Artikli autor: Meili Läänemets, Tartu Mart Reiniku Kool
28.-30. septembrini toimus Slovakkias, Bratislavas rahvusvaheline eTwinningu seminar „Advancing learning and innovation with future-proof skills“.
Seminar oli mõeldus põhi-, kesk- ja kutsehariduses töötavatele õpetajatele, et pakkuda neile uuenduslikke õpetamismeetodeid ja pedagoogilisi lähenemisviise õpetamise kvaliteedi parandamiseks ning eTwinningu võimalustest innovatsiooni ja kaasatuse toetamisel.
Seminaril osales ligi 100 inimest 27 riigist. Eestit esindas Meili Läänemets Tartu Mart Reiniku Koolist.
Seminari avaettekandega alustas Vladimir Sucha, kes on Euroopa komisjoni esinduse juht Bratislavas. Ta rääkis, et ühiskonnas on toimumas väga suured muutused. Ülioluliseks pidas ta haridust, mis on meie parim võimalus innovatsiooniks. Tema sõnul on eTwinning hea näide uuenduslikust õppest. Sucha sõnul on emotsionaalsed oskused meie heaolu seisukohalt olulised ja ta väljendas heameelt nähes uuenduslikke õpetajaid enda ees, kes on nõus väljuma oma mugavusstsoonist.
Tervitussõnad lausus ka Katarina Bartonova, Slovakkia Haridusministeeriumi kesk- ja kutsekoolide osakonnast. Professor Ing. Jozef Ristvej, rahvusvaheliste suhete ja turunduse prorektor soovis osalejatele kõike head ja ütles, et tänu eTwinningule on koolid Euroopas ühendatud. Rute Baptista, eTwinningu keskse kasutajatoe esindaja tervitas osalejaid rõhutades, et eTwinningu ühendab innovaatilisi õpetajaid.
Intellektuaalne alandlikkus ja positiivne skeptistsism
Seminari põhiettekande pidas Olívia Hurbanová Slovakkiast, kes on positiivne skeptik, kõrgelt hinnatud õppejõud ja kontseptsiooni “Tulevikuoskused” autor. Tema ettekanne kandis pealkirja: „Intellectual Humility + Positive Skepticism = Pro-Social World: Solving the Equation for a Brighter Future“ (Intellektuaalne alandlikkus+positiivne skeptistsism=pro-sotsiaalne maailm. Võrrandi lahendamine helgema tuleviku nimel)
Olivia väidab, et kiire tehnoloogilise arenguga maailmas seisame silmitsi oluliste väljakutsetega, mis panevad proovile meie kohanemisvõime ja asjakohasuse. Toimus arutelu sellest, kuidas saame tulevikus areneda ja millist rolli peaksid pedagoogid täitma tulevaste põlvkondade mõtteviisi kujundamisel. Tema sõnul selleks, et tulevikus silma paista üha enam omavahel seotud ja keerulisemas maailmas, peame arendama mitmesuguseid tulevikuoskusi, pidevalt õppima, olema kognitiivselt paindlikud, suhtluses partneri tundeid ja mõtteid arvestavad, teisi abistavad ja toetada püüdlevad. Vastupidiselt levinud arvamusele, et enesekindlus on elus edu võti, seab Olivia selle arusaama kahtluse alla, ammutades inspiratsiooni intuitsiooni ja otsuste tegemise teaduslikest uuringutest. Ta rõhutab intellektuaalse alandlikkuse ja positiivse skeptitsismi sügavad eeliseid. Intellektuaalne alandlikkus annab võime õppida teistelt ja niimoodi edasi liikuda. Inimestele, kes on väga enesekindlad, pole see aga alati tänapäeval kerge.
Kuula ja hooli inimestest!
Olivia sõnul on selline käitumisviis oluline ka organisatsioonides. Kui arvad, et sul on õigus, siis mõtle, kas sul on alati õigus. Kuula ja vaata ka teiste inimeste perspektiivist!
Toimus ka Euroopa eTwinningu võiduprojektide auhinnatseremoonia, kus anti välja auhindu kolmes kategoorias.
- 12.- 15. aastaste laste võiduprojekt kannab pealkirja „Myth’arts: myths in art and littérature“. Selles osalesid Prantsusmaa, Itaalia ja Hispaania õpilased.
- 16.- 19. aastaste võiduprojekt on „Robo-code“, kus osalesid Kreeka ja Poola õpilased.
