Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
11. okt. 202411. okt. 2024

Mida teha, kui lapse klassis on käitumisprobleemidega laps?

Kui klassis või rühmas on laps, kes käitub agressiivselt või häirib teisi, võib see olla keeruline nii lastele, õpetajatele kui ka lapsevanematele. Käitumisprobleemid, nagu teiste löömine, tõukamine või solvamine, vajavad õigeaegset lahendamist. Alljärgnevalt on Harno Rajaleidja eksperdid Lea Mardik ja Iris Degtjov pannud kokku praktilised soovitused, mida saavad teha kool ja lapsevanemad, et toetada nii käitumisprobleemidega last kui ka klassi tervikuna.

1. Alusta klassireeglitest ja selgetest ootustest

Esimene samm klassis või rühmas on selgete käitumisreeglite loomine. Kool peaks koos õpilastega kokku leppima reeglid, mida kõik mõistavad ja järgivad. Need aitavad luua klassis ühised ootused ja selged piirid, mis toetavad turvalist õpikeskkonda.
Soovitus lapsevanemale: Räägi kodus lapsega klassireeglitest ja selgita, miks on oluline üksteist austada. Lapsed võtavad vanemate suhtumise kiiresti üle, mistõttu positiivne ja toetav suhtumine võib aidata lapsel klassikeskkonnas paremini hakkama saada.

2. Koostöö kooliga ja spetsialistide kaasamine

Kui käitumisprobleemid püsivad, peab kool kindlasti kaasama spetsialiste, nagu eripedagoogid, psühholoogid ja sotsiaalpedagoogid. Sageli võib käitumisprobleemidega laps vajada individuaalset õppekava või abiõpetajat, kes saab teda tunni jooksul toetada (ka lasteaias!). Kool ja spetsialistid saavad koostöös leida lapsele parima lahenduse.
Soovitus lapsevanemale: Tee kooliga tihedat koostööd ja ole avatud spetsialistide soovitustele. Kui laps on käitumisprobleemidega, küsi koolilt, millised meetmed on kasutusele võetud ja mõtle, kuidas saaksid kodus last toetada. Kui tegu on kaasõpilasega, toeta oma last mõistmise ja empaatia õpetamisel. Avatud suhtlemine ja koostöö kooliga aitavad leida parima lahenduse kõigile.

3. Empaatia ja toetus

Vanemate ja klassikaaslaste suhtumine mängib suurt rolli selles, kuidas käitumisprobleemidega laps klassis toime tuleb. Kui lapsed ja vanemad mõistavad, miks mõnel lapsel on raskusi käitumise kontrollimisega, saab vältida konflikte ja tagada toetav keskkond. On oluline meeles pidada, et ükski laps ei ole „halb“. Käitumisprobleemid on enamasti ajutised ja sildistamine võib pikemas perspektiivis negatiivselt mõjutada lapse enesemääratlust.
Soovitus lapsevanemale: Räägi lapsele, et iga laps on erinev ja mõned vajavad rohkem tuge kui teised. Julgusta oma last olema toetav ja mõistev kaaslane, sest empaatia arendamine aitab kõigil klassis paremini hakkama saada.

4. Kuidas edasi, kui koostöö ei suju?

Kui vanemad ei ole valmis spetsialistide soovitusi aktsepteerima, võivad kooli võimalused olla piiratud. Sellegipoolest saab kool rakendada konkreetseid meetmeid, nagu individuaalsed tunnid või päevakava kohandamine, et vähendada konflikti teiste lastega. Vajadusel saab kool kaasata Rajaleidja spetsialiste või kohaliku omavalitsuse haridusnõunikke, et leida lahendus, mis sobib kõigile osapooltele.
Soovitus lapsevanemale: Kui tunned, et kooli meetmed ei anna tulemusi, püüa jääda koostööle avatuks. Neutraalne vahendaja, näiteks Rajaleidja spetsialist, võib aidata leida lahenduse, mis sobib kõigile osapooltele ja aitab luua parema õpikeskkonna.

5. Emotsioonide äratundmine

Kool ja kodu peaksid koos õpetama lapsi oma emotsioone paremini juhtima. Rahunemistehnikad, nagu sügav hingamine või rahunemispaiga kasutamine, võivad olla väga kasulikud. Samuti saab kogu klassile õpetada sotsiaalseid oskusi, mis aitavad lastel konflikte vältida ja nendega toime tulla. Emotsioonidega toimetuleku oskus on kasulik kõigile lastele, mitte ainult käitumisprobleemidega lapsele.
Soovitus lapsevanemale: Õpeta oma lapsele lihtsaid rahunemistehnikaid, näiteks sügavat hingamist, visualiseerimist, viie meele harjutust. Samuti aita tal paremini mõista, kuidas oma tundeid ära tunda ja nendega toime tulla. See aitab lapsel keerulistes olukordades rahulikumalt ja enesekindlamalt reageerida.

Autorid: Lea Mardik, Rajaleidja Pärnu- ja Viljandimaa piirkonna juht ja Iris Degtjov, teadmustiimi arenduse peaspetsialist.

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia Study in Europe targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!