Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
17. okt. 202517. okt. 2025

Noorte osalusele annab hoogu noorsootööasutuste ja kooli koostöö

Valimised on demokraatia pidupäev. Eesti on üks vähestest progressiivsetest riikidest maailmas, kus juba 16-aastastel on võimalik osaleda oma kodukoha volikogu valimisel. Vähe sellest, Eesti noored paistavad rahvusvahelistes uuringutes (näiteks kodanikuhariduse uuring ICCS) silma ka heade ühiskonnaalaste teadmiste poolest. Ometi on skeptikud olnud kahtlevad, kas 16-aastastel on olemas piisav ettevalmistus niivõrd kaaluka valiku langetamiseks nagu seda on osalemine demokraatlikel valimistel.

Hoolimata arvamusest, kas küpsus valiku langetamiseks tuleb tingimata koos vanuse ja elukogemusega või mitte, on demokraatia elujõulisuse seisukohast oluline, et annaksime juba varajases eas noortele nii teadmised, kui ka oskused, kuidas aktiivselt ühiskonnaelu korraldamises osaleda koos võimalusega seda teha. Teisisõnu, selleks et noored oleksid huvitatud ja “valmis” demokraatlikel valimistel oma häält andma, tuleb lisaks teadmistele ja oskustele luua neile ka varajasi võimalusi demokraatliku ühiskonnakorralduse kogemiseks. Näiteks läbi koolidemokraatia (õpilasesindused), vabatahtlike tegevuste (omaalgatused ja rahvusvahelised noorteprojektid), arvamuse avaldamise ning kaasa rääkimise neid puudutavates otsustes (noorte aktiivgrupid, osaluskogud või noorte organisatsioonid).

Kevadel valmis kaardistus, mis vaatles kodanikupädevuse kirjeldamist Eesti riiklikes õppekavades, teema käsitlemist õpetajate ja noorsootöötajate erialases taseme- ja täiendõppes ning erinevaid programme ja algatusi, mis kodanikupädevuste arendamist toetavad. 

Osaluse ja demokraatia mõtestamine

Kool on sageli esimene koht, kus noored puutuvad teadlikult kokku demokraatia ja osalemisega. Selleks kokkupuuteks võivad olla otsesed valikuprotsessid, näiteks kellest saab klassivanem või kes kandideerib õpilasesindusse. Samas võib otsestest valikuprotsessidest olla määravam see, kuidas tajub noor oma positsiooni ja võimalusi koolis kui (demokraatlikus) organisatsioonis. Näiteks, kas noore mured leiavad ärakuulamist, arvestamist, tagasisidestamist või põrkub ta ükskõiksuse ning hoolimatusega. Eraldi väärib märkimist noore taju klassi kui kollektiivi suhtes. Näiteks, kas klassis – kui miniversioonis ühiskonnast – kogeb ta eelkõige arvamuste paljusust, mille tulemusel sünnib konsensuslik otsus või valitseb enamuse jõud ning “võitja-mentaliteet”, mis võib vormida ka noore arusaama ja hoiakuid ühiskonna suhtes laiemalt.

Põhikooli- ja gümnaasiumi riiklikud õppekavad käsitlevad kodanikupädevust ühena kaheksast läbivast teemast, mis peaksid ulatuma väljapoole konkreetse õppeaine piire. Seega vaatamata asjaolule, et ühiskonnaõpetuse kursuste arv mõlemas kooliastmes on limiteeritud, peaks kodanikupädevuse arendamine toimuma läbivalt kogu õppekava ulatuses. Lisaks sellele, et iga aineõpetaja peaks mõistma võimalusi kodanikupädevuse arendamiseks oma õppeaine raames, on ehk olulisemgi mõtestada, kuidas õpetaja hoiakud ja kasutatav metoodika kujundavad mõistete osalus ja demokraatia tähendusi klassiruumis. 

Demokraatia, osalus ning klassiruum võivad ebavõrdseid võimupositsioone, kehtestatud nõudeid ja reegleid arvesse võttes kõlada vastanditena. Teisalt keskendub nüüdisaegne õpikäsitus üha enam keskkonna ja tingimuste loomisele, milles tekiks aktiivne ja koostöine õhustik ning mis võimestaks noori võtma vastutust oma õpingute eest. See eeldab õpetajatelt ka teadmisi ja oskuseid, kuidas õpilastele klassiruumis rohkem vastutust anda ning teadvustada seeläbi ka vastutust üksikisiku käitumise ja hoiakute mõjudest ühiskonna kontekstis. Ehk teisisõnu, õpetaja eneseväljendus, suhtumine, avatus ning koostöökultuuri kujundamine vormib õpilaste taju ja arusaama demokraatia ning osaluse võimalikkusest ühiskonnas.  

Varajased kokkupuuted osalusvõimalustega kanduvad üle ka täiskasvanu ikka ning avalduvad näiteks usalduses demokraatlike institutsioonide vastu või vastutuse võtmisesse ühiskonna ees. Hoiakud demokraatia suhtes ei arene tingimata vanusega, vaid eelkõige läbi kokkupuudete ja kogemuste. 

