Kätlin Lepa, Haridus- ja Noorteameti eTwinningu projektijuht
18.-19. augustil toimus Pärnus eTwinningu suvekool, mis tõi kokku rahvusvahelises koostööst huvitatud Eesti lasteaedade, üldhariduskoolide ja kutsekoolide õpetajad. Suvekooli eesmärk on pakkuda õpetajatele vahetult uue õppeaasta eel uusi ideid ja praktilisi nippe õppetöö mitmekesistamiseks.
eTwinningu suvekoolis võis vabalt valetada
Selleaastase suvekooli fookus oli seotud eTwinningu aasta teemaga: meediapädevus ja valeinfo. Suvekooli õhkkond oli positiivne ja vaba nagu alati ning andis vahetult enne kooliaasta algust hea inspiratsioonimüksu kõikidele kooli- ja lasteaiaõpetajatele, kes nüüd kindlasti ka uusi eTwinningu projekte algatama hakkavad.
Säravad koolitajad avardasid osalejate silmaringi kriitilise meediapädevuse ja valeuudiste äratundmise kohta ning tõid praktilisi näiteid, kuidas õpilastele meediapädevuse temaatikat selgitada. Kadri Uguri ettekandest jäi kõlama mõte, et iga meediateksti on võimalik mõista mitmel erineval moel sõltuvalt vastuvõtja vanusest, huvist, kogemusest, kultuurist jne. Diana Poudeli ja Eva Tšepurko esitlusest tasub välja tuua näiteks selle, et alati tasub üle kontrollida autor, uudise kuupäev ning faktid. Uudise pealkiri võib sageli olla eksitav, kuna in loodud vaid „klikkide“ meelitamiseks. Ei saa salata, et päeva lõpuks hakkas nii mõnigi osaleja ka ise meedias pakutavasse veelgi ettevaatlikumalt suhtuma ning sai aru, et kinnitamata või valedel faktidel põhinevaid uudiseid mõjutavad meie otsuseid rohkem kui me seda ise seni arvanud oleme.
Selleks, et valeinfot ise veelgi paremini ära tunda, said kõik osalejad oma fantaasial lennata lasta ja rühmatööna valeuudiseid välja mõelda. Kogesime, kuivõrd kerge on tegelikult tõepärast valeuudist toota, sest lisaks faktide moonutamisele on erinevaid rakendusi kasutades liigagi lihtne ka valesõnumi visuaali väga usutavaks muuta.
eTwinningu eksperdid Mari Tõnisson, Ingrid Maadvere, Meeri Sild ja Leila Lehtmets õpetasid osalejatele uusi nippe, kuidas õpilasi rühmas efektiivselt tööle suunata. Esmakordselt suvekooli ajaloos oli võimalik nautida improteatri etendust eTwinningu ekspertide eksperimentaaltrupi esituses. Meeleolukas ja õpetlik etteaste tuletas meelde, millistest ämbritest rühmatöö korraldamisel kindlasti hoiduda võiks. Näiteks tuleb alati veenduda, et õpilased on ülesandepüstitusest lõpuni aru saanud (soovitavalt kirjalik juhend) ning rühmade moodustamist mitte jätta õpilaste endi korraldada, vaid mõelda rühmadesse jaotamine põhjalikult läbi (näiteks www.Flippity.net loosirattaga või www.keamk.com rakendusega).
Usume, et suvekool andis eTwinningu õpetajatele uute projektide algatamiseks piisavalt hoogu ja mõtteainet ning innustas õpetajaid kasutama projektõpet igapäevases koolitöös. eTwinningu suvekool oli, on ja jääb õpetajate suvelõpu inspiratsioonikohtumiseks.
Seniks palju edu ja häid projekte!
Veel mõned kasulikud nopped suvekoolist:
- Eestikeelne plakat „Kuidas märgata valeuudiseid“ https://www.ifla.org/files/assets/hq/topics/info-society/images/how_to_spot_fake_news_-_estonian.pdf
- Palju vajalikku informatsiooni meediapädevuse teemal jagatakse eTwinningu grupis „Media Literacy and Disinformation“ . Grupiga saavad liituda eTwinningusse registreeritud kasutajad portaali esilehel või otse siin https://groups.etwinning.net/151326/home
- eTwinningust lähemalt Harno veebis: https://harno.ee/etwinning
eTwinning on lasteaia-, üldharidus- ja kutsekoolide õpetajatele mõeldud virtuaalne platvorm ning koostöövõrgustik. See võimaldab õppida nii Eesti kui välismaa kolleegidelt, jagada häid kogemusi ning osaleda koos õpilastega koolidevahelistes õpiprojektides.
Loe lisa: