Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
28. sept. 202328. sept. 2023

Kuidas kujundada kodanikuharidust noorte näo järgi ja toetada osalust?

Artikli autor: Paula Joanna Sillat, TLÜ ÜTI nooremteadur

Tallinna Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi projekti “Noorte osaluse suurendamine” 23. augustil toimunud arutlusseminarist noorte osaluse ja kodanikuhariduse ümbermõtestamisest võtsid osa noorte valdkonna eksperdid, ühiskonnateaduse õpetajad, noorsoo uurijad ja noored.

Seminari sissejuhatuseks tutvustas sotsioloogia professor Airi-Alina Allaste projekti käigus koondatud ideid noorte osaluse suurendamiseks ja arutleti laiemalt teemal “Mis on noorte osalus?”. Osalejad defineerisid osalust kaasarääkimise ja -tegemisena ning võimalusena noortel luua sellist ühiskonda, kus nad ise elada tahavad. Kuivõrd noorte osalemine on niivõrd mitmetahuline, tunnistasid seminaril osalejad, et mõiste defineerimine ja osalusvormide sõnastamine on keerukas. Nõustuti, et noorte osaluse definitsioon peab tulema noortelt endilt ning võtma arvesse nii noorteorganisatsioonides ja -volikogus tegutsemist aga ka teisi vähemtunnustatud osalusvorme nagu vabatahtlik töö, meeleavaldustel osalemine või sotsiaalmeedias poliitilistel teemadel kaasarääkimine.

Tartu Ülikooli kaasprofessor Mai Beilmann tutvustas oma esitluses noorte osaluse mõõtmisest, et indikaatorid, millega noorte osalust eri valdkondades mõõdetakse peavad arvestama noorte osaluse erinevate viisidega. Küsitlusuuringutesse mõõdikute valimine nii, et see arvestaks kõikide noortega võib Beilmanni sõnul aga olla keeruline, kui täiskasvanutest otsustajad ei soovi osalusvormina tunnistada vägivaldseid proteste ja poliitilist tänavakunsti, sest “see ei ole see osalus, mida me tahame”. Selle mittetunnustamine samas vähendab noorte eneseväljenduse võimalust, kuid oluline on, et noorel on võimalus eneseteostuseks vormist ja viisist olenemata.

Seminar jätkus ettekannete ja aruteludega noorte osaluse mõtestamisest ja mõõdikutest. Olulise märksõnana toodi välja koostöö valdkondade vahel ning eri valdkondade spetsialistid väljendasid, et kuigi võimalusi noorte kaasamiseks ja toetamiseks on palju, siis info liigub institutsioonide vahel halvasti ning aega ja energiat end kurssi viia ei ole igapäevaste töökohustuste kõrvalt piisavalt. Seda enam, et riiklikul tasemel neid tegevusi ei mõõdeta ega väärtustata.

Liisa Lints Eesti Noorsootöötajate Kogust tõi oma ettekandes välja, et noortega töötavad spetsialistid on oma igapäevatöös sunnitud keskenduma eelkõige sellele, mis on ametlikult ettekirjutatud, mistõttu jäävad noored tihti vajaliku toeta. Noorsootöö hindamine on arvuline ning protsessi, mis on oluline, ei hinnata ja sisuline pool jääb tähelepanuta. “See, et ma kõnnin selle teekonna noorega ei kajastu kuskil ja seda ei väärtustata,” ütles üks praktiseeriv noorsootöötaja selgituseks. Kuigi uuringutes ja spetsialistid oma igapäevatöös püüavad arvestada mitmesuguste osalusvormidega, siis ametlikult mõõdetakse noorte osalust peamiselt vaid noortevolikogu olemasoluga, kuhu kuuluvad eelkõige juba aktiivsed noored, kes on väike osa oma eakaaslastest ning noori tervikuna ei esinda. Tunnustuse ja toeta jäävad näiteks noorte omaalgatuslik osalus sotsiaalmeedias (meemide jagamine, laikimine, diskussioonides osalemine), petitsioonide allkirjastamine, meeleavaldustest osavõtmine, vabatahtlik töö. Seminaril osalejad väljendasid siinjuures vajadust noorte osaluse mõõtmine uuendada nõnda, et see võtaks arvesse tegevusi väljaspool noortevolikogusid, et noorte valdkonna spetsialistidel oleks igapäevatöös rohkem aega ja teadmisi, kuidas noorte erisugust kodanikuosalust toetada.

Päeva teises pooles arutati teemal, kuidas kodanikuharidust rohkem noorte näo järgi kujundada. Tallinna linna noortevolikogu esimees Johannes-Emmanuel Allas tõi oma ettekandes esile, kuivõrd oluline on noortele praktiliste kogemuste pakkumine. Kodanikuharidust peab ta elamise viisiks, mis peaks kujundama noortest teadlikud ja oskuslikud ühiskonnaliikmed. Allas jagas seminaril oma kogemust keskkooli ajal asendada teoreetiline õppetöö ühiskonnaõpetuse tunnis praktilise tööga osaluskogus. Ühiselt mõeldi ka võimalustele, kuidas ühiskonnaõpetuses noorte osaluse temaatikale läheneda. “Inimesed on erinevad”, ütles pikaaegselt kodanikuharidusega tegelenud osaleja, kes tõi välja, et ühiskonnaõpetuse ainekava ei ole täna enam kooskõlas õpilaste vajadustega: “Osad ei taha noortevolikogust osa võtta ja neil on selleks õigus. Kõik on head kodanikud.” Lisaks arutleti seminaril, et noorte jaoks, kes ei soovi osaluskogudes aktiivsed olla, on mitmeid teisi osalusviise, näiteks vabatahtlik töö, projekti koostamine ja juhtimine. Oluline on, et sellised tegevused on ka kooli toetatud ja julgustatud, et noortel on teadmised, kuidas nad endale sobival viisil ühiskondlikus elus kaasa lüüa saavad, et neil on võimalus omandada vajalikud praktilised oskused ühiskonnas osalemiseks.

Kokkuvõtvalt jäid seminaril kõlama mõtted, et noorte osaluse ja kodanikuhariduse ümbermõtestamine on oluline samm kaasava ühiskonna loomisel. Noorte osaluse erinevate viiside tunnustamine tõstab nii noorte kui täiskasvanute hulgas teadlikkust noorte võimalustest ja osalusviisidest, mis lihtsustab noorte kaasamist. Formaalse kodanikuhariduse laiendamine praktiliste oskustega aitab noortel mitte ainult olla teadlikud kodanikud, vaid ka aktiivsed ja kaasatud ühiskonnaliikmed. Tähtis on kodanikuhariduse arendamine ka mitteformaalses ja informaalses õppes ning sektorite ülene koostöö. Nii saame tagada demokraatia jätkusuutlikkuse ning tugeva ja mitmekesise tuleviku.


Noorteseire blogi kaasrahastatakse Euroopa Sotsiaalfondist.

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!