Noorte osalusvõimaluste puhul – olgu nendeks õpilasesindused, aktiivgrupid või noortevolikogud – kiputakse vahel alatähtsustama nende osalusvormide mõju demokraatliku kultuuri ja väärtushinnangute kujundamisele. Teisisõnu, kiputakse aegajalt mööda vaatama asjaolust, et “sõpruskonna põhimõte”, kus osaluskogu vanad olijad valivad uue liikmete koosseisu, toimib vastu esindusdemokraatia olemusele. Lisaks, taandades õpilasesinduse või aktiivgrupi vastutuse ja ülesanded üksnes kultuuriürituste korraldamisele, võib see anda vale ettekujutuse ühiskonnas osalemise tegelikust eesmärgist, mõjust ja väärtusest. Seetõttu on eriti oluline, et juba kooli keskkonnas omandaks noor arusaama ning praktilise kokkupuute demokraatia ja osaluse tegeliku olemusega.

Lahendus peitub koostöös

Kui üldhariduse roll ja vastutus on eelkõige eelduste loomine ning ettevalmistus ühiskonnas osalemiseks, siis noorsootöö keskendub peaasjalikult kogemusliku ja vabatahtliku osaluse võimaldamisele. Noortekeskused, osaluskogud ning omaalgatuslikud projektid pakuvad noortele keskkonda, kus oma ideid ellu viia ja vastutust võtta. Just noorsootöö annab sageli esimese tõelise tunde, et noorte enda algatus ja otsused muudavad midagi päriselt. Noorsootöötajatel on noortega sageli lähedasem ja vabam suhe (tulenevalt eelkirjeldatud võimupositsiooni puudumisest või võimu võrdsemast jaotumisest) – nende võimuses on luua keskkondi, kus noored tunnevad end turvaliselt katsetamaks oma ideid või väljendamaks oma mõtteid ja arvamusi.

Kuigi nii koolil kui noorsootöö on oluline roll noore arengu kujundamisel, tegutsevad need kaks institutsiooni sageli paralleelselt, mitte koostöiselt. Ühiseid programme, kus formaal- ja mitteformaalõpe süsteemselt põimuksid, leidub kahjuks vähe. Ometi peitub koostöös potentsiaal muuta kodanikupädevuste arendamine ja demokraatia ning osaluse kogemine teoreetilisest käsitlusest noore jaoks isiklikuks ja tähenduslikuks kogemuseks. Kui kool annab noorele teadmised ja noorsootöö võimaldab kogeda, loob kahe osapoole süsteemne koostöö eelduse tervikliku kasvu- ja arengukeskkonna loomiseks.

Kuidas selleni jõuda? Kokkuvõtvalt võib kaardistuse tulemuste põhjal anda neli peamist soovitust:

  • Laiendada õpetajatele ja noortevaldkonna töötajatele suunatud täiendkoolitusvõimalusi, mis tutvustaks meetodeid ja põhimõtteid, kuidas varajasest east alates pakkuda lastele ja noortele eakohaseid osalemisvõimalusi.
  • Täiendada õpetajate ja noorsootöötajate kutsestandardite tegevusnäitajate kirjeldusi, näiteks lisades ülesannetena noorte eneseväljenduse- ja argumenteerimisoskuste arendamise ning ühiskonnas osalemisvõimaluste tutvustamise. 
  • Leppida koolis kokku “keskne kontaktisik”, kelle koordineerida on kodanikuhariduse arendamine koolis, näiteks koostöö arendamine mitteformaalse õppe ning erinevate haridusprogrammide pakkujatega.
  • Pöörata tähelepanu noortele suunatud osalusvõimaluste kvaliteedile ja selle arendamisele, näiteks tagades nii klassiruumis, õpilasesindustes kui teistes noorte osaluskogudes demokraatia põhimõtete järgmine.

—

Kaardistus valmis osana New Power in Youth koostööprojektist, mille eesmärgiks on toetada ja kasvatada noorte osalust demokraatlikus ühiskonnas. Projekti partneriteks on Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse riiklikud agentuurid ning SALTO Osaluse ja Infotegevuse, Kaasatuse ja Kultuurilise Mitmekesisuse ning Kagu-Euroopa piirkonna ressursikeskused.

Kaardistuse ingliskeelse täisversiooniga saab tutvuda noorteuringute andmebaasis.

Autor Karl Andreas Sprenk on varasem Eesti Õpilasesinduste Liidu ja Tallinna Ülikooli Üliõpilaskonna juhatuse liige. Alates 2022. aastast tegutsenud koolitajana rahvusvahelistes noortevaldkonna projektides ning külalisõppejõuna Tartu Ülikooli Narva Kolledži noorsootöö õppekaval. 

Noorteseire blogi kaasrahastatakse Euroopa Sotsiaalfondist.

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • november 2025
  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!