Autor: Madli Leikop
Fotol: eTwinningu kooli märgi pälvinud Narva Lasteaed Potsataja eTwinningu tiim
Ida-Virumaa koolid ja lasteaiad osalevad väga aktiivselt eTwinningus. Küll tuleb sealt parimaid projekte, küll tunnustatakse aktiivseid õppeasutusi. Tänavugi said eTwinningu kooli märgi teiste seas Jõhvi Vene Põhikool, Kohtla-Järve Lasteaed Karuke, Kohtla-Järve Lasteaed Tareke, Narva Lasteaed Käoke ja Narva Lasteaed Potsataja. Märgi saanud õppeasutused on teerajajad ja eeskujud digipraktikas, neil on uuenduslikud ja loovad lähenemisviisid pedagoogikale, hea koostöö ja enesearengust huvitatud töötajad. Märk rõhutab kooli või lasteaia eTwinningu meeskonna ühiseid saavutusi.
Oma kogemusi ja plaane eTwinningus jagasid seekord Kohtla-Järve Lasteaia Tareke, Narva Lasteaia Käoke, Narva Lasteaia Potsataja ja Jõhvi Kesklinna Kooli õpetajad.
Selle õppeaasta plaanid eTwinningus on neil erinevad, küll kõlas vastustest läbi, et üleminek eestikeelsele õppele mõjutab ka projektitööd. Aga näiteks Olga Jevdokimova Narva Lasteaiast Potsataja sõnas, et neil on plaanis osaleda projektis “LIA – Life is awarnes” (“Elu on teadlikkus”), mis on seotud Erasmus+ projektiga, samuti projektis „Art Bridge with Lovely Friends” (“Kunstisild koos toredate sõpradega”) ning “Let’s Code for ErasmusDays!”. Viimane ühendab tegelikult kolm suurt üritust: ErasmusDays, Code Week ja eTwinningu projekt. Olga Jevdokimova tõi näiteks oma kolleegi arvamuse: “Sellises projektis osalemine annab kogemust ja teadmise, et sa ei ole üksinda, et ongi palju oma tööst huvitatud inimesi, et igapäevane rutiin võib muutuda natuke põnevamaks.”
Galina Safronova sõnas, et Narva Kesklinna Kooli jaoks oli õppeaasta algus väga kiire. “Üleminek eestikeelsele õppele hõlmab uute õppekavade väljatöötamist ja raskuste ületamist kvalifitseeritud õpetajate, eriti eesti keeles õpetavate õpetajate leidmisel. Samuti on venekeelsete õpetajate puhul ebakindlust, kas töökoht säilib. Lisaks seisab meie kool silmitsi muude väljakutsetega. Praegu teeme aga aktiivselt koostööd eTwinningu projektis koos Erasmus+ projektiga “Teeme koos STEAMi”. Viimane koolituskohtumine toimus hiljuti meie koolis.”
Mis vanuses õpilastele eTwinning kõige rohkem meeldib? Mida eTwinning neile annab?
Galina Safronova: Võrreldes gümnaasiumiga on meie põhikooli võimalused sellistes projektides osalemiseks piiratud. Meil on õpilased vanuses 7 kuni 15 aastat. Kogemused näitavad, et vanemad õpilased on motiveeritumad eTwinningu projektides osalema. Neil on parem keeleoskus ja head digioskused. Vanemad õpilased on ka iseseisvamad ja suudavad aktiivselt osaleda eTwinningu veebipõhistes tegevustes. Meie koolis on sellised peamiselt 8.-9. klassi õpilased vanuses 14 kuni 15 aastat.
Rahvusvaheistes projektides osalemine annab neile ainulaadse võimaluse õppida kultuuridevahelist mitmekesisust, suhelda teiste riikide õpilastega ilma et nad peaksid kodust lahkuma, jagada oma kogemusi ja teadmisi ning saada vastutasuks uusi teadmisi. Tuleb märkida, et eTwinning pakub suhtlemiseks turvalist ja kontrollitud keskkonda, mis on väga oluline.
Mida eTwinningus osalemine lasteaialastele annab? Mida nad õpivad, mis kogemuse saavad?
Olga Jevdokimova, Narva Lasteaed Potsataja: projektides osalevad kolme- kuni seitsmeaastased lapsed. Neid kaasatakse õppetegevuste planeerimisse ja läbiviimisesse ning nad saavad teha valikuid. Oleme pööranud palju tähelepanu sellele, et just lapsed oleksid need, kes asju algatavad ning õpetajate roll oleks eelkõige abistav ja suunav. Me innustame lapsi mõtlema, arutlema, küsimusi esitama ja katsetama, ootama oma järjekorda, kuulama kaaslasi, õppevahendeid üksteisega jagama ja probleeme lahendama. Hea on see, et me saame tutvuda teiste maadega. See annab lastele positiivse elamuse, sest lapsed avastavad, kogevad, uurivad, katsetavad ja õpivad koos kaaslastega kogu maailmast.
Nutsa Orlik, Kohtla-Järve Lasteaed Tareke: Lasteaed osaleb eTwinningu projektides üheksandat aastat. Projektid rikastavad õppekava, areneb laste loovus ning uurimis- ja koostööoskus. Alina Naganova, Narva Lasteaed Käoke: Kõigipealt lapsed tutvuvad uue kultuuriga, saavad teada huvitavaid fakte teise riigi kohta. Meie võtsime projektipartneriga ühendust Zoomi kaudu ja koos mängisime erinevaid rahvamängude. Projektides osalemine aitab edendada laste loovust ja eneseväljendusoskust. See muudab ka laste päeva lasteaias aktiivsemaks.
