Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
19. nov. 202519. nov. 2025

Eesti kvaliteedijuhid Budapestis: kolm päeva mõtteid, inspiratsiooni ja uue võrgustiku sünd

12.–14. novembril kohtusid Budapestis 13 Eesti kõrgkoolide kvaliteedijuhte ja -spetsialisti, et osaleda European Quality Assurance Forumil 2025 (EQAF) – ühel olulisemal kvaliteedialase arutelu ja mõttevahetuse platvormil Euroopas. Kvaliteedijuhtimine kõrgkoolis tähendab süsteemset lähenemist õppe, teaduse, juhtimise ja tugiteenuste järjepidevale arendamisele, et tagada õppijatele ja ühiskonnale usaldusväärne ning kõrgetasemeline haridus. Hea kvaliteedijuhtimine aitab kõrgkoolil olla konkurentsivõimeline, läbipaistev, õppijakeskne ja muutustele vastupidav.

Kuigi foorumi sisuline tase pakkus osalejatele erinevaid kogemusi, jäi kõlama üks ühine järeldus: suurim väärtus oli koos olemine, õppimine ja Eesti kvaliteedivõrgustiku tugevnemine.

Mõtlemisruum, värsked ideed ja tähenduslik sünergia

Katri Kütt (Kõrgem Kunstikool Pallas) sõnastas paljude ühise tunde: „Kuigi võrreldes teiste EQAFidega … oli see minu jaoks kõige nõrgem, on sellised väljasõidud ikkagi väga väärtuslikud. Need annavad võimaluse kvaliteedi teemadel mitu päeva järjest mõelda…“ Ta lisas, et väikestest detailidest võib sündida suur uus tervik ning sel korral tekkis „ekstraväärtus Eesti võrgustiku tekkimises“. Sama rõhutas ka Marion Mang (Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia): „…kogu selle sündmuse raames said meie kõrgkoolide kvaliteedijuhid omavahel paremini tuttavaks, mis aitab kaasa edaspidisele kvaliteedivõrgustiku koostööle.“ Ning kuigi aruteluteemasid oli palju, tõi ta esile märksõnad, mis kõnetasid enamikku: väärtused, usaldus vs kontroll, juurdepääs kvaliteetsele haridusele, üliõpilaste kaasamine ja tasakaalu leidmine üle- ning alareguleerimise vahel.

Rahvusvaheline perspektiiv ja Eesti-sisene koostöö

Kristin Munski (Kaitseväe Akadeemia) tõi välja nii rahvusvahelise pildi kui kodumaise sünergia olulisuse: „Tundsin, et sain suure kasu … koostöö osas just Eesti erinevate kõrgkoolide ja ülikoolide kvaliteedialaste inimestega tutvumisel. Samuti oli väga silmiavardav näha, kuidas teistes Euroopa riikides kvaliteedikindlustamist teostatakse.“ Sarnast rõhku koostööle pani ka Gerit Dreyersdorff (Tartu Tervishoiu Kõrgkool): „Rahvusvahelise ülevaate saamine on valdkonna juhtimisel ja arendamisel olulise tähtsusega… ning osalesime foorumil mitmekesise seltskonnaga, mis andis võimaluse luua uusi kontakte.“ Tema sõnul on eriti oluline, et rakenduskõrgkoolid oleksid nähtavad ja samaväärsed partnerid ülikoolide kõrval.

Paindlik kvaliteet kui tulevikuperspektiiv

Foorumi üks keskseid järeldusi oli vajadus paindlikkuse ja vastupidavuse järele – nähtus, mis peegeldus paljude Eesti delegatsiooni liikmete mõtetes. Tuuliki Koppel (Tallinna Tervishoiu Kõrgkool) sõnas: „Osalemine kinnitas, kui oluline on paindliku ja arendava kvaliteedikäsitluse roll kõrgkooli tulevikukindluse toetamisel.“ Ühine aruteluruum Eesti kolleegidega andis tema sõnul tugeva tõuke veelgi tihedamaks koostööks. Marjana Luist (EMK Teoloogiline Seminar) tõi esile inspiratsiooni nii kriisideks valmistumisest kui üllatavast praktikast Türgi ülikoolis, kus kasutatakse tagurpidi mentorlust: „Üliõpilased mentordavad ülikooli juhtkonda … ning on aktiivselt kaasatud akadeemilise personali koolitamisse.“ Tema sõnul vajab kriisis tegutsemine agiilset kvaliteedijuhtimist, mille takistuseks on sageli liiga tihedad regulatsioonid.

Väärtustest juhitud kvaliteet

Dorel Tamm-Klaos (Tartu Ülikool) võttis foorumi mõtte kokku lühidalt ja jõuliselt: „Kvaliteedisüsteemid aitavad kõrgkoolidel püsida elujõulised keset kriise ja muutusi… Kvaliteet kui väärtuspõhine tegevus – läbipaistvus, õiglus, akadeemiline ausus, kestlikkus – on praegu sageli ‘peidetud’ kriteeriumidesse.“

Kvaliteedijuhid teadmisi kogumas. Foto: erakogu

Uue koostööajastu algus

Kolme päeva jooksul Budapestis toimunud mõttevahetused, loengud ja arutelud ei andnud üksnes ülevaadet Euroopa kvaliteedisuundadest, vaid lõid osalejate sõnul tugeva ja usaldusliku vundamendi Eesti ühisele kvaliteedivõrgustikule.

Kui midagi sellest sõidust veelgi selgemaks sai, siis see, et Eesti kvaliteedijuhid liiguvad üha ühtsema, väärtuspõhisema ja paindlikuma kvaliteedikäsitluse poole – koos, üksteist kuulates ja toetades.

Nagu mitmed osalejad rõhutasid, oli see alles algus. Kvaliteet sünnib koostöös – ja Budapestis astuti selleks oluline samm.

Õppereis viidi läbi Haridus- ja noorteprogrammi ja Ühtekuuluvuspoliitika fondide rakenduskava meetmete nimekirja meetme 21.4.4.2 „Hariduse, ühiskonna ja tööturu seosed“ sekkumise „Kõrghariduse kvaliteet, rahvusvahelistumine ja doktorikoolid“ tegevuse „Kõrghariduse kvaliteet ja rahvusvahelistumine“ raames.

Foto: erakogu

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • november 2025
  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!