Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
9. okt. 20239. okt. 2023

Õppeplatvorm disainmõtlemise jaoks

Autorid: Maris Morel, Triinu Jesmin, Jaanus Terasmaa TLÜ

Mis on disainmõtlemine; mida see õpetab; miks on see tänapäeva noortele oluline asi, millega kursis olla?

Haridus on pidevalt uuenemises ning seda on ka viisid uute teadmiste omandamiseks ja kinnistamiseks. Möödas on ajad, mil õppimine toimus vaid 45-minutiliste sessioonidena õpiku ja töövihiku saatel ja iga päev sama moodi. Üheks uudseks metoodikaks, mis on tasapisi meie koolidesse jõudmas, on disainmõtlemine. See ei ole mõeldud ainult millegi joonistamiseks või visuaalseks kujundamiseks nagu nimest võiks kõlada, vaid on tegelikult loov probleemilahenduse protsess. See hõlmab endas läbimõeldud ja ringsel toimetamisel põhinevat lähenemist mingile kindlale probleemile. Disainmõtlemine õpetab kasutajat aktiivselt probleemilahenduses osalema, teistmoodi mõtlema ja koostööd tegema ning julgustab olema loov, paindlik ning uudishimulik. Kui kontrolltöödes on sageli ainult üks õige vastus, siis disainmõtlemine julgustab õpilasi eksima ja harjutab neid tegelema probleemidega, millel pole lihtsat ega ühest õiget vastust. Lisaks õpetab see meetod teadmiste päriselus rakendamist. Need 21. sajandi oskused on olulised eeldused töömaailmas edu saavutamiseks ning ühiskonnas toimetulekuks.

Disainmõtlemine koosneb viiest etapist: empaatia (ehk teadmine ja mõistmine), probleemi sõnastamine, ideede korjamine, prototüüpimine ja testimine. Esimeses etapis suhestutakse probleemiga ja tutvutakse sihtrühmaga, kellele lahendust välja töötama hakatakse. Seejärel täpsustatakse probleemi sisu ja olemust. Rakenduslik osa hõlmab lahenduse prototüüpimist ja selle testimist potentsiaalsete kasutajatega. Sageli tekib vajadus samme korrata, et lisainfot leida, sihtrühma vajadusi detailsemalt analüüsida või lõpplahendust viimistleda. Seega disainmõtlemine ei ole tingimata lineaarne protsess, vaid iteratiivne lähenemisviis. (Joonis 1)

Kuidas seda digitaalselt rakendada? Digiõppevahend: ICT-INOV platvorm

Kuna tänapäeval on suurem osa asjadest muutunud arvutipõhiseks, tekib küsimus, et kas ja kuidas saaks ka disainmõtlemist digitaalselt rakendada? Seda eelkõige just õppekavade raames, kus aega on vähe ja uut süsteemset mõtlemis- ja tegevusprotsessi õpilastega läbi käia on keerukas. Selleks on projekti ICT-INOV raames välja arendatud veebipõhine rakendus, mis kujutab endast platvormi, kus on võimalik üle interneti interaktiivselt meeskonnatööd teha. ICT-INOV on käimasolev rahvusvaheline Erasmus+ projekt, mis keskendub digitaalsele haridusinnovatsioonile. Platvorm on disainitud olema toetav õppekeskkond, kus on võimalik lahendada erineva sisu ja teemadega õpitegevusi ning seda asünkroonselt. Kui enamjaolt on suurem osa sarnastest koostöisetest platvormidest tasulised (nt Miro, Microsoft Whiteboard, Mural, Limnu), on ICT-INOV platvorm tasuta. See on suureks eeliseks, kuna vajadus sellistele töövahendite ligipääsuks aina kasvab. Eestist löövad projektis kaasa Tallinna Ülikooli DTI Haridustehnoloogia keskus koos LTI Ökoloogia keskusega, kelle tegevuste kohta selle projekti raames saab juurde lugeda siit https://www.tlu.ee/dt/meediavarav/blogid/uued-tehnoloogiad-keskkonna-huvanguks.

Mida aga ICT-INOV platvorm endast siis kujutab?

ICT-INOV platvormi märksõnadeks on koostöö, paindlikkus ja leidlikkus. Platvorm on koostööline tööriist, mis pakub kasutajatele võimalust ühiselt üle interneti mugavalt ning suunatult harjutusi ja rühmatöid teha. Platvorm koosneb erinevatest õpitegevustest, mis seda võimaldavad. Tegevusi on võimalik luua ise või kasutada juba sinna loodud ja avalikult ligipääsetavaid ülesandeid. Ise luues on võimalik valmistada ükskõik mis sisuga õpitegevusi, avalikud tegevused on juba eelnevalt paika pandud sisu ja teemaga. Eelnevalt ettevalmistatud tegevused järgivad enamasti disainmõtlemise protsessi etappe ja suunavad otsima inimkeskseid lahendusi mingile etteantud olukorrale (Joonis 2). Etapid koosnevad erinevatest harjutustest, mida saab lahendada meeskonnaga või individuaalselt. Kuigi platvorm on mõeldud eelkõige disainmõtlemise praktiseerimiseks, sobib see kasutamiseks ükskõik mis õppeaines või teema puhul. Seda eriti siis, kui on tõstatunud mingisugune nurjatu ja kompleksne probleem. Avalikke tegevusi on saadaval nii eesti keeles kui ka paljudes muudes keeltes.