Öeldakse, et eTwinning avab ukse maailma, avardab laste maailmapilti. Palun kirjutage oma kogemusest, kuidas eTwinning seda teeb.
Nutsa Orlik: eTwinninguga muutus õppetegevus lõbusamaks. Projektipartnerite kohtumised toimuvad veebis. Meie lasteaed korraldas Codeweeki üritusi, viimases projektis me vahetasime mänge (iga riik esitas oma mänge). Ka õpetajad õpivad ja saavad uusi teadmisi. eTwinningu projektid aitavad arendada laste matemaatilisi oskusi. Projektide raames me hakkasime kasutama tundides STEAM põhimõtteid. Tänu projektidele on meil nüüd uued traditsioonilised üritused – Valguspäev, Pitsapäev ja Pii-päev (matemaatika päev).
Alina Naganova: Olen täiesti nõus, et eTwinning avab ukse maailma. Osalemine rahvusvahelises projektis laiendab silmaringi. Koostööpartnereid saab otsida kogu maailmast ja virtuaalset koostööd teha. Koostöö võimaldab üksteiselt õppida ja kogemusi vahetada või siis luua, rakendada või üksteiselt üle võtta uuenduslikke ja vajalikke hariduslahendusi või -tooteid.
Olga Jevdokimova: Meil oli üks huvitav projekt „ Fun steps to health” (lõbusad sammud tervise heaks), just COVIDi ajal. Et näidata, kuidas toimub koostöö partneritega erinevatest riikidest. Lastel oli huvi teiste inimeste, kultuuride ja keelte vastu. Lastele andis projekt elamusi, uusi teadmisi ja kogemusi. Lapsed said teada, et maailmaruum on suur ja lai ning seal on nii palju huvitavaid asju, lihtsalt seda on vaja uurida ja katsetada koos õpetaja ja vanematega.
Galina Safronova: Meie kooli õpilased osalesid projektis “Youth Has the Midas touch” (noortel on Midase puudutus), kus nad said tutvuda õpilastega erinevatest riikidest. Hiljem, teises projektis, kohtusid nad juba tuttavate Türgi kooli õpilastega. Oli väga meeldiv anda neile tunde ja teha ekskursioone oma kodumaal. Hiljem reisisid samad õpilased Erasmus+ projekti “We do STEAM together” raames Türki, Portugali ja Poola. Seal laiendasid nad veelgi oma silmaringi, arendasid suhtlemisoskusi ja keeleoskust, mis omakorda aitab avada uksi maailma.
Missugused on eTwinningu projekti erinevused lasteaias võrreldes eTwinninguga koolis? Millega peab lasteaiaõpetaja/kooliõpetaja arvestama?
Nutsa Orlik: Sageli õpetajad mujalt riikidest korraldavad veebiseminari. Ja on selge, et siis toimub rohkem ettevalmistustöid. Õpetajad peavad projektis lastele tõlkima, et oleks kõik arusaadav. Meie projektijuht tegeles sellega igapäevaselt ja see võttis palju aega. Lasteaiaõpetaja peab arvestama ka laste vanusega.
Alina Naganova: Mulle tundub, et koolis on rohkem võimalusi. Koolis saavad lapsed ise esitada ideid projekti kirjutamiseks, aidata õpetajat eesmärkide ja ülesannete koostamisel.
Olga Jevdokimova: Lasteaias on rohkem mängulisi tegevusi kui koolis. Õpetaja peab otsustama, kas projekti teema sobib just selle lasteaia lastele, kas projekt on nädalaks või võtab rohkem aega. Soovitame alustada lühikese projektiga. Peab arvestama laste vanust ning võimalusi, mis seotud kognitiivse või füüsilise arenguga.
Galina Safronova: Selliste projektide jaoks peab õpetaja olema motiveeritud ja valmis lisatööks. Tavaliselt tehakse seda tööd õppetöö välisel ajal, sealhulgas nädalavahetustel ja õhtuti. Üheks peamiseks raskuseks paljudele õpetajatele, kes soovivad eTwinninguga liituda, on võõrkeeleoskus, eriti inglise keele oskus. Rahvusvahelised projektid julgustavad õpetajaid arendama oma oskusi, õppima uusi keeli, uusi digitaalseid tööriistu ja õpetamismeetodeid, samuti koostööd tegema rahvusvaheliste partneritega. Tasub meeles pidada, et eTwinningu projektid võimaldavad õpetajatel luua tugevaid partnerlussuhteid koolidega üle kogu Euroopa.
eTwinning on lasteaia-, üldharidus- ja kutsekoolide õpetajatele mõeldud virtuaalne platvorm ning koostöövõrgustik. See võimaldab õppida nii Eesti kui välismaa kolleegidelt, jagada häid kogemusi ning osaleda koos koolide või lasteaedade vahelistes õpiprojektides eTwinningu programmi elluviimist kaasrahastab Euroopa Liit. Rohkem infot eTwinningu kohta saab lugeda Harno koduleheküljelt. Selleks, et olla kursis kõige värskemate uudistega rahvusvahelise koostöö maailmast liitu eTwinningu Facebooki grupiga ning hakka eTwinningEestis Instagrami konto jälgijaks. Kuni neli korda aastas ilmub ka eTwinningu uudiskiri, mille jälgijaks saab hakata SIIN.