Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
12. juuni 202312. juuni 2023

Suvetööle karjääriõppes? Muidugi!

Haridus- ja Noorteameti Edu ja Tegu programmi karjääriõppe peaspetsialist Virve Kinkar jagab soovitusi lapsevanematele ja õpetajatele, kuidas aidata noortel suvel märgata oma tuleviku karjääriga seonduvaid märke ning kuidas aidata kogetut efektiivselt analüüsida, et noor oskaks endale vajalikke järeldusi teha.

Suvetööle karjääriõppes!  Muidugi!

Suur suvi on peaaegu käes ja õpilaste mõtted on juba mõnda aega peatselt algava suvevaheaja juures. Paljude noorte jaoks seostub suvevaheaeg mõnusa puhkusega – ja selleks ju vaheajad ongi–,  osadele tähendab suve algus viimaseid pingutusi kooli lõpetamisel või soovitud õppekohale pääsemiseks ja osadele võimalust esmakordselt päris tööd teha.

Just pikk suvevaheaeg on aitab õpilasel kasutada aasta jooksul õpitut uutes olukordades ja arendada oma karjääri kujundamise oskusi. Kui annaks selleks suveks vastutuse oma õppimise eest tõepoolest õpilastele ja jätaks kõik õpilased karjääriõppes suvetööle! Ülesanded tuleks õpilastel endil valida ja ise lahendused välja mõelda, „õige vastus“ oleks aga saadud väärt kogemus kogu eluks.

Uude kooliaastasse sisse elades on asjakohane suvel õpitut ja kogetut karjääriõppe võtmes tagasisidestada ja mõtestada. Eakohaste meetodite valik selleks on rikkalik koomiksite näitusest ja koos kaaslastega posteri kujundamisest mõistekaardi koostamiseni isiklikku arengumappi.

Mitmetes riikides läbi viidud uuringud näitavad, et karjääriõpe mõjutab positiivselt noorte edasist käekäiku, sh tööhõivet, sissetulekut, akadeemilist edukust, enesekindlust ja rahulolu laiemalt.

OECD uuringute raportites on esile toodud tõenduspõhised ja mõjusad karjääriõppe praktikad. Teisisõnu on need tegevused, mille mõju noorte edasisele käekäigule suurem. Nendeks praktikateks on sisu alusel:

  • tulevikule mõtlemine;
  • tuleviku avastamine;
  • tuleviku kogemine.

Märka, koge, mõtesta, unista – suvi selleks ongi! 

Kõigi kolme valdkonnaga tegelemiseks on suvel palju võimalusi. Suvel kogetu aitab näha ennast ja oma võimalusi uues valguses, teistest vaatenurkadest. Õppides tundma oma huvisid ja tugevusi, nähes tegelikkuses töömaailma võimalusi ja ootusi kujuneb arusaam töö tähendusest ja oskuste vajalikkusest ning suureneb õpilase valmidus teadlikumalt jätkata haridusteed. 

Suvi peidab endas arvukalt võimalusi tegevusteks, mis aitavad vahetu kogemuse kaudu mõista töö ja töötamise tähendust, kogeda töörõõmu või aru saada, et kõik tööd ja ametid ei ole kõigile ühtviisi huvitavad või jõukohased. Töö tegemine aitab näha seoseid õppimise, oskuste ja töötamise vahel, teha teadlikumaid valikuid õppimise kavandamisel ja ametivalikul. Ka lühiajalised töökogemust saab edaspidi kajastada oma CV-s. Tööle kandideerimine on noorele proovikivi, mis näitab, kuivõrd on aru saadud kandideerimise olemusest ja kuivõrd osatakse just sellest ametikohast lähtudes ennast analüüsida ja esitleda. Mitmes aines õpitu kulub nüüd marjaks ära!

Sageli kurdavad õpilased, et õpilasmalevas on kohti piiratult ja vähesed ettevõtted ootavad alaealisi suveks tööle. Alati ei ole probleem mitte töötamise võimaluste puudumises, vaid hoiakutes ja oskustes. Töökoha saamiseks tuleb ka endal vaeva näha, mitte jääda „kandikul kätte toomist“ ootama. Veel jõuab teha väikese meeldetuletuse infoallikatest ja nende usaldusväärsusest, töö otsimise ja tööle kandideerimise oskustest, mida suvevaheajal harjutada saaks.

