EdTech Estonia taskuhääling andis välja teise saate, kus keskendutakse kõneravi toetamisele läbi haridustehnoloogia. Saates arutlesid teema üle Vanalinna hariduskolleegiumi logopeedilise abiõpetuse õpetaja Ruuda Lind ja veebikeskkonna Kõneravi.ee“ äriarenduse juht Salome Virkus.
Kõnehäirete hulk on ülemaailmselt laste seas kasvav probleem. Samuti on suur probleem tugitöötajate puudus haridussüsteemis. Kõneprobleemid tulenevad suuresti lapsevanemate liiga kiirest elutempost, mistõttu räägivad vanemad oma lastega liiga vähe ning nutiseadmete üleliigsest tarvitamisest. Probleeme on mitmesuguseid. Noorematel lastel on tihtipeale üldine kõne alaareng ning puudulik sõnavara, koolilastel ka kirjutamis- ja lugemisraskused.
Statistika järgi on Eesti algklassilastest 15-25% lugemisraskusega. Mida varem saab laps logopeedi juurde ja raviga alustada, seda parem. Kui õigel ajal sekkuda, siis saavad raskused tavaliselt 4. klassiks ületatud. Sekkumine sõltub diagnoosist, mille annab kliiniline logopeed. Logopeeditöös on ka lapsevanemal oluline roll, sest logopeeditunnis on tihti kohal ka lapsevanem, seal antakse harjutused, mida tuleb järjepidavalt teha. Kui kodus ei harjutata, võtab tulemus kauem aega.
Kõneravi.ee veebikeskkond on väga hea tööriist, mida logopeedid kasutavad tunni erinevates etappides, kinnitab Ruuda. Näiteks väiksemate sutsakatena tunni alguses või tunni lõpus. Lastele väga meeldib see keskkonda ning õpetaja mitte ainult ei saa ülesandeid võtta, vaid saab sinna ka ise ülesandeid lisada.
Veebikeskkond kõneravi.ee on välja töötatud koostöös Eesti juhtivate logopeedidega ning koosneb interaktiivsetest harjutustest kõneraviks ning kõne- ja keeleõppe toetamiseks. Keskkond sobib nii spetsialistile tundides kasutamiseks kui ka kodukasutajale. Kuigi harjutused suurendavad laste ekraaniaega, motiveerivad need lapsi enda oskusi arendama. Siiski toob Salome välja, et üle 20 minuti korraga pole mõistlik keskkonda kasutada.
Miks peaks lapsevanem usaldama oma lapse kõneravi tehnoloogia kätte? Vastus oli lihtne. Ressursid on piiratud ja probleem on väga tõsine. 2018. aasta OSKA raport toob välja, et rohkem kui pooled logopeedid Eestis on üle 50 aasta vanad ning uusi ei lisandu piisavalt, seega peame hakkama mõtlema alternatiividele, kuidas vähendada konktakttundide vajadust ning teha rutiinsed harjutused efektiivsemaks läbi iseseisva töö.
Kuigi keskkond ei ole otseselt mõeldud keeleõppeks, tasub praegusel, eestikeelesele haridusele ülemineku perioodil, mainida, et keskkonnast saavad tuge ka muu emakeelega lapsed eesti keele kõne arendamiseks ja sõnavara laiendamiseks. Kõneravi.ee veebikeskkond on leidnud kasutust paljudes lasteaedades, koolides ja haiglates üle Eesti.
Kuula taskuhäälingu „Kõneravi toetamine Haridustehnoloogiga“ täismahus osa siit!
EdTech Estonia Podcast tutvustab Eesti haridustehnoloogia iduettevõtluse mitmekülgsust. Kohtume startup-founderitega, kelle silmi paneb särama haridus, kuid kelle soov on tehnoloogiaga korda saata midagi vägevat maailmas. Lisaks tutvustame teemaga seonduvaid eksperte, õpetajaid, tugitöötajaid, kes teavad, milline on olukord päriselt täna ja praegu.
Saatejuht on Sabina Sägi.
Kõneravi.ee veebikeskkonna töötas välja Cognuse’i meeskond koostöös Eesti juhtivate logopeedidega.