Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
31. juuli 202331. juuli 2023

Projekti eestvedaja Roger Tibar: kahju on, kui kergekäeliselt kärbitakse noorte arvelt

„Kui riigi eelarvet on vaja tasakaalustada, nähakse just noorsootööd ja huviharidust esimeste kärpekohtadena. Kahju on lugeda, kui kergekäeliselt kärbitakse noorte arvelt. Ei peeta vajalikuks noortele tähelepanu pöörata ja eeldatakse, et noored astuvad omavalitsuse uksest sisse, kui neil midagi öelda on,“ mõtiskleb Harno noortevaldkonna digihüppe projektijuht Roger Tibar seoses noorte kaasamiseks plaanitava veebilehe ümber tekkinud kriitikaga.

Kodanike kaasatus otsustesse on üks tegevustest, mis suurendab elanike usaldust riigi vastu ning tekitab kaasatavale võimaluse kujundada sellist elukeskkonda, milles tal on hea elada. Noorte kodanikuosalusele keskenduvad uuringud ja muu teaduskirjandus ütleb, et mida varasemas eas puutuvad noored kokku positiivse kaasamiskogemusega, seda suurem on tõenäosus, et täiskasvanueas soovib noor samuti kaasa rääkida ühiskonnaelu puudutavates küsimustes, käia valimas ning olla aktiivne ühiskonna liige, sh jääda seotuks oma kodukoha ja -riigiga.

Võttes arvesse, et Eestis on selle aasta 1. jaanuari seisuga üle 288 000 noore, on väga oluline pöörata noortele tähelepanu, luues neile täiendavaid võimalusi otsustusprotsessides kaasa rääkimiseks. Ühiskondlikke otsuseid tuleb teha noortega koos, mitte noorte eest.

Ajakirjanduses on liigselt tähelepanu pööratud e-osalusplatvormi maksumusele, mõistmata, et tegemist on sihtotstarbelise toetusmeetmega just nimelt noorsootöö teenuse nutikamaks pakkumiseks, sh noorte osaluse edendamiseks Eestis.

Raha projekti jaoks tuleb Euroopa majanduspiirkonna ja Norra toetusmeetmest. Lisaks e-osalusplatvormile luuakse projekti teiste tegevuste kaudu tugisüsteem, mille abil aidatakse kaasa noorte aktiivseteks kodanikeks kujundamisele: arendatakse noorsootöötajate digipädevusi, sh e-osalusmeetodite kasutamiseks, töötatakse välja õppematerjale, mille abil saavad noortega töötavad spetsialistid selgitada, kuidas tänapäevased digitaalsed lahendused lihtsustavad meie elu, ka ühiskondlikes protsessides osalemist.

Oleme noortevaldkonnas harjunud võitlema valdkonna olulisuse eest. Kui riigi eelarvet on vaja tasakaalustada, nähakse just noorsootööd ja huviharidust esimeste kärpekohtadena. Kahju on lugeda, kui kergekäeliselt kärbitakse noorte arvelt. Ei peeta vajalikuks noortele tähelepanu pöörata ja eeldatakse, et noored astuvad omavalitsuse uksest sisse, kui neil midagi öelda on.

Aga noortele on vaja tähelepanu pöörata, sest nad moodustavad Eesti elanikkonnast ca 21 protsenti. Neist üksikud noored tahavad astuda ametiasutuste ustest sisse oma arvamuse avaldamiseks. Tänapäeva noored ei huvitu traditsioonilistest kaasamise ja osaluse meetoditest. Ilma neid kaasamata, osalust soodustamata, ei teki ka seost oma riigiga, mille arengule noored tahavad kaasa aidata.

Saan aru avalikkuse kõrgendatud huvist olukorras, kus riigiamet on tegemas suuremahulist investeeringut uue lahenduse loomisel. Vastumeelsus ja teatav skeptilisus käib kaasas iga suure arendusega. Võrreldes Soome praktikaga, kus on riigi eestvedamisel loodud keskkond nimega Digiraati noorte osaluse ja kaasatuse soodustamiseks, võiksime end diginomaadina esitleva riigina olla julgemad katsetajad, olla avatud uutele lahendustele ning seada kurss, olemaks kõige mitmekülgsem noorte arvamuse kaasaja Euroopas. Meie planeeritav lahendus astub samme sinna suunas.


Artikkel ilmus esmakordselt Õhtulehes 27. juulil.

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!