Ligi poolsada Euroopa lasteaiaõpetajat Tšehhist, Küproselt, Prantsusmaalt, Itaaliast, Lätist, Poolas ning Sloveeniast said 7.-9. detsembril kokku Tallinnas eTwinningu rahvusvahelisel seminaril “Our Children – Future Innovators!”. Eestist osales seminaril Kertu Abras Tartu lasteaiast Kannike, Terje Vandmann Väike Pauline lasteaias, Tatjana Antonova Tallinna Liikuri lasteaiast, Hannela Kõrm Pangapealse lasteaiast ja Helena Kõivsaar Alasniidu lasteaiast.
Kolme teguderohke päeva jooksul saime teadmisi loovuse treenimisest, AI-st, multimeedia vahenditest ning ProgeTiigri programmi tegemistest. Gustav Adolfi Gümnaasiumi haridustehnoloog ja eTwinningu ekspert Ingrid Maadvere pani proovile osalejate loovuse läbi seiklusliku mängu. Külastasime Tallinna Lasteaeda Pääsusilm, kus meid võtsid lahkelt vastu haridustehnoloog ja eTwinningu mentor Kristiine-Teele Satsi ning direktor Silvi Suur, kes tutvustasid Eesti haridussüsteemi alushariduse fookuses ja oma armsat lasteaeda.
ProgeTiigri programmijuht Kirke Kasari ja projektijuht Mariell Miilvee tutvustasid robootilisi vahendeid ning tehnoloogiaharidust Eestis. eTwinningu mentor Kristiine-Teele Satsi Tallinna Pääsusilma lasteaiast ja ekspert Meeri Sild Tallinna Lilleküla Gümnaasiumist viisid läbi AI tööriistade töötoa ning eTwinningu mentor Jelena Rattik Tallinna Sõbrakese lasteaiast ja ekspert Ingrid Maadvere Gustav Adolfi Gümnaasiumist tutvustasid lasteaiaõpetajate käepärasemaid multimeedia töövahendeid.
Õpetajad leidsid kontaktseminarilt projektipartnereid ja mõttekaaslasi
Osalejate hinnangul oli seminar hästi ette valmistatud, sisukas ja väga kasulik. Eesti osalejad leidsid endale koostööpartnereid, kellega sai esimesed projektiplaanid tehtud: „Leidsin õpisündmuselt rohkelt erinevaid koostööpartnereid, kellega sai loodud juba esimesed projektid ning kavandatud edasine koostöö. Samuti sain kutse ka juba käimasolevate projektiga liituda, mille raames abistasin prantslaseid lasteraamatu tõlkimisel eesti keelde,“ räägib Kertu Abras.
Õpetajad leidsid uusi kontakte nii rahvusvahelise tasandil kui ka kodumaalt: „Kohalikul tasandil olen leidnud partneri samast linnast, kellega hakkame koos tegema erinevaid õpetajalt-õpetajale kogemuste jagamisi ning õpitube. Võibolla areneb sellest veel midagi suuremat ja põnevamat välja,“ lisab Terje Vandmann.
eTwinningu seminaril sündinud partnerluses näeb Tatjana Antonova samuti suuremat tulevikku: „Võibolla kirjutan ka Erasmus+ KA2 projekti sama partneriga.“ Sellised kontaktseminarid on suurepärane võimalus kirjutada ühes ruumis viibides projektiplaani nagu seda tegi ka Hannela Kõrm: „Projektipartneritega suhtleme edasi TwinSpace´i kaudu, mõtete vahetus on planeeritud toimuma Zoomis ja siis jooksvalt proovime leida ühiseid ideid grupeeringuks. Lisaks, grupitöö käigus kirjutasime juba valmis eTwinningu projekti kolleegiga Sloveeniast, mis saab alguse jaanuaris ja kestab juunini.“
Seminaril õpitud teadmised ja kogemused elavad edasi
Eesti osalejad hindasid ennast seminarile registreerides eTwinningu kasutamises suhteliselt algajateks, kuid omandatud teadmiste valguses on mitmed neist valmis tutvustama European School Education platvormi ja selle võimalusi oma töökaaslastele. Suur väärtust nähakse projektipartneritelt õppimises ja projektiväljundites, mille realiseerimist väga oodatakse. „Kolleegiga Tartust teeme õpitube erinevate hariduslike robootiliste ja digivahendite õpetamiseks, kinnistamiseks ning ideede jagamiseks,“ lisab Vandmann.
