Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
26. juuli 202426. juuli 2024

Rahvusvahelise noorsootöö kogemused, väljakutsed ja tulevikuplaanid Sauga Avatud Noortekeskuses

Intervjuu viis läbi Harno noorteprogrammide keskuse peaekspert Margit Kadak.

Vestleme Reelikaga ühel juunikuisel pärastlõunasel reedel Sauga Avatud Noortekeskuses. Reelika Rüütli on Sauga Avatud Noortekeskuse juhataja, ta on just tulnud Tori valla õpilasmaleva lõpu sündmuselt ning on lahkesti valmis jagama oma rahvusvahelise noorsootöö kogemust.

Lähme kohe asja juurde. Millest Sa alustad rahvusvahelise projekti ettevalmistamisel?

Tegelikult kõikide rahvusvaheliste projektide puhul on oluline, et sul on olemas kvaliteedimärgise akrediteering. Kui arvatakse, et see on selline tülikas dokument, mida täitma peab, siis tegelikult on see iseenda jaoks analüüsi koht. Isegi kui sa ei plaani teha ühtegi rahvusvahelist projekti, siis see, et sa võtad hetke analüüsid oma asutust, on ainult edasiviiv jõud. Ja kui ei taha algul ise kirjutada rahvusvahelisi projekte, siis peale akrediteeringut oled sa andmebaasis ning saad olla lihtsalt partner. Hea viis nagu nii-öelda jalg ukse vahele saada.

Aga kuidas Sa leiad projekti eesmärgi ja partnerriigid?

Tegelikult ju kogu noortekeskuse töö põhineb ja tugineb noortest lähtuvalt ehk see, mida noored tahavad ja mille poole püüdlevad, siis see ongi meie kui noorsootöötajate roll aidata neil saavutada oma eesmärke. Ja partnerriikidega on nii, et kui sa oled olnud juba kuskil andmebaasis, siis sealt tuleb aeg-ajalt projekti pakkumisi ning kui käia ise õpirännetel, siis ka sealt tekib. Riigi valik ma arvan eestlaste puhul on rohkem see, et kus päike paistab, neid valitakse rohkem. Atraktiivsemad on soojema riigid.

Kuidas Sa tavaliselt sihtrühma vajadusi kaardistad?

Noortekeskuse noored on meil põhiliselt neliteist pluss ja nende valmisolek ning soov minna välismaale peab ka olema. Igapäevaselt külastab meid kuni kuuskümmend noort, aga kui nad ei ole valmis välja minema, siis ongi keeruline.

Mis need peamised takistused tavaliselt on?

Ei olda nii enesekindlad oma keeleoskuse osas või selles, et ta peab minema totaalselt teise keskkonda. Ja kui eestlased teevad väga palju tööd neliteist pluss noortega, siis välisriigid eelistavad kuusteist pluss ja kaheksateist pluss noori.

Kas ja kuidas Sa planeerid tavaliselt projekti tegevuskava?

Siiani oleme eelistanud ise olla rohkem partnereid kui juhtiv organisatsioon. Aga nii nagu kõikide projektide puhul, olgu ta Eesti projekt või rahvusvaheline, tegelikult tuleb see siduda oma igapäevatööga. Kui Sa sead selle mingiks eraldi tegevuseks, siis on seda palju raskem ellu viia, aga kui teha oma töö sees, siis see ongi nagu noortekeskuse töö. Näiteks kui meie eesmärk on tegeleda prügi sorteerimisega, siis ka rahvusvahelises projektis räägime kliimast ja kliimamuutustest. See lihtsustab meie tööd ja hoiab inimesi, kes projekti ellu viivad.

Kui palju sul üldse rahvusvahelistes projektides osalemise kogemusi on?