Joonis 2. Näide jäätmekäitluse teemalise õpitegevuse kolmandast etapist.

Õpitegevusi saavad õpilased lahendada koostöiselt, mis tähendab, et materjale otsitakse ja ülesandeid täidetakse koosloomes. Platvormi eelis on see, et see võimaldab teha tegevusi üle interneti ning asünkroonselt. See tähendab seda, et ülesandeid saab teha üheaegselt nii klassiruumis koos olles, kui ka hiljem omale sobival ajal, näiteks kodus. Õpilased ei pea olema samal ajal platvormi sisse logitud, et seal tööd teha, kuna kõik muudatused salvestuvad pilve ning on nähtavad kõigile osalejatele, sealhulgas ka õpetajale. See võimaldab töötada paindlikult ja omale sobival ajal.

Platvormil on iga disainmõtlemise etapi jaoks eraldi ka lisamaterjale, mida saab soovi korral kasutada. Materjalid sisaldavad grupitegevusi ja töölehti ning pakuvad ideid töötubade ja ajurünnakute läbiviimiseks koos õpilastega (Joonis 3). Need materjalid on ingliskeelsed.

Joonis 3. Näide lisamaterjalidest.

Kuidas saab platvormi kasutada õpetaja?

Platvormi kasutamiseks tuleb endale, nagu ikka, luua kõigepealt konto (meiliaadressi põhine). On võimalik luua kahte sorti kontosid: õpetajaõigustega kontosid ning tavakontosid (õpilasele). Õpetajaõigustega konto annab lisaks ligipääsule avalikele tegevustele ka vabad käed luua tegevusi ise vastavalt enda äranägemisele ja kohandada neid õppeprogrammiga täpselt nii nagu vaja. See annab õpetajatele vabaduse rakendada enda loovust ja lähtuda oma personaalsest õpetamisstiilist ning oma õpilaste vajadustest ja teadmistest. Õpetajakonto loomiseks on vaja kasutaja registreerimisel sisestada kood. Koodi saamiseks kontakteeruge julgesti platvormi arendajaga meiliaadressil olivier.heidmann@gmail.com. Peale konto loomist on õpetajal kohene ligipääs kõikidele platvormi funktsioonidele. Õpitegevusi luues on võimalik:

* koostada need ise nullist;

* enda loodud õpitegevused avalikuks teha;

* kasutada avalikke tegevusi.

Õpitegevusi saab õpetaja korraldada virtuaalsete klassiruumide kaupa, mille all õpilased saavad ühiselt tegutseda (Joonis 4). Sealhulgas on virtuaalsetes klassiruumides võimalik määrata rühmade suurusi, seada ülesannete täitmiseks ajalisi piiranguid, näha liitunud õpilaste nimekirja, vestlusakna abil õpilastega sõnumeid vahetada, jagada tööala teiste õpetajatega ja palju muud. Samuti saab õpetaja reaalajas näha, mida õpilased platvormis teevad ning hiljem kasutada ka analüütikamoodulit detailsema ülevaate saamiseks.

Joonis 4. Virtuaalne klassiruum ingliskeelse elektrialase õpitegevusega.

Inspiratsiooni ja näpunäiteid õpitegevuste loomiseks saab leida ICT-INOV kodulehelt ressursside sektsioonist ja tutvuda ka parimate praktikatega.

Lõpetuseks

Projektiga saab tutvuda selle kodulehel http://ictinov-project.eu/ ning ICT-INOV platvormi leiab aadressil https://ictinov.e-ce.uth.gr/#/home. Kui sul, hea lugeja, tekkis huvi platvormi järele proovida ja on tekkinud küsimusi või probleeme, saab ühendust võtta projekti vastutava täitja Triinu Jesminiga aadressil jesmin@tlu.ee. Platvormi kohta on olemas ka kasutusjuhend ja video, mille leiate siit http://ictinov-project.eu/index.php/gamified-design-thinking-platform/. Meenutuseks – õpetajakonto koodi saamiseks kontakteeruge platvormi arendajaga aardessil olivier.heidmann@gmail.com või samuti siis, kui on tekkinud muid tehnilisi probleeme või küsimusi.
Head platvormi kasutamist!

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendiumid Study in Estonia Study in Europe targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!