Eelmisel nädalal lõpetasid DigiKiirendi programmi juhtide koolituse seitsme kooli juhtkonnad: Kunda Ühisgümnaasium, Laeva Põhikool, Pärnumaa Kutsehariduskeskus, Pärnu Saksa Tehnoloogiakool, Tallinna Teeninduskool, Tallinna Lasnamäe Mehaanikakool ja Ülenurme Gümnaasium.
Pooleaastase juhtkonna koolituse “DigiJuht” (maht 39 akadeemilist tundi) eesmärk on toetada muutuste juhtimist koolis. Selleks ongi koolituse keskmes kogu kooli digiarengu muutuste ettevalmistamine ja juhtimine ning digitehnoloogia-alase projekti elluviimine, mida toetavad selliste võtmeteemade käsitlused nagu õppijate digipädevus kooli õppekavas, õpetajate digipädevuse arendamine ning digitaristu ja digiturvalisuse vajadused ning strateegiline planeerimine koolis.
Koolituse juhtivkoolitaja Airi Aavik ütles: “Muutuste juhtimine ei pruugi olla juhtimise lihtne ja loomulik osa, protsessijuhtimist on vaja näha laiemas kontekstis, manageerida riske, tegevusi, vahendeid ja teha endale selgeks, miks on muutust vaja ja mis selle tagajärjel paremaks muutub.” Ta lisas: “Meie koolitusel saavad osalejad üksteise kogemustest ja teekonnast õppida, lisaks toetame neid digiteemaliste kogemuslugude ja nn praktilise teooriaga digiarengute projektijuhtimisest.”
Digitargaks kooliks saadakse ikka juhtkonna eestvedamisel ja toetamisel!
Selleks planeeriti koolituse jooksul vahvad arendusprojektid (kooli nimel klikkides on võimalik tutvuda arendusprojekti tööprotsessi tutvustava ajajoonega):
- Ülenurme Gümnaasiumis asuti arendama Digipanka, mis koondaks tulevikus kõikide ainete digitaalsed tunnikavad ning toetaks õpetajate kui digisisu loojate arengut.
- Pärnumaa Kutsehariduskeskuse projektiks oli õpetajate digipädevuste hindamine ja arendamine, kus loodi õpetajale enda arengu jälgimiseks digipädevuse enesehindamise vorm ja viidi läbi arenguvestlused.
- Kunda Ühisgümnaasiumis tegeleti kooli õppekava arendusega ning pandi paika kõik esimese kooliastme digipädevuse õpiväljundid.
- Pärnu Saksa Tehnoloogiakoolis arendati digivara arenguvestluse läbiviimiseks ja toetamiseks.
- Tallinna Teeninduskoolis juurutati ühist veebipõhist kalendrisüsteemi kooli kommunikatsiooni ja töö planeerimise toetamiseks.
- Tallinna Lasnamäe Mehaanikakoolis tehti ettevalmistused õppematerjalide keskkonna ILIAS kasutuselevõtuks, mis sisaldab erinevaid võimalusi digiõppevara koondamiseks, jagamiseks ning õpianalüütika kogumiseks.
- Laeva Põhikoolis loodi kooli kodulehekülg, sest ees ootab liitumine lasteaiaga ning vaja on kommunikatsioon ümber planeerida.
Parim projekt!
Osalejad valisid enda hulgast parimaks Pärnumaa Kutsehariduskeskuse õpetajate digipädevuse hindamise ja arendamise projekti. Kooli haridustehnoloog Janne Ojala selgitas, miks just selline projekti sai ette võetud: “Kuna digitehnoloogia kasutamise osatähtsus õppetöös on viimastel aastatel hüppeliselt tõusnud, sai juba uude arengukavasse üheks eesmärgiks püstitatud õpetajate digipädevuste arendamine. Digikiirendi programm oli ideaalne võimalus sellega algust teha. Et õpetajatele efektiivset tuge pakkuda, tuli esmalt kaardistada hetkeolukord digipädevuste osas. Selleks võtsime aluseks DigCompEdu alusel loodud Eesti õpetajate digipädevusmudeli enesehindamise küsimustiku.” Ta lisas: “Projekti üheks ohuks oli, et enesehindamine on liiga subjektiivne. Selle maandamiseks viivad osakonnajuhatajad õpetajaga läbi arenguvestluse, kus koos arutatakse digipädevusmideli teemasid. Kaardistamise tulemusena teadvustab õpetaja oma arenguvajadusi digipädevuste osas ning kool saab tuge pakkuda nii koolituste kui ka riist- ja tarkvara soetamise näol.”
Lisaks juhtide koolitusele toimusid digivaldkonna koolitused ka õpetajatele. Koolides toimusid kas DigiKiirendi põhi- ja/või rätsepakoolitused. Koolituste täpsema kirjeldusega on huvilistel võimalik tutvuda DigiKiirendi programmi leheküljel.
Koolitusi korraldab Haridus- ja Noorteameti koolituskeskus. Tegevus viiakse ellu programmi “Pädevad ja motiveeritud õpetajad ning haridusasutuste juhid” tegevuse “Õpetajate ja koolijuhtide professionaalse arengu toetamine” 2014-2020.1.02.001002.02.15-0002 raames. Programmi elluviimist toetavad Euroopa Sotsiaalfond ja Eesti riik.
Käsiraamat koolidele!
DigiKiirendi arenguprogrammis osalenud koolide kogemuste põhjal on koostatud kogumik, mis kirjeldab teemade raamistikku, mida jälgida, et tagada suurema mõjuga digipädevuse areng nii õppijate kui ka õpetajate hulgas. Kooli vajaduste kaardistamine, digiõppe planeerimine, muutused õppimises ja õpetamises, digitaristu ja digiturvalisus ning digipädevuse lõimine kooli õppekavasse – nendele teemadele keskendutakse kogumikus peamiselt koolijuhi ja haridustehnoloogi, aga ka õpetaja vaatest.
DigiKiirendi kogumiku leiab siit.
Uued meeskonnad alustavad juba sügisel!
Augusti lõpus alustavad DigiKiirendi progammis juba järgmised viis kooli meeskonda, kes lisaks õpetajate ja juhtide koolitustele saavad ka haridustehnoloogilist nõustamist.