Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
21. mai 202521. mai 2025

Informaatikaõpetaja aasta peeglis: väljakutsed, võidud ja vaade suveplaanidesse

Sooviga võtta kokku lõppev kooliaasta ning uurida, kuidas suvel tõhusalt puhata ja miks mitte ka ekraanivabalt digioskusi arendada, vestles ProgeTiigri arendusjuht Kirke Kasari Tallinna Reaalkooli informaatikaõpetaja Kailit Taliaruga. 

Kailit töötab Tallinna Reaalkoolis informaatikaõpetajana aastast 2009. Informaatika on tema hinnangul aine, mis on ajas pidevas muutumises, mistõttu on enda koolitamine ja väike uudishimu ainult kasulik. Seetõttu armastab ta end iseloomustades kui õppiv õpetaja. 

Kui sa mõtled tagasi lõppevale kooliaastale, siis mis tunne sind kõige rohkem saadab? Oli see pigem väljakutseid täis või hoopis eriliselt inspireeriv? 

Lõppev kooliaasta pakkus nii väljakutseid kui ka inspiratsiooni. Suurimaks proovikiviks kujunes ChatGPT ja teiste vestlusrobotitega „võistlemine“. Tuli ümber mõtestada varasemad ülesanded nii, et need suunaksid õpilasi iseseisvalt mõtlema ja analüüsima, mitte piirduma ainult genereeritud vastustega. Rakendasin rohkem probleemülesandeid, mis algul küll tekitasid õpilastes vastupanu, kuid said ajapikku nii enamiku õpilaste kui ka minu lemmikuteks. 

Õppeaasta jooksul pakkusid inspiratsiooni kolleegid, kes kasutasid tehisintellekti ainetundides sihipäraselt: sisenditesse põimiti õpitulemused ja õpilaste olemasolevad teadmised, mille põhjal vestlusrobot lõi ülesandeid ja suunas edasiõppimist. Vestlusroboti kaasamine ainetundidesse ei tähendanud õpetajale vaba aega, vaid nõudis eelnevaid katsetusi sobiva sisendi leidmiseks ning õpilaste toetamist ka tunnis. Sedasi saab vahel teisi ainetunde ka digis teha. Samavõrra inspireerisid mind uued õppematerjalid ning erinevad koolitused. 

Kas mõni tore või ootamatu seik seoses õpilaste või informaatikatundidega jäi kuidagi eriti eredalt meelde? 

6. klassi informaatika tunnis on teemaks masinõpe (ML) ja kuidas mudelid õpivad. Tunniülesandena õpetasid õpilased masinat, kasutades roheliste tomatite ja punaste õunte pilte. Kui nad hiljem testisid mudelit rohelise õuna pildiga, otsustas masin 73% tõenäosusega, et see on tomat. Õpilaste spontaanne reaktsioon: „Nii loll masin!“ viis aruteluni, miks on oluline mõista masinõppe põhimõtteid ja kuidas sisendandmed mõjutavad tulemusi. 5. klassid võtsid helitöötluse teema juures taskuhäälingu loomise ülesande innukalt vastu. Tulemuseks valmisid sisukad ja iseloomuga saated, milles oli nii loovust kui ka koostegemise rõõmu. 

Suvi on ukse ees – kuidas sa tavaliselt puhkad? On sul juba mõni lemmikviis end digimaailmast välja lülitada? 

Puhkuse ajal naudin kõige rohkem vaikseid toimetusi maakodus – nokitsen, värvin, ehitan ja toimetan aias. Loodan, et suve alguses jõuavad kohale uued aknad, et saaks enne paikapanekut raamid ära värvida. Eelmisel suvel pooleli jäänud terrassi tahaks sel aastal lõpuni teha. Pinterestist kogutud ideed ootavad juba elluviimist. Lisaks meeldib koos lastega Eestimaad avastada – pakin lapsed autosse ja sõidame lihtsalt mööda väikseid kohti ringi. Näiteks eelmisel suvel sattusime Avinurme rahvariiete näitusele. Tavaliselt on ööbimiskoht kokku lepitud, muu sünnib sõidu pealt. Just selline aeglane kulgemine ja kiirustamata avastamine aitabki digimaailmast välja lülituda. 

Kas oled mõelnud ka suve jooksul end õpetajana kuidagi täiendada või uueks õppeaastaks valmistuda? Või lased end lihtsalt vabaks ja kogud vaimu sügisel? 

Augusti keskpaik toob kaasa informaatikaõpetajate suvekooli, mis on minu jaoks saanud oluliseks uute ideede ja mõtete vahetamise kohaks. Alates õpetajatee algusest on mind saatnud küsimus, kas informaatikaõpe jääb väheste koolide ja entusiastide vedada või leiab see TI-hüppe valguses laiemat kõlapinda ka riiklikus õppekavas. Suvekoolis saab lisaks sisulisele tööle kohtuda ka endiste kursusekaaslaste ja kolleegidega üle Eesti. Need hetked pakuvad nii tuge, inspiratsiooni kui ka uut hoogu sügisesse. 

Kuidas sina soovitaksid suvel oma digioskusi arendada… ilma et peaks pidevalt ekraani taga istuma? On sul mõni nipp või “ekraanivaba” harjutus? 

Õppiva õpetajana õppisin ühel koolitusel, kuidas mõtlemisse tekib selgus, kui joonistad oma teekonna paberile. See sobib suurepäraselt ka digioskuste arendamise planeerimiseks. Suvel on hea hetkeks aeg maha võtta ja visandada, kus sa praegu oled, kuhu tahad aasta pärast jõuda ning millised oskused, tööriistad või kogemused sind sinna aitavad. Tore on teekond ette võtta koos kaaslasega, kellega koos edasi liikuda, kellelt küsida või kellega aeg-ajalt oma samme peegeldada. 

Millise mõtte või lootusega läheksid sa uuele kooliaastale vastu? Midagi, mida tahaksid teistmoodi teha või millele rohkem rõhku panna? 

Uuele kooliaastale läheksin vastu sooviga panna rohkem rõhku sellele, et õpilased mitte ainult ei kasutaks tehisintellekti tööriistadena, vaid ka mõistaksid, mis TI tegelikult on. Sel kevadel katsetasin 6. klassiga HK Unicorn Squadi, Raspberry Pi ja Google’i koostatud AI materjale ning soovin nende ja teiste vahenditega teekonda jätkata. Õppiva õpetajana innustas mind ka töövarjutamise idee, soov oleks kevadel alustatud ideega jätkata ning varjutada teisi informaatikaõpetajaid Eestimaa eri paigust. Ennekõike annab külaskäik uue pilgu enda õpetamisele ja uusi ideid tundidesse. Õpetamine ei ole eksam. See on õppimine. 

Intervjueerija Kirke Kasari on Harnos IKT hariduse arendusjuht. Spetsialiseerunud haridusasutuste digivõimekuse arendamisele ning ProgeTiigri programmi elluviimisele. Vastutab IKT hariduse edendamise ja õpetajate koolituste eest, toetades õpilaste tehnoloogiaalaseid oskusi üldhariduskooli igal kooliastmel.

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendiumid Study in Estonia Study in Europe targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!