Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
8. apr. 20258. apr. 2025

Kuidas märgata ja ennetada noore kalduvust äärmuslikele vaadetele? 

Viimasel ajal on ühiskonnas sagenenud arutelud noorte radikaliseerumise ja äärmuslike hoiakute leviku üle. Lapsevanemana võib olla murettekitav märgata, kui teismeline väljendab maailmast rääkides mustvalgeid või vastandavaid seisukohti ning usaldab sotsiaalmeediast leitud infot ilma seda kriitiliselt hindamata. Kuigi selline endale kohta otsiv mõtteviis võib kuuluda teismeea juurde, on oluline osata ära tunda, millal võib tegu olla millegi tähendusrikkamaga. 

Noore toetamine sellises olukorras nõuab tasakaalu mõistmise, kannatlikkuse ja teadlikkuse vahel. Millised märgid võivad viidata äärmuslike hoiakute kujunemisele, kuidas ennetada radikaliseerumise riske ning milliseid praktilisi samme saab vanem astuda, et luua usalduslik ja turvaline ruum noore mõtete arendamiseks, arutleb Harno mobiilse noorsootöö peaekspert Marten Penu. 

Miks võivad radikaalsed hoiakud noorte seas kujuneda? 

Radikaalsed hoiakud noorte seas ei teki enamasti pahatahtlikkusest, vaid sellest, et noorel on küsimusi, ideid ja muresid, millele ta otsib vastuseid. Kui usaldusväärset täiskasvanut kõrval ei ole, võivad need vastused tulla allikatest, mis pakuvad lihtsustatud, kallutatud ja emotsionaalselt laetud tõlgendusi maailmast. 

Radikaalsete vaadete tekkimist võivad mõjutada mitmed tegurid – noore isiklik kogemus, sotsiaalmeedia infoväli, varasemad traumad, tema ümber olevad suhted ning tugev rahulolematus. Haavatavamad on kahjuks noored, kes ei õpi, tööta ega koolita ennast ehk nn NEET-olukorras noored, kuid ka igapäevaselt koolis käivad noored võivad sattuda tugevalt kallutatud maailmavaadete mõju alla. 

Kui „õiglus“ tahetakse ise jalule seada 

Radikaalsus võib väljenduda näiteks soovis võtta „õiglus“ enda kätte. On ette tulnud olukordi, kus noored pidasid plaani kedagi iseseisvalt „karistada“. Sellistes hetkedes on võimalik sekkuda ja arutada – mitte ilma põhjendamata keelates või hinnanguid andes, vaid küsides, kas see on päriselt lahendus ning kuidas see võib mõjutada nii neid endid kui ka teisi. 

See ongi ennetustöö olemus – märgata, sekkuda ja pakkuda alternatiivseid viise oma mõtete ja tunnete väljendamiseks. 

Kuidas lapsevanemana märgata ja toetada? 

  • Kuula ja küsi – ära kohe hinnanguid anna. Kui noor väljendab äärmuslikke mõtteid, võib instinktiivne reaktsioon olla neid ümber lükata. Kuid see võib panna ta hoopis rohkem kaitsesse. Selle asemel küsi avatud küsimusi: „Miks sa nii arvad? Kus sa seda infot nägid? Kuidas sa tead, et see on tõsi?“ See aitab tal ise oma mõtteid analüüsida. 
  • Aita tal infot kontrollida. Noored satuvad sageli valeinfo lõksu, sest see on emotsionaalselt mõjuv ja pakub „lihtsaid lahendusi“. Näita talle, kuidas allikaid kontrollida, ja arutlege, miks teatud sõnumid võivad olla kallutatud. 
  • Ole teadlik sotsiaalmeedia mõjust. Kui noor jälgib kanaleid, mis pidevalt võimendavad radikaalseid vaateid, võib see hakata kujundama tema maailmapilti. Mitte keelates, vaid arutledes tasub tutvustada talle usaldusväärseid allikaid ja näidata, kuidas erinevad vaatenurgad eksisteerivad. 
  • Paku alternatiivseid väljundeid. Noored, kes tunnevad, et nende hääl loeb ja nad saavad ühiskonnas midagi positiivset teha, ei otsi nii suure tõenäosusega radikaalseid ideoloogiaid. Kodanikualgatused, noorteprojektid, huvitegevused ja aktiivne osalus annavad neile võimaluse oma ideid väljendada turvaliselt. 
  • Kaasa noorsootöötajad ja spetsialistid. Kui kahtled, kuidas olukorda lahendada, ei tasu jääda üksi – õpetajad, mobiilsed noorsootöötajad ja noorte heaolu spetsialistid võivad aidata leida viise, kuidas noort toetada. 