Ma ei oskagi täpset arvu öelda. Esialgu sai võetud välisvabatahtlikke kooli. Noor olles käisin ise ja viimasel ajal noortekeskuses töötades on osalemine uuesti hoogustunud. Oluline on see, et me saaksime mitte ainult noortega, aga ka täiskasvanutega minna, sest õpirändel osalemine on noorsootöötajale väga motiveeriv.

Kas Sul on ka väljakutseid ette tulnud mõnes riigis?

Kui ma käisin Põhja-Makedoonias, siis ma sain aru, et ma olen väga ära hellitatud puhtusest ja puhtast keskkonnast, olgu ta nii noortekeskuse kui tänavapildis. Ma tegelikult sain päris hea kultuurišoki. Aga eks see jälle õpetab ja karastab. Sealne arusaam noorsootööst on hoopis midagi muud kui meil. Näiteks see, et me oleme avatud ja mingit konkreetset tegevust ei toimu, siis noored ikkagi tulevad ja leiavad ise endale tegevust, seal ei saada aru, kuidas see võimalik on.

Kas Sa oled märganud, kuidas projektides osalemine noorte arengule mõjunud on?

Just rääkisime noorsootöötajaga, kuidas üks poiss üllatas väga positiivselt ja tuli oma tavapärasest tagasihoidlikust kestast välja. Noore jaoks tekib selline teistmoodi usalduslik suhe noorsootöötajaga, sest ta näeb noorsootöötajat hoopis teises rollis. Usalduslik suhe tekib ka lapsevanemal, kui ta näeb, et tema laps viiakse turvaliselt kuskile riiki saama uut kogemust ja tuuakse ka päriselt õnnelik olles tagasi. Noorte jaoks on see tihti esimene kogemus, elu esimene lennureis, hotellis magamine ja et sa peadki kogu aeg välismaa keeles rääkima.

Kas sul on ka mõni meeldejääv kogemus või selline edulugu, mida sooviksid jagada?

Võib-olla see, et kui sa käid ise ja vastutad noorte eest, siis tegelikult arvatakse tihtilugu, et sa lähed lustima, täpselt nagu puhkusreisile, aga tegelikult on seal töö. Et see ei ole üldse lust ja lillepidu. Inimesed arvavad, oo jälle mingid fotod Facebookis, et sa oled kuskil puhkamas. Aga tegelikult sa vastutad 24/7 noorte eest. Sa vastutad, et nad jõuaksid õigel ajal igale poole, et  neil kõhud oleks täis ja keegi haigeks ei jääks, kõik lennuki peale jõuaksid jms. Kuna meil see suurem reisimise periood jäi sinna covidi aega, siis see, et kas kõigil on maskid olemas, okei veel puudu, lähme ostame selle maski juurde ja siis aa okei, sealt tuli covidi triip välja tema jääb maha, mis me nüüd teeme? Sellised suured korralduslikud väljakutsed, mis on õnnestunud – need on edulood.

Eelmise COVID-i triibu näite põhjal – kas Sul on siis ka mingi riskiplaan alati olemas?

Tegelikult kogu noorsootöö on üles ehitatud sellele, et sa pead olema kogu aeg sammukese ees ja selline supervõime, et sa mõtled jooksu pealt lahendusi. Sest õnnetus ei hüüa tulles eksole ja iga juhtum on oma olemuselt unikaalne ning neid kõiki ennetada ei oska kõige kõvem ette ennustaja ka.

Kas Sa oled seda ka märganud välismaal olles, et mis on Eesti noorsootöös hästi?

Avatud noorsootöömeetod ja see, miks me seda teeme, on ju väga hea juba. Olles mõnes riigis, kus räägitakse kliima soojenemisest, aga juuakse vett plasttopsidest ja hommikusöögilauas pakutakse plasttopsist mahla. Me suudame eestlastena küll, vahel võibolla väga valusate  võtetega, aga me suudame paremini orienteeruda ja jõuda tulemusteni, me ainult ei räägi, vaid ka teeme. Teadvustame päriselt ka seda, et isegi mingi väga väike asi, see sama plasttops näiteks, aga kui neid on kümme tükki vähem, ongi juba parem. Sellepärast ma arvangi, et kõik algab inimestest. Kui inimesi väärtustatakse, siis võimaldatakse talle ka töövahendid ja inimlikud töötingimused, siis ei lange ka noorsootöö kvaliteet.

