Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
7. märts 202310. märts 2023

Kuidas toetab haridustehnoloogia lapse kõneravi ning arendab kõne- ja keeleõpet?

EdTech Estonia taskuhääling andis välja teise saate, kus keskendutakse kõneravi toetamisele läbi haridustehnoloogia. Saates arutlesid teema üle Vanalinna hariduskolleegiumi logopeedilise abiõpetuse õpetaja Ruuda Lind ja veebikeskkonna Kõneravi.ee“ äriarenduse juht Salome Virkus.

Kõnehäirete hulk on ülemaailmselt laste seas kasvav probleem. Samuti on suur probleem tugitöötajate puudus haridussüsteemis. Kõneprobleemid tulenevad suuresti lapsevanemate liiga kiirest elutempost, mistõttu räägivad vanemad oma lastega liiga vähe ning nutiseadmete üleliigsest tarvitamisest. Probleeme on mitmesuguseid. Noorematel lastel on tihtipeale üldine kõne alaareng ning puudulik sõnavara, koolilastel ka kirjutamis- ja lugemisraskused.

Statistika järgi on Eesti algklassilastest 15-25% lugemisraskusega. Mida varem saab laps logopeedi juurde ja raviga alustada, seda parem. Kui õigel ajal sekkuda, siis saavad raskused tavaliselt 4. klassiks ületatud. Sekkumine sõltub diagnoosist, mille annab kliiniline logopeed. Logopeeditöös on ka lapsevanemal oluline roll, sest logopeeditunnis on tihti kohal ka lapsevanem, seal antakse harjutused, mida tuleb järjepidavalt teha. Kui kodus ei harjutata, võtab tulemus kauem aega.

Kõneravi.ee veebikeskkond on väga hea tööriist, mida logopeedid kasutavad tunni erinevates etappides, kinnitab Ruuda. Näiteks väiksemate sutsakatena tunni alguses või tunni lõpus. Lastele väga meeldib see keskkonda ning õpetaja mitte ainult ei saa ülesandeid võtta, vaid saab sinna ka ise ülesandeid lisada.

Veebikeskkond kõneravi.ee on välja töötatud koostöös Eesti juhtivate logopeedidega ning koosneb interaktiivsetest harjutustest kõneraviks ning kõne- ja keeleõppe toetamiseks. Keskkond sobib nii spetsialistile tundides kasutamiseks kui ka kodukasutajale. Kuigi harjutused suurendavad laste ekraaniaega, motiveerivad need lapsi enda oskusi arendama. Siiski toob Salome välja, et üle 20 minuti korraga pole mõistlik keskkonda kasutada.

Miks peaks lapsevanem usaldama oma lapse kõneravi tehnoloogia kätte? Vastus oli lihtne. Ressursid on piiratud ja probleem on väga tõsine. 2018. aasta OSKA raport toob välja, et rohkem kui pooled logopeedid Eestis on üle 50 aasta vanad ning uusi ei lisandu piisavalt, seega peame hakkama mõtlema alternatiividele, kuidas vähendada konktakttundide vajadust ning teha rutiinsed harjutused efektiivsemaks läbi iseseisva töö.

Kuigi keskkond ei ole otseselt mõeldud keeleõppeks, tasub praegusel, eestikeelesele haridusele ülemineku perioodil, mainida, et keskkonnast saavad tuge ka muu emakeelega lapsed eesti keele kõne arendamiseks ja sõnavara laiendamiseks. Kõneravi.ee veebikeskkond on leidnud kasutust paljudes lasteaedades, koolides ja haiglates üle Eesti.

Kuula taskuhäälingu „Kõneravi toetamine Haridustehnoloogiga“ täismahus osa siit!


EdTech Estonia Podcast tutvustab Eesti haridustehnoloogia iduettevõtluse mitmekülgsust. Kohtume startup-founderitega, kelle silmi paneb särama haridus, kuid kelle soov on tehnoloogiaga korda saata midagi vägevat maailmas. Lisaks tutvustame teemaga seonduvaid eksperte, õpetajaid, tugitöötajaid, kes teavad, milline on olukord päriselt täna ja praegu.

Saatejuht on Sabina Sägi.

Kõneravi.ee veebikeskkonna töötas välja Cognuse’i meeskond koostöös Eesti juhtivate logopeedidega.

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!