Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
23. sept. 202525. sept. 2025

Python, TikTok ja tulevikukool – vestlus Tauno Paltsiga 

Milline võiks välja näha informaatikatund 10-15 aasta pärast? Milliseid oskusi vajavad õpilased ja mida peab teadma õpetaja? Nendele ja mõnele teistele küsimustele veel vastab põgusas intervjuus Tauno Palts, Tartu Ülikooli arvutiteaduse instituudi informaatika didaktika lektor ja Tartu Tamme Gümnaasiumi programmeerimise õpetaja. Ta ise kirjeldab end kui rahulikku inimest, kes üritab teha õpilastele Pythonit selgeks selliselt, et nad eelistaksid TikTokis scrollimise asemel programmeerimisega tegeleda. 

Küsimusi esitas Kirke Kasari, ProgeTiigri arendusjuht 

Millised on praegu suurimad muutused informaatika õpetamises võrreldes ajaga, mil ise õpetama hakkasid? 

Kui mina alustasin, oli põhiprobleem see, et praktiliselt kasutatavaid õppematerjale polnud. Oli tunne, et programmeerimise õpetamine tähendab kõike ise nullist teha ja lõputult kodutöödele tagasisidet kirjutada. Nüüd on tänu HARNO-le olemas e-õpik, põhjalikud õpetajamaterjalid ja automaatkontrollitavad ülesanded, mis panevad õpilasi vahel isegi arvama, et arvuti kontrollib neid rangemalt kui õpetaja. Ja kui vanasti õpetati gümnaasiumis 12 erinevat programmeerimiskeelt, siis nüüd on Python esimese programmeerimiskeelena peaaegu sama levinud kui inglise keel esimese võõrkeelena. 

Kui hästi praegune koolisüsteem Sinu hinnangul toetab õpilaste tulevikuoskuste (nt raalmõtlemine) arendamist? 

Õppekava järgi peaks informaatikas keskenduma nii raalmõtlemisele kui disainmõtlemisele. Teoorias tähendab see seda, et õpilased disainivad ja loovad rühmatööna tarkvararakendusi. Praktikas tähendab see vahel aga seda, et õpilased õpivad informaatika asemel korrektselt referaati vormistama. Kõik sõltub koolist ja õpetajast.  

Kuidas hoida õpilaste motivatsiooni ja loovust, kui tehnoloogia tormab eest ära ja kool ei jõua alati sammu pidada? Milline on Sinu kogemus? 

Tehnoloogia kihutab alati eest ära. Kui kool jõuaks kogu aeg sammu pidada, oleksime juba praegu virtuaalklassides koos lendava tahvli ja hologrammõpetajaga. Õpilaste motivatsiooni hoiab kõige paremini see, kui nad saavad luua midagi päris enda jaoks – olgu selleks robot, mis voldib särke kokku, või koodijupp, mis ennustab, kui palju keegi kedagi armastab. 

Kuidas muutub või on muutunud informaatikaõpetaja roll tehisintellekti tulekuga? 

Tehisaru on nagu uus üliagar klassikaaslane, kes andekatel aitab põnevaid ideid ellu viia ja nõrgematele annab vihjeid (mõnikord liiga lahkelt). Õpetaja töö on olla korraga gaas ja pidur – julgustada suurelt mõtlema, aga samas jälgida, et keegi ei laseks tehisarul endale mõtlematult kogu kodutööd valmis kirjutada.  

Milliseid oskusi vajab õpetaja ise, et õpilasi tulevikuks kõige paremini ette valmistada? 

Informaatikaõpetaja ei saa kunagi olla kõige targem inimene ruumis – vahel teab õpilane rohkem ja see on täiesti normaalne. Sellisel juhul on õpetaja roll olla õppimisprotsessis pigem toetaja ja kaasamõtleja. Päris nii ka muidugi ei saa, et täna õpime programmeerimist, aga ma ei tea sellest midagi. 

Kui mõelda 10–15 aastat ette – milline võiks olla ideaalne informaatikatund tuleviku koolis? 

Minu ideaal oleks tund, kus tehnoloogia toetab personaalset õppimist, aga inimlik kontakt ei kao ära. See oleks tund, kus õpilased saavad katsetada, eksida ja naerda. Ja võib-olla võiks robotid korjata tunni lõpus kokku lendu läinud hiirematid ja panna toolid kenasti laudade alla tagasi. 

Intervjueerija Kirke Kasari on Harnos IKT hariduse arendusjuht. Spetsialiseerunud haridusasutuste digivõimekuse arendamisele ning ProgeTiigri programmi elluviimisele. Ta vastutab IKT hariduse edendamise ja õpetajate koolituste eest, toetades õpilaste tehnoloogiaalaseid oskusi üldhariduskooli igal kooliastmel.

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!