Radikaliseerumine ja deradikaliseerumine on protsessid 

Sageli kujutatakse radikaliseerumist kui hetkelist muutust – justkui noor langeks üleöö äärmuslikesse hoiakutesse. Tegelikkuses on see pikem protsess, mis võib alata juba väikestest märkidest: tugev „meie versus nemad“ mõtteviis, järsk huvi teatud ideoloogiate vastu, pettumustunne, usaldamatus institutsioonide ja meedia suhtes. 

Ent sama kehtib ka vastupidise protsessi kohta – ka deradikaliseerumine võtab aega ja selle kujunemist mõjutavad elusündmused, suhted ja inimesed noore ümber. Mõtteviisi muutus ei toimu ühe vestlusega, kuid pidev hinnanguvaba kuulamine ja turvalise aruteluruumi pakkumine aitavad kaasa sellele, et noor hakkaks kaaluma erinevaid vaatenurki. Uuringud näitavad, et kõige edukamalt toimub see läbi usalduslike suhete – olgu selleks vanemad, õpetajad, noorsootöötajad või treenerid. 

Millal on aeg sekkuda? 

Kui noor muutub järjest suletumaks ega ole valmis alternatiivseid seisukohti kuulama, võib see olla ohumärk. Samuti tasub tähele panna, kui tema suhtumine muutub vägivalda õigustavaks või kui ta räägib järjepidevalt teatud gruppidest kui „vaenlastest“. Sellistel juhtudel tasub olukorda arutada ka teiste usaldusväärsete täiskasvanutega – näiteks õpetaja, noorsootöötaja või pereliikmega. 

Oluline on hinnata noore käitumist, huvisid ja suhtumist tema konteksti ja keskkonda arvestades. Märkamine võib ilmneda näiteks riietuses, tegevustes või muutunud suhtumises. Enamasti ei ole üksik ohumärk iseenesest veel tõend radikaliseerumisest – see on kombinatsioon hoiakutest ja käitumismustritest, mis võivad olla iga noore puhul erinevad. 

Kui aga tekib kahtlus, et noore käitumine võib muutuda ohtlikuks talle endale või teistele, tuleb kiiresti tegutseda ning kaasata vastavad spetsialistid. 

Kust saada abi? 

  • Politsei ja Piirivalveameti radikaliseerumise infomeil: rad@politsei.ee 
  • Lasteabi infotelefon: 116 111 
  • Noorteinfoportaal Teeviit: teeviit.ee 
  • Spetsialistid: noorsootöötajad, õpetajad, noorte heaolu spetsialistid jt 
  • Hädaohu korral: helista numbrile 112 

Turvaline suhe on parim ennetus 

Kõige olulisem, mida noor vajab, on turvaline suhe ja hinnanguvaba kuulamine. Noorte sildistamine võib sulgeda ukse edasisteks vestlusteks, kuid mõistev ja avatud suhtlus loob pinnase, kus on võimalik mõtteid jagada, kahelda ja areneda. 

Kui aidata noorel kriitiliselt mõelda, infot hinnata ja oma tundeid turvaliselt väljendada, saab võimalikku äärmuslikku suunda ennetada. Ja mis veelgi olulisem – toetada noort teel selleni, et tema maailmapilt kujuneks teadlikuks, mitmekülgseks ja vastutustundlikuks. 

Autor: Harno mobiilse noorsootöö peaekspert Marten Penu. Foto: pexels.com

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia Study in Europe targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!