Kuidas te tavaliselt oma projekte rahastate?

Tavaliselt on olnud see nii, et kui me oleme partnereid, siis näites ühes projektis oli meil  kakskümmend protsenti omaosalus ja teises projektis meiepoolne panus sellele, et me maksame päevaraha oma inimestele, kes lähevad noortega välja. Rahastame ikka oma noortekeskuse eelarvest.

Kui ma nüüd olen noorsootöötaja, kes mitte kunagi ühtegi rahvusvahelist projekti pole teinud, siis äkki Sul on näiteks viis sammu, mis mind selleni viib.

  1. Et üldse rahvusvahelist projekti teha, võiks ise paar korda õpirändel käia.
  2. Võta välisvabatahtlik.
  3. Õpi inglise keelt, sest kui sa keelt ei oska, siis on väga keeruline partneritega suhelda. On võimalik ka mõne teise keelega, aga see kitsendab võimalusi. Üldjuhul on see, et ükskõik mis riigiga koostööd teed, inglise keelt ikka osatakse.
  4. Loo kontakte.
  5. Tee koostööd Eesti agentuuriga. Kui sul on soov olemas, siis seal on pädevad inimesed, kes aitavad. Tähendab, sa pead ikkagi ise ära tegema, aga nemad nõustavad ja annavad tagasisidet, kas sa oled oma tegevused piisavalt lahti mõtestanud enda jaoks.

Kas Sul on ka mõni järgmine projekt ettevalmistamisel?

Meil seisab ees septembris kohtumine Rumeenias. Eks me seal näe, kas sellest saab asja või mitte. Aga eks neid partner pakkumisi tuleb päris palju, kui hakkab hooaeg lähenema.

Kas Sul on oma unistuste riik ka, kuhu sooviksid väga minna?

Olin meeldivalt üllatunud Hispaaniast ja Sitsiiliast. Mulle meeldis Hispaania toidu puhtad maitsed ja Sitsiilia puhul need värvid. Me sattusime sinna maikuus, kus kõik õitseb veel enne, kui ära kõrbeb ja see lillede rohkus. Turul puu ja köögiviljade ning mereandide valik ja hinnatase oli seal ka väga noorsootöötaja palgasõbralik.

Aga siis ikkagi unistuste riik, kus Sa ei ole veel käinud.

Unistuste riik… igas kohas on ju midagi toredat. Ma ei oskagi niimoodi välja tuua, mul ei ole unistuste riike, sest minu meelest maailmas on nii palju erinevaid kohti, mida võiks minna  avastama. Ja samas on alati hea koju tagasi tulla, siis tegelikult oskad paremini hinnata seda, mis meil on. Kui ma tulin Sitsiiliast, siis seesama, et seal oli ilus ja värviline, siis töölt koju minnes vaatan – issand kui tore, kui palju rohelisi põõsaid meil ikka on 🙂

Mida Sa tahaksid meie vestluse kokkuvõtteks veel lisada?

Kokkuvõttes tahaksin ikkagi julgustada, et muidugi tehke ja kaasake ning andke noortele võimalus, see kõik on seda täiega väärt! See annab väga palju juurde ka noorsootöötajatele, mitte ainult noortele. See kogemus paneb osalejaid hindama seda, mis neid kodus ees ootab. Ja õpetab ka noortele seda,  kuidas käituda inimestega, kes ei ole kõik „sinu lauaga löödud“, vaid on oma kultuuriruumis ja pisut erinevad, aga erinevused teatavasti rikastavad!

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!