eTwinningu suvekool, mis toimus järgemööda 15ndat korda, tõi juba armsaks saanud traditsioonilisse toimumiskohta Pärnusse tvinnijaid igast Eesti otsast. Seekordse suvekooli pealkiri „Õpetaja unistab“ on inspireeritud eTwinningu 2022 aasta teemast „Meie kaunis, kestlik ja kaasav tulevik: koolid ja uus Euroopa Bauhaus. Loova õppekeskkonna kujutlemine rohelise ja kaasava mõtteviisiga haridusasutustes”. Loe lähemalt eTwinningu aasta teema kohta Euroopa Komisjoni lehelt.
Kahepäevase suvekooli fookuses oli uurida, kuidas luua kaasaegset ja õppimist toetavat keskkonda, kasutada efektiivselt digivahendeid, arendada digipädevusi ning toetada õppijate ja õpetajate heaolu.
eTwinning ja ÕPIRAAM käivad käsikäes
Suvekooli esimesel päeval tutvustasid eTwinningu ekspertidest õpetajad tõhusat õppeprotsessi toetamise raamistikku ehk ÕPIRAAMi, mis on mõeldud abiks olema nii õppeprotsessi ettevalmistamisel, kui ka läbiviimisel. ÕPIRAAMi kontseptsioon tugineb viiele eraldiseisvale teemale, mida eksperdid eTwinningu kasutamise kontekstis esitlesid.
Ingrid Maadvere (üks ÕPIRAAM´i kaasautoritest) ning Kerli Požogina (üks ÕPIRAAM´i arendusprotsessi eestvedajatest) rääkisid lähemalt, kuidas eTwinningus toimub tõhus õppimine. Nad tõid välja mõned olulised kriteeriumid, millele kvaliteetse projekti puhul tähelepanu pöörata nagu näiteks projekti mõtestamine ja eesmärgistamine koos õppijaga ning TwinSpace´is õppeprotsessi kajastamine kogu selle eheduses. Ingrid ja Kerli rõhutasid, et õppijate motivatsiooni hoidmiseks on oluline toetada nende seotus-, kompetentsi ja autonoomiavajadust.
Laste eakohasest digipädevuste arendamisest ja õppekavaga sidumisest rääkis lähemalt Laine Aluoja. Ta selgitas, et oluline on TwinSpace´i kirja panna konkreetsed tegevused, mis tõestavad seatud eesmärkide täitmist. Tegevuste planeerimisel tuleb jälgida, et kasutatakse tarkvara ja keskkondi, mis oleksid kättesaadavad, eakohased, ohutud ja sobivad, võrdsete võimalustega ning kus ei pea looma kasutamiseks eraldi kontot.
Mari Tõnisson pani südamele füüsilise tervise heaolu tähtsuse. Lapsed, kes on regulaarselt kehaliselt aktiivsed ja heas vormis, saavad üldjuhul ka koolis paremini hakkama. Tervise teemasid on eTwinningus palju käsitletud ja liikumine on paljude jaos koolikultuuri osa. Mari palus suvekooli osalejatel virgestusharjutusena kohapeal pakkuda välja füüsilise tervise teemaline projektiidee ja lisada kolm tegevust, kuidas see ellu viia. Klassi olümpiamängud, südamenädal, liikumispausid ja lõbusad sammud terviserajal on vaid mõned näited osalejate ideevälgatustest.
Leila Lehtmets jätkas ÕPIRAAM´i ja eTwinningu sidumist vaimse tervise teemal. Ta pani osalejad mõtlema selle peale kui olulised on õpetaja ja õpilaste vahelised usalduslikud suhted ning innustas looma eTwinningu projekte koolirõõmu, motivatsiooni, kiusamise ennetamise ja muudel sarnastel teemadel. Oluline on igas oma aktiivses projektis pöörata vaimsele tervisele tähelepanu. Leila tõi praktilisi näiteid oma klassiruumist, kuidas ta innustab lapsi abi küsima kleepsusüsteemi kaudu või korjas eTwinningu poll´i kaudu õpilaste arvamusi. Ühtekuuluvustunnet aitab tõsta näiteks eTwinningu projektis osalemise tunnistuste pidulik jagamine oma klassi või rühma lastele. eTwinningus on välja töötatud käitumiskoodeks, millele lisaks saab koos lastega kirjutada oma klassiruumi ja projekti netiquette´i ehk võrgu etiketi.
ÕPIRAAM´i viienda teema kontekstis pani Meeri Sild suvekooli osalejatele südamele, et autoriõiguste ja isikuõiguste kaitse on käitumisnorm nii õpetajatele kui ka õpilastele. Meeri pani osalejad Mentimeter´i abil aktiivselt kaasa mõtlema ja kriitiliselt analüüsima oma netikäitumist õpetajana. Meeri tõi välja, et eTwinningu platvorm on loodud selliselt, et pole vaja kasutada väliseid suhtlusplatvorme.
Miniprojektid ja uue eTwinningu platvormiga tutvumine
Päeva teises pooles sukeldusid tvinnijad usinalt eTwinningu uue platvormi, European School Educion Platform, katsetamisse. Suvekooli osalejate ülesandeks oli platvormiga tutvumine, uue kontaktibaasi loomine ja korraldajate ülesandeks kasutajapoolse vaatega seonduvatele küsimustele vastamine.
Esimene päev lõppes gruppide moodustamisega ja eTwinningu miniprojektidega alustamisega. Osalejatele oli ette antud vaid miniprojekti pealkirja algus „Minu unistuste õp…“ millele iga projekti tiim leidis Õpiraami toel omanäolise ja loomingulise jätku näiteks nagu õpperada, õpetaja, õppepäev, õppemängud, õppekäik kunstimuuseumisse, õppevorm, õpiränne, õpilane, õpipaus, õpikeskkond vms.
Suvekooli teise päeva hakul esitasid tvinnijad eelmisel pärastlõunal hoole ja pühendumusega kirjutatud miniprojekte. Päev jätkus kvaliteetsete eTwinningu projektiretseptide vahetamisega ja eTwinningu mentoreid ning suvekooli osalejaid kaasava grupitööde ülesandega värskendatud riiklike kvaliteedimärkide hindamismudeli kohta. Tutvustati Erasmus+ õpirände võimalusi ning oma kogemuslugu jagas entusiastlik ja särav tvinnija Liis Raal-Virks, kes töötab mitmes Pärnu koolis õpetaja ja projektijuhina.
Suvekooli lõpus toimus osalejate poolt valitud parimate miniprojektide autasustamine ning kõlama jäi ühe osaleja kommentaar: „Alguses ei teadnudki kust pihta hakata, siis meid aitas kõige rohkem ÕPIRAAM“.
Kogu südamest suur tänu kõigile eTwinningu suvekoolis osalejatele ja panustajatele! Usume, et suvekool andis tvinnijatele uute projektide algatamiseks piisavalt hoogu ja mõtteainet ning innustas õpetajaid, peagi algaval uuel õppeaastal, kasutama projektõpet oma igapäevases õppe- ja kasvatustöös.
eTwinning on lasteaia-, üldharidus- ja kutsekoolide õpetajatele mõeldud virtuaalne platvorm ning koostöövõrgustik. See võimaldab õppida nii Eesti kui välismaa kolleegidelt, jagada häid kogemusi ning osaleda koos koolide või lasteaedade vahelistes õpiprojektides.
#eTwinning #eTwinningEesti #eTwinSuvekool2022
Artikli autor: Kätlin Valge, Haridus- ja Noorteameti eTwinningu projektijuht