Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
11. märts 202122. märts 2021

Kuidas logopeedia kriisis veebi kolis

Videoteraapia teenuste arendamisega oleme tegelenud juba mitmed aastad, aga kahtlemata e-teenuste arengus olulist rolli mänginud viimasel aastal maailma laastanud pandeemia. Kui varasemalt on e-teenuse pakkumine logopeedias olnud pigem uuenduslik ja veidi kaheldav, siis viimase aastaga on olukorra sunnil sellest saanud üsna tavapärane viis logopeediga suhtlemiseks.

Logopeedia üks olulisemaid tööriistu on vahetu suhtlemine kliendi ja logopeedi vahel. E-teenusena võib erinevatel põhjusel see kontakt jääda tavapärasega võrreldes pealiskaudsemaks. Läbi ekraani võib olla keeruline luua kontakti lastega (või ka täiskasvanutega), kelle jaoks suhtlemine sageli juba nagunii raske on. Samuti on ekraani vahendusel keerulisem lapsele raskuste korral kohest ja asjakohast abi osutada või teda motiveerida, tema tähelepanu suunata, sooritust jälgida jne. Teleteenused sobivad paremini kooliealistele ja kõrge motivatsiooni ning püsivusega lastele. Lisaks on veebikanalid asjakohased last ümbritseva tugivõrgustikuga (vanem, õpetajad jm) töötamiseks, sh informatsiooni vahetamine, tagasisidestamine, nõustamine ja juhendamine arendustöö osas jms. Lastega ekraani vahendusel töötades on oluline täiskasvanu kaasamine, kes vajadusel last tehnikaga toimetulekul saab abistada.

Kaugteraapia toimimiseks on ka mitmed eeldused, et seda hõlpsalt läbi viia saaks.  Kindlasti on oluline omada piisavat arvutikasutusoskust ja arvutit või muu nutiseadet, millel on mikrofon ja kõlar. Parema helikvaliteedi huvides võib kasutada ka kõrvaklappe, aga see ei pruugi kõigile lastele sobida ja vastuvõetav olla. Logopeed peab suutma oma vahendid kohandada nii, et neid saaks kasutada ekraani taga töötades. Lisaks on vajalik oskus orienteeruda veebikeskkonnas, mille vahendusel nõustamine toimub. Mõlemal osapoolel on vajalik omada piisava kiirusega stabiilset internetiühendust. Lisaks on vajalik jälgida, et valgus langeks ekraani taga olles pigem eestpoolt, et inimese nägu oleks paremini näha. Ümbritsev keskkond peaks olema võimalikult müravaba, et paremini teenusel osalejaid kuulda oleks ning kindlasti on oluline viibida privaatses kohas, kus kõrvalised isikud delikaatsete teemadega kokku ei puutuks.

Kohtumise alguses on vajalik kokku leppida ka see, kuidas käituda olukorras, kui ühendus mingil põhjusel peaks katkema. Logopeed peab olema muuhulgas võimeline juhendama klienti lihtsamate tehniliste viperustega toimetulekuks. Selleks peaks teenusepakkuja olema kursis kasutatava kanali kliendivaatega ning enamlevinud probleemidega, mis kaugteenust kasutades võivad ilmneda.

Kokkuvõtteks võib öelda, et kaugteenus on üks oluline viis, kuidas ka logopeediline tugi jõuab lasteni, kes mingil põhjusel ei saa logopeediga kohtuda ning kindlasti on teenusel veel palju arenguruumi. Küll aga ei asenda kaugteenus hetkel reaalselt kontakti logopeediga täielikult ning võimalusel võiks logopeed siiski töötada lastega otsekontaktis.

Marie Petrovitš
Hiiumaa RL logopeed

1 thoughts on “Kuidas logopeedia kriisis veebi kolis”

  1. Lugeja ütleb:
    27. dets. 2022, 14:38

    Kasulik postitus!

    Vasta

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!