Seekordses blogipostituses jagab oma digiõppevara kasutamise kogemusi Ülenurme Gümnaasiumi 4. klassi õpetaja Pille Granovski, kes oma vahvate õpilastega lisaks tarkuse omandamisele võtab ette põnevaid ning silmaringi arendavaid tegevusi. See aga tähendab, et digiõppematerjalid ja aktiivse õppimise meetodid kuuluvad nii Pille kui tema õpilaste igapäevaellu.
Kui alustada algusest, siis on Pille näol tegemist tõsise digifänniga, kes uuris juba ülikooli magistritöös veebipõhiste vahendite lõimise kasulikkust ning on kätt proovinud ka haridustehnoloogina. Õpetajana peab ta oluliseks, et õppevara kasutamine oleks eesmärgipärane, toetaks õpitulemuste saavutamist ja pädevuste arendamist ning õpe oleks õpilasekeskne. “Usun, et läbi kogemuste ja emotsioonide õpivad õpilased kõige paremini, materjal jääb meelde ning nad oskavad end sujuvamalt erinevatesse situatsioonidesse panna. Klassis näen, et õpilased eelistavad aktiivõpet loengu formaadis õppimisele ning tehnoloogilisi võimalusi kasutades on õpilasi lihtsam õppetöösse kaasata, kui materjal on neile huvipakkuvalt edastatud ning eeldab aktiivset osavõttu,” jagab Pille oma kogemusi.
Pille kasutab digiõppevara peamiselt teemade näitlikustamiseks, reflekteerimiseks, koostöö tegemiseks ning hetkel ka selleks, et hübriidtunnid õnnestuksid, sest paratamatult tuleb kasutada virtuaalmaailma vahendeid, mis aitavad klassi- ja veebiruumis olevatel õpilastel olla omavahel ühenduses ja teha ülesandeid ühiselt. Olulise digiõppevara kasutamise boonusena toob ta välja oma töökoormuse jagamise – kui teha kontrolltöid/arvestusi veebis, siis saab tänu arvutile väga laialdase ning põhjaliku tagasiside õpilaste teadmistest ning edasijõudmisest. “Aega, mis kuluks tööde kontrollimisele, saan kasutada vajaliku osa kordamiseks või uute põnevate õppeülesannete koostamiseks,” selgitab Pille. Tal on muuseas kombeks vahepeal töid parandada koos õpilastega, et laps saaks eksimusest õppida.
Digivahenditega tunni planeerimine ei ole alati lihtne. Varuks tuleb mõelda tagavara stsenaarium juhuks, kui digivahendid ja internet alt veavad. Vahel juhtub ka nii, et õppematerjali loomise idee keerleb peas, aga ei leia ühtegi veebipõhist vahendit või äppi, millega seda realiseerida. Lisaks on paljud veebiprogrammid tasulised ning kohati keerulised.
E-koolikotist otsivad huvipakkuvat infot ka lapsed
Õppe mitmekesistamise soov viib Pille sageli materjalide otsingule, eriti selliste, mis aitavad õpilastele teemat selgitada ja eeldavad aktiivset osalemist – näiteks videod ja projektid. E-koolikotti peab ta sel otstarbel sisukaks õppevara portaaliks. “E-koolikotist on võimalik leida väga erinevaid materjale, samuti saab sealt häid ideid projektideks ning õppe planeerimiseks. Vahel olen saanud uusi ideid teiste loodud õppematerjalide vaatamisest, ei pea jalgratast uuesti leiutama. Samuti saab materjale endale vajalikul moel kohandada ning oma õppeteemadega siduda. Ja kuna E-koolikotti on võimalik kasutada ka ilma kontot tegemata, saan jagada materjali kiiresti õpilastele. Lisaks on hea E-koolikotti kasutada iseseisvate tööde tegemisel ja õpilased saavad ise juurde uurida erinevate teemade kohta,” loetleb Pille võimalusi, mis tema tööd õpetajana lihtsustavad.
Näiteks käsitöö tunniks on ta andnud E-koolikoti õppevideosid õpilastele koju vaatamiseks ja harjutamiseks ning matemaatika geomeetria selgitamiseks kasutanud jooniseid, 3D kujutisi ning videosid. Edu ja Tegu programmi uusi I kooliastme ettevõtlikkuse ja rahatarkuse töölehti on rakendanud ettevõtlusõppe huviringis ning lõimituna eesti keele ja matemaatika tunnis. Töölehed katavad ära mitmed õppekava teemad. “Väärtused, vajadused ja soovid olid meie jaoks kõige põnevamad – saime teha projekti, kus õpilased arutasid, mis on soovide ja vajaduste erinevus, sealt liikusime raha väärtuse ning raha teenimise juurde. Kogu projekt õpetas õpilasi enda soove ja vajadusi hindama ning raha väärtusest rohkem aimu saama,” jagab Pille igapäevaoskuste tundidesse lõimimise kogemust. “E-koolikott ongi minu jaoks nagu õpetajale mõeldud koolikott, kus on olemas väga palju materjale erinevate teemade kohta, vaja on vaid otsida,” nendib ta.
E-koolikoti sisuloome osa HP5 kasutab Pille interaktiivsete ülesannete, videote, mängude ja teadmiste kontrollide loomiseks. Ta julgustab ka teisi õpetajaid kolleegide loodud õppematerjale kasutama ja vajaminevat ise looma, sest tänapäeva õpilased on nii interaktiivsed, et õpetajatena peame sellega lihtsalt kaasa minema ning toetama digipädeva, ennastjuhtiva ja loova õppija arendamist, kellel on reaalse elu probleemide lahendamise oskus.