Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
7. okt. 202431. okt. 2024

Noortevaldkonna juhtide toetamine vajab eraldi tähelepanu

Noortevaldkonnas pööratakse üha enam tähelepanu pakutava teenuse kvaliteedile ja kättesaadavusele1. Seega tuleb aina rohkem rääkida ka kvalifitseeritud valdkonna töötajatest. Tallinna Ülikooli magistritöö annab hea ülevaate valdkonna ametnike ja noortekeskuste juhtide pädevustest. 

Noortevaldkonna juhid Eestis on üldjuhul naissoost, üldistatult pigem pikema valdkondliku kogemusega, tihti noorsootöö või selle lähedasel erialal kõrgharitud ametnik või noortekeskuse juht2. Läbi viidud küsitluses identifitseeris ennast juhina 45 vastajat. Nendelt juhtidelt saadud info põhjal saab ka öelda, et noortevaldkonnas töötamise kogemuse pikkus jäi vastamise hetkel vahemikku 6 kuud kuni 51 aastat ning vähemalt 25-l vastajal oli kogemust üle 10 aasta. 

Noortevaldkonna juhtidele suunatud täienduskoolitused on pigem juhuslikud, teemapõhised ning kohati ka ebapiisavad3. Selle põhjus võib olla strateegilise plaani puudumine. Noortevaldkonna juhtidelt, ehk siis ametnikelt ja noortekeskuste juhtidelt, oodatakse paljude erinevate kompetentside olemasolu, mis tulenevad nii juhtimisteooriatest, riiklikust kutsestandardist, aga ka Euroopa Liidu juhisdokumentidest. Noortevaldkonna juhi kui täiskasvanud õppija puhul on õppimise aluseks vajadus – olgu see siis subjektiivne või objektiivne vajadus. Õppimine toimub kõige paremini siis, kui õppija on kaasatud õpieesmärkide ja tegevuskava koostamisse ning õpitut on võimalik igapäevatöös kohe rakendada4. Seega on andragoogilistel põhimõtetel noortevaldkonna juhi professionaalse arengu toetamise aluseks:

  • vajaduste analüüs
  • tulemuste alusel õpieesmärkide sõnastamine
  • tegevuste planeerimine koos õppijaga.

Noortevaldkonna juhi igapäeva tööks vajalikud kompetentsid jaotuvad 12 kategooriasse, millest kõige mahukamad on juhtimisoskuste ja -strateegiaga, juhi enda arenguga, valdkondliku arengu ja mõjuga, riiklike arengute ja suunistega ning personalitööga seotud kompetentsid (vaata täpsemalt siit). Küsitluses toodi vajalike kompetentsidena veel ka välja kommunikatsiooni ja avaliku esinemise oskusi, digi– ja dokumentatsioonipädevusi, võrgustiku– ja koostöö olulisust, finantsjuhtimise oskuse vajalikkust, tööd noortega ning valdkonna väärtustamist ja kuvandit. Suures osas vajadused ja kompetentsid kattuvad noorsootöötaja tase 7 kutsestandardis väljatoodule, kuid kutsestandard ei anna ülevaadet kompetentsidest sellise detailsusega.

Kutse taotlemine on osa pidevast enesearengust, mis on edukaks juhiks saamise eelduseks. Professionaalse pädevuse arengu sammud 5(joonis 1) näitavad, et ka juhtidel võivad olla erinevad kompetentside tasemed, millel on võimalik aja jooksul ja kogemuste saamisel tõusta.

Joonis 1. Eilström ja Kock (2008) professionaalse pädevuse arengu sammud

Malcolm Knowles 6illustreerib õppimis-/arenguvajadust kui inimese hariduslikku hetkeseisu ning perspektiivi, kuhu ta peaks parema tulemuslikkuse saavutamiseks jõudma (joonis 2). Noortevaldkonna juhtidel on olemas teatud kompetentsid ja ehk ka jõudnud noviitsi 7tasemest kõrgemale, kuid igapäeva töö tegemiseks võib olla tarvis mingeid kindlaid kompetentse, mida juhil veel ei pruugi olla. Nende kompetentside saavutamiseks tuleb ületada hariduslik arenguvajadus, ehk juurde õppida ja kogeda.

 Joonis 2. Knowlesi hariduslike vajaduste illustratsioon

Seega noortevaldkonna juhtidele tuleb üha enam tähelepanu pöörata, et oleks võimalik suurendada valdkonna kvaliteeti. Uurimistöö pakub välja strateegiadokumendi, kuidas seda teha tasuks. Ehk liigume ühiskonnas üha rohkem sinnapoole, et juhtimise kompetents ei vaja valdkondlikke teooriaid või lähenemisi, vaid lihtsalt seda, et nende pädevuste olemasolu oleks tööandjale oluline ja nende omandamine toetatud.

Seega igaüks, olles juht või mitte, võiks alustada sellest, et analüüsida enda hariduslikke arenguvajadusi (soovitavalt koos juhiga) ning leida võimalus selle vajaduse täitmiseks.

Autor: Airi Park, Tallinna Ülikooli andragoogika eriala vilistlane, Haridus- ja Teadusministeeriumi huvihariduse ja noorsootöö valdkonna peaekspert, Uuri Noorte Heaks stipendiumi stipendiaat

Noorteseire blogi kaasrahastatakse Euroopa Sotsiaalfondist.

  1. Haridus- ja Teadusministeerium. (2021). Noortevaldkonna arengukava 2021-2035. Loetud aadressil: https://valitsus.ee/media/4107/download ↩︎
  2. Park, A. (2023). Tallinna Ülikool. Magistritöö. Leitav: Andragoogilistele põhimõtetele tugineva strateegiadokumendi loomine noortevaldkonna juhtide toetamiseks | ETERA – e-terast tärkab mõte!
    ↩︎
  3. Euroopa Nõukogu. (2019). Education, Youth, Culture and Sport Council, 21-22 November 2019.
    Käger, M., Kivistik, K. & Tatar, M. (2017). Noorsootöötajate koolitusvajaduste uuring. Balti Uuringute Instituut ja SA Archimedese Noorteagentuur.
    ↩︎
  4. Kessler, E. H. (Toim). (2013). Encyclopedia of management theory.
    Snook, S., Nohria, N & Khurana, R. (2012). The Handbook for Teaching Leadership Knowing, Doing, and Being.
    Knowles, M.S. jt. (1984). Andragogy in action: Applying modern principles of adult learning.
    Baustad, I. & Sørsveen, Å. (2009). Juhtimise argipäev.
    Goleman, D. (2004, jaanuar). What makes a leader? Harward Business Review.
    Hougaard. R & Carter, J. (2020). Juhi mõtteviis. Kuidas iseennast, oma inimesi ja organisatsiooni erakordsete tulemusteni juhtida.
    Sihtasutus Kutsekoda. (2023a, 16. jaanuar). Kutsestandardid: Noorsootöötaja, tase 7.  
    Euroopa Nõukogu. (2015). Youth Work Portfolio. A tool for the assessment and development of youth work competence.
    ↩︎
  5. Eilström, P. E., & Kock, H. (2008). Competence development in the workplace: concepts, strategies and effects. Asia pacific education review, 9(1), 5-20.
    ↩︎
  6. Mazmanian, P. E. (1977). The Role of Educational Needs Assessment in Adult Education and Continuing Medical Education Program Planning. A Monograph ↩︎
  7. Uustulnuk, algaja (EKI) ↩︎

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia Study in Europe targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!