Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
Milline on Eesti õpetaja_joonis
22. okt. 202527. okt. 2025

Kuidas paistavad Eesti õpetajad ja koolijuhid rahvusvahelises võrdluses? 

Eesti haridus on endiselt kvaliteetne ning meie õpetajad tunnevad oma töö üle uhkust, nautides õpetamist ja õpilastega suhtlemist. Just nii selgus oktoobris avaldatud OECD rahvusvahelise õpetamise ja õppimise uuringu TALIS 2024 tulemustest. 

Oktoobris täitusid uudisteportaalid üle maailma pealkirjadega õpetajate elust ja väljakutsetest. Põhjuseks oli uuringu TALIS 2024 avaldatud tulemused, mis on suurim omataoline uuring maailmas. Selles osales üle 270 000 õpetaja 17 000 koolist rohkem kui 50 riigist. TALISe uuring annab meile võimaluse saada otse õpetajatelt teada, kuidas nad on rahul oma tööga, mis neid motiveerib, kuidas nad hindavad oma koolikultuuri ja kui suur on nende töökoormus. 

Nagu selgus, on õpetajate mured üle maailma väga erinevad, näiteks Jaapanis on õpetajatel uuringus osalenud riikide võrdluses kõige pikemad tööpäevad, Austraalias on õpetajate stressitase haripunktis ja Portugali klassiruumides tegeleb õpetaja suuresti vaid korra hoidmisega tunnis. 

Aga milline pilt avaneb Eesti õpetajast? 

Eestist osales uuringus 199 kooli, 3338 õpetajat ja 191 koolijuhti.  

Eesti õpetajatest on 84% naised. Keskmine õpetaja on 49 aastat vana ja üle poole õpetajatest on 50-aastased või vanemad. Eesti õpetajad on kõrgelt haritud ja kogenud. Ligikaudu 73% neist on magistrikraadiga, mis paigutab meid rahvusvahelises võrdluses tippu, paljudes riikides pole magistritaseme haridus õpetajaks saamisel nõutav. Meie õpetajad on keskmiselt töötanud koolis 21 aastat ja enamik neist omandas oma õpetajakutse juba 1990. aastate lõpus. 65%-l on õpetajaamet nende esimene karjäär. Samas töötab Eesti koolides üha rohkem karjääripöörajaid ehk inimesi, kes on tulnud õpetajaks mõnelt muult elualalt. Kindlasti toovad nad endaga koolidesse uusi vaatenurki, kuid sageli vajavad ka rohkem tuge. 

TALIS toob välja, et Eestis koolid on muutunud mitmekesisemaks. See tähendab, et üha rohkem hariduslike erivajadustega (HEV) õpilasi ning mitmekeelne ja -kultuuriline keskkond panevad õpetaja oskused tõsiselt proovile. Kuigi kaasava hariduse põhimõtted on õiged, tunnistavad õpetajad, et nad ei tunne end alati piisavalt valmis sellises klassiruumis õpetamiseks. 

93% Eesti õpetajatest on oma tööga rahul  

„Meil on palju väljakutseid, aga iga päev, kui näen, et mõni laps saab midagi aru, mida ta eile ei teadnud, on see päev korda läinud,“ vastas üks uuringus osalenud õpetaja.  

Uuringus osalejatele meeldib nende koolikeskkond, aine, mida nad õpetavad ja suhted õpilastega. Väga kaalukas näitaja on Eesti õpetajate oskus hoida klassiruumis korda, mis on parem kui nii mõnelgi teisel riigil. Kui õpetajal kulub vähem aega korra hoidmisele ja selle arvelt jääb rohkem aega õpetamiseks, siis võib oodata ka paremaid tulemusi õppetöös.  

Valupunktideks on kõrge stressitase ja madal palk 

Siiski tuleb nentida, et võrreldes TALISe 2018. aasta tulemustega on suurenenud õpetajate tööga seotud stressitase. Viimase kuue aasta jooksul on suurenenud ka vahe maa- ja linnakoolide õpetajate stressitasemes – kui maakoolis tunnetab suurt stressi 23% õpetajatest, siis linnakoolis on see osatähtsus 32%. 

Uuring toob esile ka asjaolu, et vaid 30% Eesti õpetajatest on rahul oma töötasuga. Siinkohal tuleb aga välja tuua, et uuring viidi läbi vahetult peale õpetajate streiki 2024. aasta alguses, kui streigi meeleolu oli veel õhus. 

TALIS näitab, et õpetajate rahulolu oma töö sisuga on kõrge, kuid tegeleda tuleks veel töökoormuse ühtlustamisega, mis on võrreldes eelmise uuringu tulemustega paljude õpetajate jaoks täna liiga suur. Samuti on vaja pöörata tähelepanu ameti ühiskondlikule väärtustamisele – uuring näitas, et õpetajad, kes tunnevad end ühiskonnas rohkem väärtustatuna, ei lahku suurema tõenäosusega lähitulevikus ametist. 

Eesti õpetaja on professionaalne, kogenud ja pühendunud 

Kui aga jätta kõrvale palk, siis on 73% Eesti õpetajatest väga rahul oma töökeskkonnaga. Tervelt 87% vastanutest naudib koolis töötamist ning 83% soovitaks oma kooli tööandjana. 

Kokkuvõttes saab öelda, et kui soovime, et õpetajaamet oleks atraktiivne ka järgmise põlvkonna jaoks, tuleb vähendada õpetajate tööstressi ja tõsta õpetajaameti väärtust ühiskonnas. Haridus- ja Noorteametis tegutseme igapäevaselt selle nimel, et olla Eesti õpetajatele nende töös usaldusväärne partner. 

Gunda Tire on Haridus- ja Noorteameti rahvusvaheliste uuringute juht, kes vastutab OECD uuringute PISA ja TALISe läbiviimise eest Eestis.  

Tartu Ülikooli ja Tallinna Ülikooli koostöös valminud Eesti tulemusi tutvustav põhjaliku, aruanne avaldatakse novembris. Uuringu tulemuste tutvustamiseks korraldab Haridus- ja Noorteamet koos Haridus- ja Teadusministeeriumiga seminarid Tartus ja Tallinnas, kus ülikoolide eksperdid tutvustavad uuringu tulemusi ning osalejatel on võimalik kaasa mõelda ja arutelda, kuidas saaks tulemusi kasutada Eesti hariduse tõenduspõhiste arengute planeerimisel.  

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • november 2025
  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!