Oma teenitud taskuraha on kindlasti motivaator töö tegemiseks. Õpetaja saab avada töö tähendust laiemalt ja aidata tänases sageli materiaalsele heaolule suunatud ühiskonnas märgata ka teisi tahke, nt emotsionaalset väärtuse nii endale kui teistele. Praktikale ja õpilasmalevale lisaks saab tööd teha ka vabatahtlikuna. Suvel ei tule puudust üritustest, kus abikäsi vajatakse (tasuks võimalus kuulata kontserti või vaadata etendust). Kohalikud noortekeskused korraldavad suviti erinevas vanuses noortele tegevusi, kus oskuste omandamine ja uhkamine käsikäes.  Omaalgatuslik vabatahtlik tegevus arendab nii ettevõtlikkust kui koostööoskusi ja tegemist vajavatest töödest ei tule puudust. Millegi kasutoova algatamine või tegemine kogukonnas on jõukohane erinevas vanuses õpilastele ja konkreetse töö jaoks vajalikud oskused arenevad tegemise käigus. Lindudele pesakastide valmistamine, laste mänguväljaku värvimine või vanainimesele raamatu ettelugemine on ainult mõned näited. Töökogemuse saab ka kasvõi oma vanematele abiks olles, kui nende amet seda võimaldab. 

Kui endale töötamise võimalust ei õnnestu leida või luua, siis sammukese töömaailmale lähemale võimaldab astuda ka vaatlemine. Näiteks töövarjuna või hoopis tähelepaneliku jälgijana mõnes keskkonnas (nt laevas, kaubanduskeskuses, pargis, laulupeol jne); kellaajal (nt varahommikul); nädalapäeval (nt pühapäeval). Kümme (või enam) fotot märkamiste talletajana on paslikud ka edaspidi karjääriõppes kasutamiseks.

Mõned küsimused, mis aitavad oma suvist kokkupuudet töömaailmaga meenutada ja mõtestada:

  • Milline oli kõige huvitavam töökogemus sellel suvel?
  • Kas midagi nähtust või kogetust võib mõjutada sinu erialavalikut tulevikus?
  • Millised olid õppetunnid? Mida teeksid edaspidi teisiti?
  • Mida sa tööna rohkem teha ei tahaks? Miks?
  • Mida enda kohta uut teada said?
  • Millised uued oskused omandasid? Kuidas neid õppetöös kasutada saad?
  • Mille üle tunned uhkust?

Nii mõnegi õpilase jaoks võib suvevaheaeg olla pingeline aeg, mil selguvad lõpueksamite tulemused ja see, kas on õppima pääsetud soovitud õppeasutusse ja soovitud erialale. Paraku ei täitu kõigi soovid ja kavatsused esimesel katsel. Kui varuplaan on varem valmis mõeldud ja läbi arutatud, saab selle käiku lasta. Kui alternatiividele pole mõeldud või vastupidi, neid on mitmeid ja raske on hetkel sobivaimat valida, tasuks pöörduda karjäärinõustaja poole. Töötukassa karjääriinfo toad ja Tallinna karjäärikeskus (kuhu on oodatud kõik soovijad ka väljastpoolt pealinna) on avatud ka suvekuudel.

Ja lõpuks: millal siis veel unistada, kui mitte suvel? Üksinda ja omaette kujutada ette iseenda  soovitud tulevikku või sõpradega koos luua kujutluspilte rohelisemast, turvalisemast ja veel  paljude tunnuste poolest paremast maailmast ning arutleda selle üle, kuidas seda tulevikku luua oma panust andes.  Unistused annavad tegudele suuna ja on osa oma elu kui karjääri kavandamisest.

Õpetaja Lauri kombel kooliaasta lõpus võib õpilastele suveks kaasa anda mõned toetavad sõnumid.  Karjääriõppe taotlusest lähtudes näiteks:

Omanda kogemusi ja saa endast teadlikumaks!

Kasvata enesekindlust!

Unista! Unista! Mõtle: kuidas oma unistused ellu viia!

Tegusat ja mõnusat suve!


Suviseks kuulamiseks:

Karjääriteemalisi podcaste nii noortele kui täiskasvanutele:

Kuidas saada oma esimene töökogemus?

Kuidas koostada CV-d ja motivatsioonikirja?

Palgatöö vs ettevõtlus

Õpetaja rollid karjääripädevuste toetamisel

Enesetundmisest karjäärivalikuteni

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!