Haridus- ja Noorteamet alustab programmiga, mille eesmärk on aidata koolidel hinnata ja arendada karjääriteenuseid oma koolis. Programm toetab koole olukorras, kus uuendatud õppekava, tööturu muutused ja õpilaste vajadused eeldavad karjääriõppes senisest teadlikumat ja süsteemsemat lähenemist. Koolidele pakutakse võimalust karjääriteenuste hetkeseisu kaardistamiseks ning praktilist tuge sellealaste tegevuste kavandamisel.
Miks on karjääriõppe arendamine koolides oluline?
Karjääriõpe on osa riiklikust õppekavast ning selle eesmärk on toetada õpilasi enesetundmise, info kogumise, valikute kaalumise ja teadlike otsuste tegemise protsessis. 2023. aasta õppekavamuudatused tõid sisse täpsema kohustuse tagada süsteemsed ja õpilaste arenguvajadustele vastavad karjääriteenused kõigile õppijatele, sõltumata kooli suurusest või asukohast.
Viimaste aastate analüüsid on kinnitanud vajadust teemaga süsteemsemalt tegeleda. PISA 2022 tulemused osutavad, et kuigi paljud õpilased plaanivad jätkata õpinguid pärast põhikooli või gümnaasiumi, on nende teadmised ametitest ja haridusteedest piiratud (PISA 2022, ptk 5). Centari 2021. aasta uuring näitab, et noorte vajadus karjäärialase toe järele on märkimisväärne, kuid teenusteni jõudmine ja korraldus on kooliti ebaühtlane (Centar, 2021). Harno 2023. aasta piirkondlike karjääriteenuste mudelite uuring toob samuti esile, et koolide lähenemised karjäärisüsteemi ülesehitamisele on erinevad ning kvaliteet arieerub. Lisaks rõhutab karjäärispetsialistide professionaalsuse uuring (2022) vajadust järjepideva pädevusarenduse järele, eriti digipädevuste ning töö- ja õppevõimaluste mõtestamise osas.
Kokkuvõttes viitavad uuringud vajadusele pakkuda koolidele tuge ja ühtset raamistikku, mis toetab karjääriõppe teadlikku planeerimist ja elluviimist.
Kuidas Harno koolide tegevust toetab?
Harno pakub koolidele tuge mitmel tasandil, et karjääriõpe oleks kooskõlas õppekava eesmärkidega ja toetaks õpilaste teadlikke valikuid kogu koolitee vältel. Tegevused on üles ehitatud nii, et koolid saaksid alustada olemasoleva olukorra analüüsist ja arendada süsteemi vastavalt oma võimalustele.
1) Karjääriteenuste süsteemi hindamine
Koolidel on võimalik hinnata kooli karjääriõppe korraldust tervikuna: nt tegevuste järjepidevus eri kooliastmetes, koostöö partneritega ning karjääriõppe lõiming ainetundides. Selle põhjal kujuneb ülevaade olemasolevatest tugevustest ja arendusvajadustest. Hindamine loob koolile arusaama, kus nad praegu asuvad ning milliseid muutusi on mõistlik kavandada lühemas ja pikemas vaates.
2) Arenguplaani koostamise tugi
Hindamise tulemustest lähtuvalt saab kool teha esmased sammud oma vajadustele vastava arenguplaani loomiseks. Harno programmi raamistik sobib nii koolidele, kes alles alustavad, aga ka neile, kellel on juba olemas toimivad praktikad. Arenguplaan aitab tegevusi prioritiseerida ning luua kokkulepped, mis ei sõltu üksikutest inimestest, vaid on kogu kooli meeskonna ühine eesmärk.
3) Praktilised materjalid ja metoodikad
Harno koondab ja jagab ainetundidesse lõimitava karjääriõppe näiteid, eneseanalüüsi ja info kogumise metoodikaid ning viiteid usaldusväärsetele allikatele, nagu näiteks miks.ee ja OSKA trendikaardid. Asjakohaste materjalide ja koolituste läbi saab vähendada õpetajate ajakulu ning toetada hilisemat karjääriteemade loomulikku integreerimist igapäevasesse õppetöösse.
4) Koostöövõrgustike loomine
Karjääriõppe kvaliteeti toetab koostöö erinevate osapooltega (nt koolide, kutseõppeasutuste, kõrgkoolide, tööandjate ja omavalitsustega jt). Harno aitab kujundada ja hoida piirkondlikke koostöövorme, mis toetavad õpilaste kokkupuuteid eri õppe- ja töövõimalustega. See võimaldab koolidel pakkuda õpilastele kogemusi ja infot, mida oleks keeruline üksnes kooli enda ressurssidega tagada.
Kokkuvõte
Karjääriõpe on tänapäevase õpikäsituse osa ning toetab õpilasi teadlike ja realistlike valikute tegemisel kogu haridustee vältel. Uuendatud õppekava ja mitmed uuringud rõhutavad vajadust üle vaadata karjääriteenuste korraldus ning kohandada seda vastavalt õppijate arenguvajadustele.
Koolide roll seejuures on luua järjepidev süsteem, kus karjääriõpe toetab õpilasi igas kooliastmes. Selle kujundamine eeldab aga ühiseid kokkuleppeid ja läbimõeldud tegevusi. Harno rakendatav programm aitab koolidel seda teha selgete etappide kaudu, toetudes olemasolevatele uuringutele ja praktilistele näidetele. Programmi eesmärk on pakkuda koolidele ühist raamistikku, mis võimaldab karjääriõpet kujundada süsteemselt, järjepidevalt ja kooli konteksti arvestavalt.
Oluline teada:
Esimesed programmil põhinevad piirkondlikud arendusseminarid toimuvad juba sel aastal. 20. novembril toimub seminar Võrus, kuhu on oodatud koolide karjääriõppega seotud töötajad, koolijuhid ning omavalitsuste esindajad. 5.detsembril toimub seminar Tartumaal ja 2026. aasta I kvartalis jätkuvad seminarid ka teistes maakondades. Täpsed kuupäevad on selgumisel.
Seminarid loovad võimaluse jagada kogemusi, tutvuda uute tööriistadega ning kujundada ühist arusaama karjääriõppe arendamise järgmiste sammude kohta.
Võru maakonna haridustöötajatele ja -ametnikele mõeldud arendusseminarile saab registreerida SIIN.
Lisainfo: Margit Rammo, Haridus- ja Noorteameti programmijuht, margit.rammo@harno.ee
Pilt: Unsplash