Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
4. sept. 20254. sept. 2025

Kuidas ära tunda, et lapse rahutuse taga on midagi enamat kui koolistress?

Kooliaasta algus on põnev ja ootusi täis, kuid see võib tuua kaasa ka ärevust ja segadust. Mõni laps kohaneb uute õpetajate, klassikaaslaste ja rutiinidega kiiresti, mõnel võtab see aega. Kohanemine uue koolirütmiga võib olla lastele keeruline, ent vahel on rahutuse või ärevuse taga sügavamad kogemused, mis vajavad täiskasvanu mõistmist.

Kui me kuuleme sõna trauma, mõtleme sageli mõnele väga raskeks peetavale sündmusele, nagu õnnetus või vägivald. Tegelikult võib trauma olla nagu nähtamatu seljakott, mis kogu aeg kaasas. Pidev hirm, üksindus või tunne, et kedagi ei huvita, kuidas ma end tunnen. Lapsed ei väljenda oma raskusi enamasti sõnades. Nad võivad muutuda pahuraks, tõmbuda endasse, klammerduda täiskasvanu külge või justkui „teha pahandust“. See on nende viis anda märku, et miski on üle jõu käiv.

Trauma ei ole ainult see, mis juhtus, vaid ka see, kuidas laps kogemust tajub. Kui laps kogeb hirmu või valu, aktiveerub tema keha ellujäämissüsteem – „võitle või põgene“ reaktsioon. Kui selline seisund kestab kaua, jääb laps justkui pidevasse häireseisundisse. Sellel on tagajärjed: ärevus ja rahutus, keskendumisraskused, äkilised viha- või nutupursked, sulgumine või liigne tundlikkus helide ja puudutuste suhtes. Oluline on mõista, et laps ei vali neid reaktsioone teadlikult. See on tema viis ellu jääda olukorras, mis tundub ähvardav või talumatult raske.

Trauma ei teki ainult suurte ja silmatorkavate sündmuste tagajärjel. See võib kujuneda ka märkamatult, näiteks korduvate väikeste kogemuste mõjul, kus laps tunneb end üksi või mitte mõistetuna. Seetõttu võib trauma avalduda väga erinevalt: üks laps reageerib vihaga, teine tõmbub endasse, kolmas otsib pidevat kinnitust täiskasvanutelt, neljas püüab iga hinna eest kontrollida ümbritsevat.

Pikaajaline stress mõjutab ka aju arengut. Kui laps on pidevas valmisolekus ohtu tajuma, keskendub aju ellujäämisele, mitte õppimisele. See takistab teadmiste omandamist, kahjustab mälu ja raskendab tunnete sõnastamist. Mõned lapsed reageerivad ohule põgenemisega (ülesannete poolelijätmine, tundidest puudumine), teised võitlusega (impulsiivsus, agressiivsus, trots), kolmandad tardumisega (eemaletõmbumine, hajevil olek, dissotsiatsioon).

Kuidas saavad täiskasvanud last toetada?

Oluline on mõista, et lapse käitumine ei pruugi olla trots ega tahtlik vastuseis. Nii kodus kui ka koolis saab last aidata, kui täiskasvanud oskavad märgata käitumise võimalikke tagamaid ja pakkuda turvalist keskkonda.

Vanema roll on pakkuda mõistmist ja empaatiat – lasta lapsel kogeda, et tema tunded on päriselt olemas ja neid võetakse tõsiselt. Turvalised rutiinid ja etteennustatav päev loovad stabiilsust. Kui muutused on vältimatud, aitab lapsele rahulikult selgitamine, mis toimub ja miks. Väga oluline on ka eneseregulatsiooni oskuste toetamine: lihtsad rahunemisviisid nagu sügav hingamine, joonistamine või liikumine annavad lapsele võimaluse oma tunnetega toime tulla. Täiskasvanu enda rahulik kohalolek on seejuures suurim eeskuju.

Trauma ei tähenda, et piire pole vaja. Vastupidi – lapsed vajavad reegleid ja piire, sest need annavad turvatunnet. Samuti on kasulik pakkuda lapsele väikestes asjades valikuvõimalusi – see suurendab kontrollitunnet ja vähendab ärevust.

Ka õpetajal on oluline roll. Klassiruumis aitab traumateadlik lähenemine vältida eksitavaid hinnanguid ja luua õppimiseks vajalik turvaline keskkond. Kui laps tõmbub endasse või reageerib ootamatult, võib abi olla sellest, kui õpetaja ei keskendu ainult korrale, vaid küsib endalt: „Mis võis selle käitumise taga olla?“ Samuti saab õpetaja kohandada õppimist väiksemateks sammudeks, pakkuda pause ja rahunemisvõimalusi ning otsida koostöös lapsevanema ja tugispetsialistidega lahendusi.

Toetusvõimalused koolidele

Haridus- ja Noorteameti Rajaleidja keskus viib ellu projekti „Traumateadliku lähenemise toetamine haridussüsteemis“. Selle raames koolitati välja 16 spetsialisti, kes viivad Eesti eri piirkondades läbi Teaching Recovery Techniques (TRT) mudelil põhinevaid koolitusi koolide ja lasteaedade tugispetsialistidele ning õpetajatele.

Projekti eesmärk on suurendada haridussüsteemi võimekust märgata ja toetada traumakogemustega õpilasi. Koolitused annavad nii teadmisi kui ka praktilisi tööriistu ning on haridusasutustele tasuta. Koolituse tellimiseks tasub ühendust võtta oma piirkonna Rajaleidja juhiga, kontaktid leiab kodulehelt.

Autor Elo Palmiste on Harno Rajaleidja Kesk-Eesti piirkonna juht. Ta tagab oma piirkonnas õppenõustamisteenuste sujuva toimimise ning teeb koostööd kohalike omavalitsuste ja haridusasutustega, et pakkuda lastele ja peredele parimat võimalikku tuge. On traumateadlikkuse koolituste läbiviija Rajaleidjas.

Illustratsioon: erakogu

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!