Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
29. juuni 202329. juuni 2023

Noorte kuulamisest ja mõistmisest noorte päris osaluseni

Autor: Reelika Ivenkova
Tallinna Ülikooli noorsootöö korralduse magistrant

Noorte osalus tundub arusaadav siht ning võib arvata, et kõik noorsootöötajad liiguvad selles suunas ja see on lihtne, kuid kas see on siiski nii?

Siin kirjutatu tugineb Tanja Dibou ja Ilona-Evelyn Rannala artiklil “Noorsootöötajate vaatepunkt: kuidas toetada noorte osalust?”, mis omakorda põhineb neljal läbiviidud fookusgrupi intervjuul noorsootöötajatega noortekeskustest, koolide huvijuhtidega ning kohaliku omavalitsuse noorsootöö spetsialistidega. Intervjuudes uuriti, kuidas noorsootöötajad mõistavad noorte osalust ning kuidas selle teemaga tegeletakse, sh milliseid rolle võtavad noorsootöötajad noorte osaluse protsessis ja milliseid pädevusi on neil enda hinnangul vaja. Lisaks uuriti takistuste ja väljakutsete kohta noorte osaluse toetamisel.  

Osalus on protsess, mille käigus noored õpivad

Enne uuringutulemuste tutvustamist on oluline rääkida noorte osalusest ja noorsootöö seostest. Noorte osalust võib näha erinevalt. Noorte osalust võib näha kaasamisena, mis ideaalis viib otsusteni, mis noori mõjutavad. Osalust võib näha ka tegevusena, mis toimub kitsamalt demokraatlikes protsessides, näiteks valimistel. Mõlemal juhul noor saab õppida ja areneda, kui see on toetatud ja mõtestatud. Varasemalt on selgunud, et noorsootöötajad ei tunne end liiga kindlalt osalusvõimaluste tutvustamisel või noorte motiveerimisel ühiskonnaelus osalemisel. Samas pole teadmist, kuidas noorsootöötajad mõistavad noorte osalust ja mis neid toetaks noorte toetamisel. Noorsootöötaja peab arvestama ühiskondliku ootusega, et noored rohkem osaleksid ning samal ajal arvestama noorte endi huvidega, kus osalemist ja kaasatust võibolla soovitakse teistel ja uutel viisidel. Noorte osaluse toetamine on noorsootöös üks olulisemaid osi, kuid kuidas seda teha ja selle kõige juures kindlaks jääda noorsootöö põhimõtele, selles on küsimus. 

Noorte osaluse toetamist rõhutatakse erinevates strateegilistes dokumentides, ka noorsootöötaja kutsestandardis on välja toodud noorte osaluse toetamiseks vajalikud pädevused. Noorsootöötaja jaoks võibolla keeruline olukord, kui noorte osalus muutub kohustuseks ning kui rahastajad ootavad numbrilisi tulemusi, ka osaluse puhul, mis on pigem kindlatel põhimõtetel tuginev protsess. Numbritest lähtumine võib tagaplaanile lükata noorte huvid ja vajadused, mis noorsootöös peavad aga alati olema esiplaanil.

Dibou ja Rannala uuringust tuli välja noorsootöötajate ühine põhimõte – noorte osaluse mõtestamisel on kõige olulisem lähtuda noortest. Oluline on see, et noortel oleks võimalus otsustes kaasa rääkida ja ennast puudutavaid otsuseid kujundada ja mõjutada. 

Noorsootöötajad rõhutasid lisaks noorsootöö põhimõtteid nagu avatus, hinnanguvaba käitumine, ausus ja usaldus. Noorsootöötajate sõnul toetavad just sellised väärtused ja lähenemine noortes julgust osaleda. Lisaks öeldi, et oluline on olla noorte jaoks olemas, kuid märkamatult, sest niimoodi saab neid julgustada oma arvamust väljendama, surumata peale oma arvamust või maailmapilti.

Huvitav mõte, mis uuringust veel selgus: noorsootöötajad peavad noorte osaluseks näiteks ka sotsiaalmeedias arvamuse avaldamist, tänavakunsti, meeme ja protestidel osalemist, kuid ainult juhul, kui noor väljendab seal oma teadlikku veendumust ja vaadet ning soovib näha konkreetseid muutusi. Piiri tõmbamist, mida mõtestada osalusena ja mida mitte, peavad noorsootöötajad keeruliseks ja öeldakse, et tuleb usaldada noori ja noored peavad osalemist enese jaoks ise mõtestama.

Noorsootöötajad oskavad noori kaasata, kuid tunnevad end üksi

Noorsootöötajana näen ise, et poliitilisest osalusest sageli ei räägita ning see on keeruline teema noorsootöötajatele, sest seda saab käsitleda niivõrd erinevalt. Intervjuude käigus tekkis ka noorsootöötajatel küsimusi ja mõtteid, millest võib järeldada, et siin vajaksid nad rohkem võimalusi aruteludeks ja mõtestamiseks. 

Ühes olid uuringus osalenud noorsootöötajad ühel meelel: noorte osaluseks on oluline nende kaasamine, selleks on vaja tekitada sobivad tingimused ning tekitada noortes huvi. Noorte kaasamises peavad noorsootöötajad end üpriski heaks. Selle juures peeti oluliseks ka refleksioonioskust, praktilisi meetodeid, kogemustevahetust spetsialistide vahel. Huvijuhid tõid ka välja, et oluline on kaasata vähemate võimalustega noori, kuid selleks napib pädevusi. 

Lõpetuseks – oluline on ühiskonna laiem toetus noorte osaluses. Mainiti, et tihtipeale on noorte osalus näiline: noorte ideid ei võeta kuulda ja täiskasvanud kipuvad noori kontrollima. Kui me võtame noori ja lapsi kui kogenematuid, siis ei saa me oodata neilt päriselt osalemist ja häid ideid. Oluline on näidata, et noorte arvamus on päriselt oluline ning me kuulame neid. Igaühel meist on see võimalus olla noorte jaoks olemas ning nende ideid kuulata ja neid ka kuulda võtta. Noorsootöötajad üksinda seda teha ei suuda, see tunne tuli uuringus välja. Oluline on teha koostööd noorte osaluse toetamisel – nii peredega kui ka koolidega.

Blogipostituse ja taskuhäälingu aluseks on Acta Politica Estica erinumbri 13 (2022) artikkel “Noorsootöötajate vaatepunkt: kuidas toetada noorte osalust”, autorid Tanja Dibou ja Ilona-Evelyn Rannala. 

Tegevused viidi läbi Tallinna Ülikooli „Noorte osaluse suurendamine“ projektis. Projekti toetajad ja partnerid on Haridus- ja Teadusministeerium, Haridus- ja Noorteamet ning Euroopa Sotsiaalfond programmi „Tõrjutusriskis noorte kaasamine ja noorte tööhõivevalmiduse parandamine“ vahenditest.

Sel teemal on võimalik podcaste kuulata Noorte Heaks Spotify kanalilt.

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!