuses
Foto: erakogu

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!