Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
6. jaan. 20226. jaan. 2022

N-TELG on innovatiivne teaduspõhine mudel noortekeskse lähenemise rakendamiseks

N-TELG on innovatiivne teaduspõhine mudel, mis loob võimaluse arendada noortele suunatud teenuste ja tegevuste korraldust ning toetada nende kvaliteeti noortekeskse lähenemise alusel. N-TELG on valminud kaheaastase Tartu Ülikooli Narva kolledži noorsoouurijate teadustöö tulemusena projekti „Noortekesksel lähenemisel põhineva kohaliku tasandi noorsootöö korralduse uuendusliku mudeli arendamine“ raames. Projekti toetajad olid Haridus- ja Teadusministeerium, Haridus- ja Noorteamet ja Euroopa Sotsiaalfond.

N-TELG mudeli lähtealuseks on vajadus suurendada noortele suunatud teenuste ja tegevuste mõjusust Eestis noortekesksuse mõiste selgemini mõtestamise ning sellel põhineva noortekeskset lähenemist praktikas varasemast rohkem rakendada võimaldava mudeli loomise kaudu. Noortekeskse lähenemise eesmärgiks on võimaldada noortel jõuda positiivsete kogemusteni neile osutatvates teenuses ja tegevustes osalusese kaudu kaugema eesmärgiga saavutada võimalikult väärtuslikke tulemusi, millega kaasneksid arenguvõimalused ja positiivseid muutused nende elus ning seeläbi laiemalt ka kogu ühiskonnas.

Mudeli väljatöötamise aluseks oleva teaduskirjanduse analüüsi, mille raames tõime välja noortekesksuse definitsiooni ja noortekeskuse põhikomponendid ja sellest lähtuvate noortevaldkonna uuringute tulemusi, mille alusel jõudsime mudeli väljatöötamiseni oleme tutvustanud varasemates blogipostitustes.

Mudeli olemus

N-TELG mudel on rakendatav praktikas, sisaldab meetmeid ja tegevusi ning nende selgitusi. Mudeli nimetus N-TELG viitab noorele kui teljele, mis on keskmeks kavandades ja pakkudes teenuseid noortele ning samas ka noortevaldkonnale, mille põhiliseks pealiiniks on noore tegelikud vajadused ja huvid. N-TELG mudeli näol on tegu viitava mudeliga, mille sisuks on üksteist toetavad meetmed ja tegevused, mis aitavad suurendada teenuste ja tegevuste noortekesksust ja võimaldab jätkusuutlikult ning süsteemselt arendada organisatsiooni ja teenuste kvaliteeti. Kuigi mudel on töötatud välja noorsootöös kasutamiseks, on ta rakendatav ka teiste noorte- või muude valdkonna teenuste ja tegevuste pakkumisel ning arendamisel. Mudeli viitavusega kaasnev jätkusuutlikkus tähendab, et teda on võimalik kasutada järjepidevalt muutuvat keskkonda arvesse võttes, kuna mudelina on kirjeldatud protsess, mis võimaldab pidevat arengut.

Mudel:

  1. võimaldab jätkusuutlikult arendada noortele suunatud teenuste kvaliteeti ja suurendada nende mõjusust;
  2. loob aluse noortele teenuseid ja tegevusi pakkuvate organisatsioonide ning praktikute töö sisu ja korralduse arenguks;
  3. suurendab noorte ja täiskasvanute vahelise partnerluse põhiste meetodite kasutamist teenuste ja tegevuste pakkumisel;
  4. loob eeldused noorte (järje)kindlamaks ning sisukamaks osaluseks neile osutatavates teenustes ja tegevustes;
  5. toetab noorte enesekindluse ja oma elu kõrgemat väärtustamist ning seeläbi noorte taju endist kui oma elu teadlikest suunajatest.

Mudeli ideestik

Noortega töötades tuleb noortevaldkonna spetsialistil peaaegu alati teha järjepidevalt valikuid, mis kujutavad endast läbimõeldud kaalutlusotsuseid. Sageli tuleb neid otsuseid teha ilma toetavate instrumentide või isegi suunisteta olemasolevate teadmiste ja kompetentsuse baasil. Mudeli aluseks on idee luua parem pilt sellest, milliseid kaalutlusotsuseid töös noorega tehakse, mil määral nende otsuste tegemisel arvestatakse noortekeskse lähenemise komponente ning kuidas tõsta nende hinnangute läbimõeldust ja kvaliteeti, mille alusel otsuseid tehakse. Parem arusaamine, millest lähtuvalt otsuseid tehakse, võimaldab mõelda läbi, missugused sammud aitaks vähendada soovimatut müra otsustamisel – st soovimatuid erisusi samalaadsete probleemide lahendamisel hinnangute andmisel. Parimaks kaitseks taolise otsutamimüra vastu on spetsialistide erialane kvalifikatsioon, mis võimaldab teha paremaid, valdkondlikest teadmiste st lähtuvaid, läbimõeldud otsuseid. Parem arusaamine otsustamisprotsessist võimaldab ka mõista, milliseid muutusi on vaja noortekesksuse suurendamiseks ja seeläbi teenuste pakkumisel ja tegevuste elluviimisel suurema mõju saavutamiseks ellu kutsuda. Samuti on oluline jõuda ka selleni, et teenustes ja tegevustes osalevad noored kogeks seda osalemist positiivsena (Joonis 1).

