Autor: Kuldar Adel
Andmekirjaoskuse- ja teadlikkuse koolituse taust
Omavalitsustes koordineerib noorsootööd (sh noorte huviharidust) tavaliselt spetsialist, kelle ametinimetus sisaldab mõistet “noorsootöö” või kelle ametijuhendis on teiste tegevuste kõrval välja toodud noorsootöö korraldamine. Samuti on omavalitsusi, kus noorsootöö korraldamine on näiteks noortekeskuse või kultuurikeskuse ülesanne. Seega vastutavad noorsootöö korraldamise eest väga erineva tausta ja rollidega inimesed.
Noortevaldkonna arengukava 2021-2035 üheks eesmärgiks on suurendada omavalitsuste võimekust edendada noorsootöö kvaliteeti, sh tõsta noorsootöö korraldajate andmealast teadlikkust. Noortevaldkonna töötajad vajavad koolitusi enda (ja noorte) andmepädevuse tõstmiseks, et paremini reageerida erinevatele võimalustele ja ohtudele, mis on ühiskonna digitaliseerimise ja potentsiaalse polariseerumise tõttu paratamatu osa igapäevaelust. Ka noorsootöö kvaliteedi hindamismudeli aluseks on erinevate andmete kogumine, et teha järeldusi noorsootöö kvaliteedi kohta konkreetses omavalitsuses.
Samuti on riigi loodud erinevaid tööriistu noorsootöötajate töö hõlbustamiseks, nt noorteseire juhtimislaud, noorteseire aastaraamatud, noorteuuringute andmebaas jne. Nende kasutamine on viimastel aastatel küll hoogsalt suurenenud, kuid siiski ei ole kõik noortevaldkonna spetsialistid teadlikud võimalustest, mida tööriistad pakuvad.
Kohaliku tasandi noorsootöö planeerimise aluseks on noorsootöö arengukava ning sellega kehtestatud mõõdikud. Kahjuks ilmneb, et kuigi enamasti on omavalitsustel koostatud arengukavad, milles on seatud noorsootöö korraldamisega seotud eesmärgid ja kavandatud nende elluviimiseks vajalikud tegevused, siis tihtipeale puuduvad arengukavades konkreetsed indikaatorid. Sellest võib järeldada, et kõigil kohalike omavalitsuste spetsialistidel ei ole teadmisi, kuidas konkreetseid ja mõõdetavaid eesmärke seada või argumenteerida nende mõõdikute vajadust.
Eesti Noorsootöötajate Kogu on korraldanud omavalitsuste spetsialistidele arenguprogrammi, mille keskseteks teemadeks on olnud meediakirjaoskus, protsessijuhtimine ja võrgustikutöö. Programmis osalejad on välja toonud, et vajaksid lisaks eelnevale teadmisi andmete analüüsimisest ja Exceli võimalustest. Lisaks sellele tõid noortevaldkonna spetsialistid välja, et tunnetavad info ja andmete üleküllust ning selles orienteerumise ja olulise eristamise keerukust. Oluliseks teemaks peeti ka isikuandmete kaitse seaduse tundmist. Ka noorsootöötaja kutsestandardid tase 6 ja tase 7 toovad esile tõenduspõhise noorsootöö ning vajaduse oma töös andmeid kasutada. Seega on vajalik toetada noorsootöötajaid tõenduspõhises noorsootöös, sh töös andmetega.
Andmekirjaoskuse- ja teadlikkuse koolitus
Noortevaldkonna töötajate andmekirjaoskuse ja -teadlikkuse suurendamiseks korraldasime 2023. aasta oktoobris koolituse, mis viidi ellu Euroopa Sotsiaalfondist kaasrahastatud tegevuse “Tõrjutusriskis noorte kaasamine ja noorte tööhõivevalmiduse parandamine” vahenditest. Koolituse sihtrühmaks olid peamiselt kohalikes omavalitsustes töötavad spetsialistid, kelle tööülesanneteks on noorsootöö ja huvihariduse korraldamine. Samas olid koolitusele osalema oodatud ka teised noortevaldkonna töötajad, kes näevad oma töös vajadust andmete kasutamiseks.