Kolleegidega seminaril saadud teadmiste jagamist ja eTwinningu projektidesse kaasamist peavad kõik osalevad väga oluliseks. „Kindlasti kavatsen kaasata oma kolleege erinevatesse projektidesse, mis sai õpisündmuse raames koostatud. Jagan inspireerivaid lugusid teistelt lasteaednikelt, kes osalesid antud seminaril ja julgustan õpetajaid ka ise edaspidi eTwinningu keskkonnas julgemalt toimetama,“ räägib Abras. „Planeerisin meeskonnale jaanuari alguseks loov-lõuna, kus saan kõigile jagada õpitut ja tutvustada erinevaid tehnoloogia ja multimeedia vahendeid, mida meile tutvustati ja mille võimalusi sai proovida erinevates töötubades. Samuti kavatsen olla neile toeks uutes eTwinningu projektides, aitan neil luua konto, veebilehel orienteeruda ja jagan seminaril saadud kontakte,“ lisab Kõrm.
Mida väärtuslikku eTwinningu seminarilt osalejad endaga kaasa võtavad?
Eesti osalejad reflekteerisid oma kogemust ja kirjutasid oma nägemusest seminaril osalemise kohta:
“Olen väga tänulik, et sain osaleda antud seminaril. Seminari ülesehitus oli väga kompaktne ning lühikese ajaga sai omandatud palju uusi ideid ja leitud palju koostööpartnereid. Eriti meeldisid seminari koolitajad, kes olid väga pädevad ning kelle praktilised ülesanded aitasid koheselt leida kontakti ka teiste riikide kolleegidega. Meeldis, et saime kogeda erinevaid sessioone ja külastada Tallinna Pääsusilma lasteaeda. Lasteaia külastus andis juurde palju ideid, mida edaspidiselt oma töös tahan kindlasti rakendada. Väga tore oli terve seminari jooksul vestelda kolleegidega erinevatest riikidest, kuulda nende hariduse kultuurist ning tõdeda, et meie tehnoloogiline võimekus siin Eestis on tõesti väga heal tasemel. Meil on rohkelt erinevaid tugiorganisatsioone, mille kaudu saame rikastada igapäevast õppe- ja kasvatustegevust. Seminari jooksul tekkis minu võrgustikku palju uusi kontakte nii Eestist kui ka välismaalt, kellega koos oleme juba loonud ja loomas kindlasti ka tulevikus palju ägedaid õpiprojekte. Olen väga tänulik eTwinningule, kes pakkus võimaluse saada osa niivõrd ägedast seminarist ja tutvuda lausa 7 erineva riigi esindajatega,” rääkis Kertu Abras Tartu lasteaiast Kannike.
Terje Vandmann, Väike Pauline Lasteaed: “Otsustasin kandideerida ja osaleda eTwinningu rahvusvahelisel seminaril, kuna soovin arendada enda teadmisi projekti maailmas veelgi. Olles varasemalt teinud Erasmus+ rahvusvahelisi projekte, soovisin veel lähemalt kolleegi soovitusel tutvuda eTwinningu maailmaga. Ma olen 100% tänulik selle võimaluse eest, sest nende 3 päeva jooksul sain uusi tutvusi nii kodumaalt kui kaugemalt. Seminari töötubade valik- keskenduti erinevate digivahendite kasutamisele lastega, mis toetavad nende STEAM oskusi, oli nüüdisaega ning hariduse suunda arvestades väga päevakohased. Sain enda jaoks palju uusi teadmisi nii vahendite kui veebilehtede võimaluste kohta. Kuna olen ise mitte kõige tugevam just haridustehnoloogia valdkonnas ning selle rakendamises enda igapäevatöös, oli nii inspireeriv näha, kuidas on loodud võimalusi, mis pakuvad põnevust ka õpetajale endale! Haarasin kohe härjalt sarvist ning sain kontakte kohalike eesti õpetajatega, kes on valmis jagama enda teadmisi/ideid/võimalusi just haridustehnoloogia valdkonnas- kuidas ja milliseid robootilisi vahendeid kasutada lastega õppetöös. Lisaks eelnevale sain palju vahvaid kontakte ka Euroopa siseselt- lausa seitsmest erinevast riigist. Nende kolme päeva jooksul leidsime ühise keele ning rakendasime enda mõtted ka rahvusvaheliseks projektiks kolme Prantsuse ja ühe Tšehhi õpetajaga. See annab võimaluse avardada õpetajatel enda teadmisi mis omakorda loovad lastele uued võimalused õppimaks teistmoodi (uue nurga alt) ja uusi põnevaid asju! Ootan põnevusega uut aastat, et hakata veel rohkem twinnima!”