Joonis 1 N-TELG mudeli tervikvaade.

Seni ühtse tervikuna käsitletud tegevuste vaatlemisel väiksemate osadena tekib rohkem võimalusi märgata arendamist vajavaid kohti ning võtta ette sobivate muudatuste tegemine. Näiteks räägitakse sageli ühe või teise noorele suunatud tegevuse kvaliteedist tervikuna nii avatud noorsootöö, huvihariduse või laagritegevuse tasandil. Suure üldistuse juures ei saa taolise lähenemise korral noortekeskset lähenemist piisavalt detailselt analüüsida. Nii võib tunduda, et suures plaanis on kõik, mis näiteks huvikoolis või noortekeskuses toimub ka pea automaatselt noortekeskne – lähtub noortest, seab noored keskmesse, kaasab, arvestab jne. Arenduskohti on raske märgata ja välja valida. Vaadates aga teenust või tegevust konkreetse spetsialisti kaalutlusotsuste jadana, ilmnevad need kohad, kus saab ühe või teise noortekeskse lähenemise komponendi tähtsust suurendada. Samuti tuleb välja ka see, milliseid muutusi saab spetsialist oma tasandil ise ette võtta, milliseid professionaalse arengu võimalusi kasutada, aga ka millist tuge ta organisatsioonilt vajab ja kuidas organisatsioon tervikuna saab spetsialistide tööd arendades muutuda noortekesksema tegevuse korraldajaks.

Joonis 2. N-TELG mudeli peamised kasulikud aspektid kolme sihtrühma lõikes.

Andmetepõhise lähenemise edendamine

Suuremate tegevuste analüüs väiksemate osadena võimaldab ka teadlikumalt läheneda andmete kasutamisele kaalutlusotsuste tegemisel. Laiapõhjalisel teadmusel põhinemine on defineeritud lähtekohana poliitikameetmete ja teenuste arendamisel noortele – tsiteerides noortevaldkonna arengukava 21-35: „Otsuste tegemisel tuleb lähtuda parimast asjakohasest ja ajakohasest teadmusest.“[1] N-TELG mudel võimaldab läbi otsuste kaardistamise ja analüüsi paremini mõista, mille põhjal otsuseid tehakse. See omakorda võimaldab ka  hinnata, millised andmed on olemas ja millised on puudu selleks, et teha otsuseid teadmuspõhiselt ehk lähtuda otsustamisel muuhulgas asjakohaste andmete analüüsist. Samuti tekib mudeli rakendamisel võimalus spetsialistidel, organisatsioonidel, tegevuse korraldajatel ja rahastajatel luua süsteemne alus andmehaldusele, sealhulgas ka koordineeritud andmekorjele ja analüüsile. Mudeli rakendamisel on kasusaajateks nii spetsilist, organisatsioon (või asutus) ja teenuse korraldaja (Joonis 2), kuna liikumine noortekeskse lähenemise poole toob kaasa arengud, mis viivad edasi nii spetsialisti enesearengut, organisatsiooni tööd kui teenuse korraldaja mõjusust.

Andmepõhise lähenemise juures on oluline andmete asjakohasus ja kvaliteet. Teadlikkus otsustusprotsessi andmepõhisuse väärtustamine loob aluse andmepõhise uuenduste edendamiseks otsustamise toetamisel.

N-TELG mudel koosneb erinevatest meetmetest ja tegevustest (Joonis 3), mis moodustavad protsessi, mille najal saab spetsialisti tasandil arendada noortekesksel lähenemisel põhinevat praktikat ning luua organisatsiooni ja/või teenuse korraldaja tasandil seda toetav ja arendav võimalusteruum.

Joonis 3. N-TELG protsess.

Täpsem ülevaade mudelist on kättesaadav noortekeskse lähenemise rakendamise mudeli veebilehel NTELG (ut.ee)

Selle blogipostituse aluseks on Tartu Ülikooli Narva kolledži noorsootöö õppejõudude meeskonna (Andu Rämmer, Anne Kivimäe, Maria Žuravljova, Kaur Kötsi ) poolt Euroopa Sotsiaalfondi toel noortekesksel lähenemisel põhineva kohaliku tasandi noorsootöö korralduse uuendusliku mudeli väljaarendamiseks tehtav uurimistöö. 


[1] Noortevaldkonna arengukava 2021-2035 https://www.hm.ee/sites/default/files/noortevaldkonna_arengukava_2021-2035_kinnitatud_12.08.2035.pdf

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia Study in Europe targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!