Autor: Jana Adari, Tõrvandi Kool
Fotod: Georgia Maneta, Jana Adari
eTwinningu õpisündmus “eTwinning Ambassadors as advocates for a whole-school approach to well-being” toimus maikuus Ateenas, Kreekas. Õpisündmusel osalesid 100 eTwinningu mentorit või eksperti (Ambassadors) enam kui neljakümnest eTwinningu programmi riigist. Eestit esindas eTwinningu ekspert Jana Adari, Tõrvandi Koolist.
Kolmepäevane õpisündmus algas nagu ikka ametlikuma osaga ehk Kreeka Haridusministeeriumi rahvusvaheliste ja Euroopa asjade peadirektor Panagiotis Passas tervitas kohaletulnud mentoreid ja rõhutas koostöö edasiviivat jõudu. Takis Angelopoulos Kreeka riiklikust tugiorganisatsioonist, rääkis lühidalt sellest, milliste väljakutsetega Kreekas tegeletakse. Amy Burnett Euroopa Komisjonist võttis kokku European School Education platvormi rõõmud ja valud ning tutvustas tulevikuplaane. Lisaks tutvusime peatselt ilmuvate heaolu teemaliste juhenditega, nagu näiteks “Mida saavad koolid kiusamise vastu ette võtta?”. Järgmisel aastal tähistame eTwinningu kahekümnendat aastapäeva.
Teoreetilisi teadmisi jagas Dr. Electra Bada, kes tutvustas erinevaid vaimse tervise uuringuid. Euroopa Komisjoni aruanne soovitab kõigil Euroopa koolidel lisada oma tegevuskavasse ja õppekavasse tõhusaid viise heaolu edendamiseks, sealhulgas võtta vastu süsteemne, terviklik „kogu kooli lähenemisviis”. Arvestades vaimse tervise vajadusi, ei piisa sellest, et koolid õpetavad ainult akadeemilist õppekava. HBSC uuringus osalenud noorukid on vaimse tervise probleemide olulisteks ennustajateks tunnistanud selliseid tegureid nagu koolitöö surve, kehakuvand, probleemne sotsiaalmeedia kasutamine ja kiusamise ohvriks langemine. Dr. Stavroula I. Bargiota ettekandes käsitleti haavatavust, millega puutuvad kokku õpetajad. Eesmärgiks oli suurendada teadlikkust ja mõistmist haridustöötajate heaolu mõjutavatest väljakutsetest.
Töötubade avaülesandeks oli vahva orienteerumismäng, kus lahendasime Kreeka kultuuriga seotud mõistatusi.
Rafael Montero (matemaatika ja tehnilise joonistamise õpetaja Hispaanias) töötoas “Harmoonia mitmekesisuses: heaolu edendamine kaasava koolikogukonna kaudu” keskendusime mõningatele peamistele seostele kaasamise ja heaolu vahel (nt sotsiaalse sideme tähtsus kuuluvustunde jaoks, stressi vähendamine aktsepteerimise ja toetamise kaudu, jne). Koostöös valmisid ka heaolu plakatid õpetajatele.
Georgia Maneta (EFL koolitaja ja inglise keele õpetaja Kreekast) ja Lada Stavroula (algkooliõpetaja Kreekas) töötoas “Koolikliima, seotus ja ühtekuuluvustunne” uurisime erinevaid strateegiaid positiivse koolikliima edendamiseks, seotuse suurendamiseks ja kuuluvustunde edendamiseks. Grupitööde käigus saime kinnitust juba varasemale veendumusele, et kooli keskkonda muutes saavutame suuremat mõju kui üksikut õpilast muuta püüdes. Kui õpilased tunnevad end oma kooli kogukonnaga seotuna, osalevad nad tõenäolisemalt aktiivsemalt õppimises, arendavad terveid suhteid ja käituvad positiivselt. Pildil meie grupi nägemus ideaalsest koolist.
Georgia Maneta ja Zoi Gallou (sotsiaalse ja poliitilise hariduse õpetaja Kreekast) töötoa “Kogukonna kaasamine: mentorid muutuste käivitajatena” eesmärgiks oli julgustada eTwinningu mentoreid looma oma koolis toetavat ja koostööd soodustavat keskkonda.
Grupitöödes leitud kaasamise võimalused:
- enda professionaalne areng ja spetsialistide kaasamine;
- kooli juhtkonna aktiivne toetus ja süsteemne kaasatus (kool, kodu, kogukond);
- kooli avatus kogu kogukonnale.
eTwinningu mentorid võivad mängida oma koolikogukonnas otsustavat rolli, näiteks võrgustike loomine koolide ja õpetajate vahel, soodustades koostööd ja teadmiste jagamist nii Euroopa koolide vahel kui ka mujal.
Viimasel päeval toimusid mentorite õpiringid ehk oma kogemuste jagamine. Räägiti erinevatest projektidest (omandatud õppetunnid, edusammud). Samuti tutvustati õpetajate veebikoolituste süsteeme ja projektitegevuste interaktiivse jagamise võimalusi (Genially). Eriti meeldis mulle Poola eTwinningu patroonklassi kogemus, kus inglise keele õpetaja, eTwinningu programmi mentori Łukasz Kamiński eestvõttel loodi eTwinningu projekt eraldi õppeainena (sisaldub kooli õppekavas ja tunnistusel). Uuri lähemalt Youtube´i videost, kus noored oma kogemusest räägivad.
Õpisündmusel osalemine andis lisaks uutele teadmistele ka võimaluse laiendada oma kontaktide võrgustikku. Juba Ateenas kutsuti kõiki osalema lühikeses, kuid väga vahvas projektis. Õpilased lahendasid hea meelega Ukraina õpilaste poolt loodud Euroopa teemalisi ülesandeid.
eTwinning on lasteaia-, üldharidus- ja kutsekoolide õpetajatele mõeldud virtuaalne platvorm ning koostöövõrgustik. See võimaldab õppida nii Eesti kui ka välismaa kolleegidelt, jagada häid kogemusi ning osaleda koos lastega rahvusvahelistes õpiprojektides. Koostööd saab teha üle 40 riigi kooli või lasteaiaga üle Euroopa. Twinningu programmi elluviimist kaasrahastab Euroopa Liit. Rohkem infot eTwinningu kohta saab lugeda Harno koduleheküljelt. Selleks, et olla kursis kõige värskemate uudistega rahvusvahelise koostöö maailmast liitu eTwinningu Facebooki grupiga ning hakka eTwinningEestis Instagrami konto jälgijaks. Kuni neli korda aastas ilmub ka eTwinningu uudiskiri, mille jälgijaks saab hakata SIIN.