- Kutsekoolide võiduprojekt kannab pealkirja „SAGE- Solutions Against Greenhouse Effect“ (Erasmus+), kus osalesid õpilased Prantsusmaalt ja Sloveeniast.
Tõhus suhtlemisoskus on seotud eduka karjääriga
Seminari jooksul oli võimalus osaleda ka erinevates töötubades, mis enamuses olid üldharivad, põnevad ja inspireerivad ning seotud innovatsiooniga. Mõned töötoad olid praktilisemat laadi, kus tutvustati näiteks võiduprojekte, seal toimunud tegevusi ja IKT vahendite ja tööriistade kasutamist projekti eesmärkide elluviimisel.
Lähemalt kirjeldan Rute Babtista poolt läbiviidud töötuba „Mastering the Art of Communication: Unlocking Career Success“, mis keskendus inimestevahelisele suhtlemisele ja erinevat tüüpi suhtlejatele. Rute väidab, et teistega suhtlemine on karjääriedu üks võtmeelemente. Ta küsib: „Kas oleme täielikult varustatud tugeva sideme loomiseks, tõhusaks suhtlemiseks ja publiku inspireerimiseks?“ Selles töötoas analüüsisime neid küsimusi. Arutlesime, kuidas saaksime oma õpilasi toetada. Uurisime mõningaid praktilisi võtteid, mis on meie suhtlusvõime maksimeerimiseks juba olemas. Babtista väidab, et see, kuidas õpetajad suhtlevad on väga oluline. Ta tutvustas meile nelja tüüpi suhtlejaid, sidudes neid piltlikult erinevate lindudega (tuvi, kotkas, öökull ja papagoi). See põhineb DISC teoorial, mis on väga lihtne ja meeldejääv inimkäitumise selgitamise mudel, mis kirjeldab erinevaid käitumisstiile ja eelistusi ning nende tagamaid. Selle rajaja oli dr William M. Marston juba 1924. aastal, kuid see on kasutatav ka tänapäeval. Mida, kuidas ja millal me ütleme- see võib muuta kõike. Meie suhtlemisstiil võib motiveerida ja kaasata nii õpetajaid, õpilasi, vanemaid kui ka lapsi.
Lisaks töötubadele ja ettekannetele suhtlesid osalejad ka omavahel tihedalt, tänu millele saime uusi kontakte üle Euroopa, et läbi viia uusi eTwinningu projekte oma õpilastega.
eTwinningu projektid ja pedagoogiline innovatsioon
Viimasel päeval toimus partnerite otsingu töötuba läbi 8 erineva keskuse, milleks olid näiteks tuleviku digioskuste, ettevõtluse ja innovatsiooni, kaasatuse ja mitmekesisuse ning keskkonna jätkusuutlikkuse keskused. Nendes arutasime võimalikke ühiseid projektiideid, mida oma õpilastega läbi viia.
Seminari lõpetas paneeldiskussioon teemal „Pedagoogiline innovatsioon“. Arutleti selle üle, kuidas erinevad inimesed mõistavad sõna innovatsioon. Samuti arutleti, mis takistab ja soodustab innovatsiooni ning kuidas eTwinning soodustab seda. Mõistsime, et mõtleme väga paljuski sarnaselt, et meil on pedagoogidena erinevatest riikides enamasti samad mured, rõõmud ja väljakutsed, millega oma töös kokku puutume.
Eesti õpetajana oli meeldiv tunne olla seminaril erinevate riikide õpetajate hulgas, sest meie haridusel on Euroopas väga hea maine. Tuldi küsima, mida teeme ja kuidas tegutseme, et meie laste õpitulemused nii head on.
Väga vahva oli seminaril kõlanud mõte: eTwinning annab võimaluse rännata ka siis, kui oled oma klassis.
eTwinning on lasteaia-, üldharidus- ja kutsekoolide õpetajatele mõeldud virtuaalne platvorm ning suurim Euroopa õpetajate koostöövõrgustik. See võimaldab õppida nii Eesti kui välismaa kolleegidelt, jagada häid kogemusi ning osaleda koos koolide või lasteaedade vahelistes õpiprojektides. eTwinningu programmi elluviimist kaasrahastab Euroopa Liit. Rohkem infot eTwinningu kohta saab lugeda Harno koduleheküljelt. Selleks, et olla kursis kõige värskemate uudistega rahvusvahelise koostöö maailmast liitu eTwinningu Facebooki grupiga ning hakka eTwinningEestis Instagrami konto jälgijaks. Kuni neli korda aastas ilmub ka eTwinningu uudiskiri, mille jälgijaks saab hakata SIIN.