Koolitusel osalejatele olid püstitatud järgmised õpiväljundid:
- Osaleja on kursis noorsootöötaja kutsestandardi tasemetega 6 ja 7.
- Osaleja oskab end hoida kursis noortepoliitika arengutega erinevatel tasanditel ning seostab nendega oma töövaldkonna arenguid.
- Osaleja oskab seada omale jõukohaseid individuaalseid õpieesmärke lähtuvalt kutsestandardi tase 6 või 7 nõuetest.
- Osaleja mõistab arengudokumentide olulisust eesmärkide seadmisel.
- Osaleja oskab erinevate otsustustasandite arengukavade vahel tõmmata paralleele, neid analüüsida ning integreerida praktikas.
- Osaleja on teadlik arengukavade olemusest ja ülesehitusest ning oskab ise algatada lihtsamat arengudokumenti.
- Osaleja teab ja oskab teha KOV arengukavasse noorsootööalaseid ettepanekuid.
- Osaleja mõistab arengukava eesmärkidele järgnevate tegevuste olulisust ning oskab seada/valida lihtsamaid indikaatoreid.
- Osaleja oskab seada jõukohase eesmärgi oma noortekeskuse/piirkonna arenguhüppeks (iseseisvaks tööks).
- Osaleja oskab mõtestada andmete olemust ja vajalikkust, teab ja oskab kasutada lihtsamaid analüüsitehnikaid ning keskkondi.
- Osaleja on teadlikum Exceli tabelitöötluse keskkonnast ning teab häid töövõtteid loendite loomisel. Oskab andmeid valida, sorteerida ja kopeerida. Oskab matemaatiliste ja loogiliste valemite loomist standardsete tabelitöötlusfunktsioonide abil ning arvude ja tekstisisu vormindamist arvutustabelis.
- Oskab diagramme valida, neid luua ja vormindada teabe mõistlikuks edastamiseks.
- Osaleja on kursis isikuandmete kaitse seadusega ning oskab oma igapäevases töös sellele tähelepanu pöörata.
Koolituse tagasiside
Koolituse juurde kuulus ka osalejate reflekteerimine selle üle, mis on nende ootused ja arenguvajadused ning mida koolituse läbimine neile andis. Ootustena toodi välja noorsootöö arengukava koostamiseks vajalike teadmiste saamist, andmetõhususe parandamist, uute teadmiste saamist andmete leidmisest, kogumisest ja nendega töötamisest, andmekaitsega seotud teadmiste saamist ning nippe Exceliga töötamiseks.
Enda arenguvajadustena tõid koolitusel osalejad välja näiteks oskuse andmeid süsteemselt koguda, julguse kasutada andmeid enda töö tõendamiseks, enesekindluse teistega andmeid jagada, tõenduspõhise ja süstemaatilise lähenemise oma tööülesannetele ja üleüldise teadlikkuse seoses andmekirjaoskusega.
Pärast koolituse lõppu tõid osalejad tagasisides välja, et said uusi teadmisi ja nippe oma töö lihtsustamiseks ja tööprotsesside kiirendamiseks, uusi oskusi andmete töötlemiseks, kindlama aluse andmepõhiselt noorsootöö arengukava koostamiseks, uusi teadmisi andmekogumisest ja andmebaasidest ning ideid enda piirkonna noorsootöö arendamiseks. Samuti hindasid koolitusel osalejad võrgustiku laiendamise ja teiste spetsialistidega kogemuste vahetamise võimalust ja koolituse praktilist ülesehitust, mis võimaldas uusi teadmisi koheselt rakendada, seejuures enda töö spetsiifikast ja piirkonna vajadustest lähtudes.
Kõigil huvilistel on võimalik andmekirjaoskuse ja –teadlikkuse koolituse õppematerjalidega tutvuda e-koolikotis!
Andmekirjaoskuse ja –teadlikkuse koolituse läbiviimist kaasrahastati Euroopa Sotsiaalfondi programmist “Tõrjutusriskis noorte kaasamine ja noorte tööhõivevalmiduse parandamine”.