Hannela Kõrm, Pangapealse Lasteaed: “Otsustasin osaleda eTwinningu seminaril, et saada rohkem infot tehnoloogia võimalustest ja jagada oma kogemusi rahvusvaheliselt. On väga oluline, et haridustöötajad hoiaksid ennast kursis, missuguseid praktikaid kasutatakse teistes riikides ja vahetada omavahel teadmisi, kuidas muuta laste õppimine veelgi mitmekesisemaks ja huvitavamaks. Õpisündmuse käigus tutvusin erinevate riikide lasteaedade ülesehituse ja õppeprogrammiga ning vahetasime kogemusi, mis meil töötab ja mis mitte. Avastasin, et Eestis veedavad lapsed väga palju aega õues võrreldes teiste riikide õpilastega, olenemata, et meil on ilmastikuolud keerulisemad. Seminaril osalejaid hämmastas, et õpetajad on nõus olema iga päev nii pikalt õues ja sealjuures viima läbi õppetegevust. Rahvusvahelise koostöö saamine on edasiviiv jõud, mis aitab parandada oma töös kasutusel olevaid praktikaid ning rikastab laste õppeprotsessi. On oluline vahetada informatsiooni oma kolleegidega ja luua koostöö võrgustikke, sest see sillutab teed ühiseks arusaamiseks, toetades euroopalikke väärtushinnanguid.”
Tatjana Antonova, Tallinna Liikuri Lasteaed: “Miks otsustasin osaleda? Kuna ma vastutan meie lasteaia projektide eest, on rahvusvaheliste partnerite leidmine minu jaoks prioriteet. Lisaks sellele on eTwinning minu jaoks uus platvorm ja ma tahtsin sellest rohkem teada saada, et mõista, kui palju see võib mulle minu töös abiks olla. Lisaks soovisin saada ideid projektideks. Kõik need ootused täitusid täielikult.
Mida õpisündmus mulle andis, mida uut õppisin või avastasin? Pärast seminari oli mul tunne, nagu oleksin välismaalt naasnud, sest mitteametlik suhtlus seminaril osalejatega võimaldas mul õppida hariduse eripäradest erinevates riikides. Taas kinnitasin endale, kui oluline on oskus meeskonnas töötada, et saavutada häid tulemusi. Kuna ma hetkel ei tööta lastega, tundsin kurbust, et ma pole õpetaja, sest sain palju ideid, näiteks loomingulisuse arendamiseks. Isiklikult märkasin, kui oluline on ürituse korraldamisel loogiline struktuur, planeerimine ja meeskonna positiivne meelestatus.
Miks on rahvusvahelise kogemuse saamine minu töös oluline ja väärtuslik? Praegu näen, et mõned õpetajad kardavad võõrkeelt kasutada ja oma kogemusi selles jagada. Sooviksin näha, kuidas rahvusvaheline kogemus aitab neil hirmust üle saada. Rahvusvaheline kogemus on minu jaoks oluline, sest see laiendab minu maailmapilti ja avab uusi võimalusi.”
Rahvusvahelise seminari fotosid saab näha SIIN (fotograaf Robi Zuts).
eTwinning on lasteaia-, üldharidus- ja kutsekoolide õpetajatele mõeldud virtuaalne platvorm ning suurim Euroopa õpetajate koostöövõrgustik. See võimaldab õppida nii Eesti kui välismaa kolleegidelt, jagada häid kogemusi ning osaleda koos koolide või lasteaedade vahelistes õpiprojektides. eTwinningu programmi elluviimist kaasrahastab Euroopa Liit. Rohkem infot eTwinningu kohta saab lugeda haridus- ja noorteameti kodulehelt.
Kui soovid olla kursis kõige värskemate uudistega rahvusvahelise koostöö maailmast liitu eTwinningu Facebooki grupiga või hakka meid jälgima Instagramis. Neli korda aastas ilmub ka eTwinningu uudiskiri, mida saab tellida SIIN.