Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
Tiina Nõmm
26. okt. 202326. okt. 2023

Tiina Nõmm: laiapõhjaline meediaharidus peab olema õppekava lahutamatu osa

Autor: Tiina Nõmm

Tänases meediastunud ühiskonnas võib öelda, et nii indiviidi kui ka ühiskonna vaates ei ole enam küsimus, kas meedia- ja infopädevuste arendamine peaks toimuma ka formaalõppe kaudu, vaid millises mahus kool seda teha saab ning millist tuge neil seejuures vaja on.

See on vaid üks järeldus, milleni jõudsin sel kevadel kaitstud magistritöös “Meedia- ja infopädevuste edendamise hetkeolukorra kaardistus Eesti üldhariduskoolides ning arendusvõimalused”. Tööga soovisin teada, kui paljud Eesti koolid ja kuidas õpilaste meedia- ja infopädevusi arendavad lisaks riiklikes õppekavades ettenähtule, kes on meediaõpetajad ja meedia huviringi juhendajad oma erialaselt taustalt, mida tähendab nende jaoks meedia- ja infopädevuste mõiste ning mis neile oma töös muret valmistab. Samuti soovisin teada, kuidas käsitletakse meedia- ja infopädevusi olulistes raamdokumentides ja -teooriates ning senistes haridusstrateegiates. 

Seejuures on oluline oskus analüüsida nii vastuvõetud kui ka loodavat meediasisu

Eesti õpilaste meedia- ja infopädevusi arendatakse hetkel kõige rohkem 11. klassi emakeele ühe kursus „Meedia ja mõjutamine“ ning riiklike õppekavasid läbiva teema „teabekeskkond ja meediakasutus“ kaudu. Nagu analüüsi käigus selgus peetakse meedia- ja infopädevusi inimese baasoskusteks, mis hõlmavad võimet kriitiliselt analüüsida meediasisu ning arendada ühiskonnateadlikkust, tolerantsust ja kodanikuaktiivsust. Seejuures on oluline oskus analüüsida nii vastuvõetud kui ka loodavat meediasisu.

Eesti koolides toimuva meedia- ja infopädevuste arendamise kaardistamiseks analüüsisin koolide kodulehtedel olevat avalikku teavet ning kodeerisin mind huvitava info, misjärel analüüsisin saadud tulemusi. Nagu selgus, arendavad alla poole (42%) Eesti üldhariduskoolidest riiklikule õppekavale täiendavalt oma õpilaste meedia- ja infopädevusi. See toimub kas vastava suunamooduli, valik-, vaba või suunaaine, huviringi või koolimeedia kaudu. Jätkuvalt on Eesti koolides populaarne koolileht. Analüüs näitas, et paljudes koolides keskendutakse audiovisuaalsete ja multimeedia oskuste arendamisele, seda fotograafia ja multimeedia valikainete ning koolimeedia kaudu. Kogutud andmete ilmestamiseks läbiviidud kahest fookus-grupi uuringust meediaõpetajate ja meedia huviringide juhendajatega selgus, et õpetajad ja juhendajad pööravad õppetöös rohkelt tähelepanu meedias toimuva kriitilisele analüüsimisele ning õpilastele antakse praktilisi ülesandeid, et arendada nende eneseväljendusoskusi. Laiapõhjalised meedia- ja infopädevused aitavad nende sõnul õpilasel tänapäeva meediastunud ja infost üleküllastunud maailmas hakkama saada. 

Magistritöö tulemusena võib öelda, et meedia- ja infopädevuste arendamiseks on astutud esimesi suuremaid samme, kuid selle arendamine toimub Eesti koolides väga ebaühtlasel tasemel.

Meedia- ja infopädevuste arendamisega tegelevad enamasti sama või mõne muu kooli haridustöötajad. Paljud neist oma erialaselt taustalt seotud audiovisuaalvaldkonnaga (näiteks fotograafiaga) või omavad meedia, kommunikatsiooni või turundusalast tausta (näiteks tegevad või endised ajakirjanikud). Õpetajate ja juhendajatega vesteldes selgus, et enim tunnevad nad puudust ühistest kohtumistest, mis annaks neile võimaluse koguda ideid, jagada oma kogemusi ning ühtlasi tugevdada seeläbi enda kui meediaõpetaja identiteeti. Õpetajate ja ringijuhendajate jaoks oleks ka väga kasulik, kui neil oleks kondikava, mille põhjal oma ainekava üles ehitada. Samuti toodi murekohana välja ajapuudust, sest meediaõpetaja tööd tehakse enamasti põhitöö kõrvalt, vaba- ja valikainete kursuste mahud on pigem väikesed ning huviringides ei ole õpilastel alati aega käia. 

Magistritöö tulemusena võib öelda, et meedia- ja infopädevuste arendamiseks on astutud esimesi suuremaid samme, kuid selle arendamine toimub Eesti koolides väga ebaühtlasel tasemel. Oluliste soovitustena saab kokkuvõttes välja tuua esmalt vajaduse alustada meedia- ja infopädevuste arendamisega juba esimesest kooliastmest, sest meedia ümbritseb meid juba alates varajasest lapsepõlvest. Samuti tuleb kvaliteetse meediahariduse tagamiseks üheselt määratleda lähteülesanne – mida, kellele ja kuidas õpetada. Kolmandaks tuleb tähtsustada meediaõpetajate ja ringijuhendajate suurt rolli meediahariduse omandamisel. Sageli tehakse seda tööd põhitöö kõrvalt ning paljudel puudub pedagoogiline taust. Nii on oluline neid toetada, julgustada ning vajadusel ka nende enda meedia- ja infopädevusi arendada. Ühised kohtumised ning kinnitatud õppekava on selleks väga oluline samm. Kindlasti tuleb tähelepanu pöörata ka tulevaste eesti keele õpetajate ettevalmistamisele meedia õpetamiseks, sest enamasti on just nemad need, kes tegelevad koolis õpilaste meedia- ja infopädevuste arendamisega.

Selline ülevaade Eesti üldhariduskoolides toimuva meedia- ja infopädevuste arendamise kohta on ainulaadne, kuid nii nagu muutuvad riiklikud regulatsioonid ja koolide õppekavad, tuleb kogutud andmeid järjepidevalt värskendada ning leida uusi võimalusi nende analüüsimiseks. Viimased aastad on meie elu saatnud kriisid, mis kujutavad reaalset ohtu meie elule ja tervisele. See on näidanud, kui oluline on pädevus leida ja kriitiliselt analüüsida meediast saabuvat teavet (ning vajadusel seda ka ise luua). Kvaliteetne meediaharidus on selle vundament.

Magistritööga saab lähemalt tutvuda Tartu Ülikooli digitaalarhiiv DSpace’is

Artikkel on osa Balti Infohäirete sekkekeskuse aastaraportist. Loe lähemalt becid.eu. 

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!