12.–14. novembril kohtusid Budapestis 13 Eesti kõrgkoolide kvaliteedijuhte ja -spetsialisti, et osaleda European Quality Assurance Forumil 2025 (EQAF) – ühel olulisemal kvaliteedialase arutelu ja mõttevahetuse platvormil Euroopas. Kvaliteedijuhtimine kõrgkoolis tähendab süsteemset lähenemist õppe, teaduse, juhtimise ja tugiteenuste järjepidevale arendamisele, et tagada õppijatele ja ühiskonnale usaldusväärne ning kõrgetasemeline haridus. Hea kvaliteedijuhtimine aitab kõrgkoolil olla konkurentsivõimeline, läbipaistev, õppijakeskne ja muutustele vastupidav.
Kuigi foorumi sisuline tase pakkus osalejatele erinevaid kogemusi, jäi kõlama üks ühine järeldus: suurim väärtus oli koos olemine, õppimine ja Eesti kvaliteedivõrgustiku tugevnemine.
Mõtlemisruum, värsked ideed ja tähenduslik sünergia
Katri Kütt (Kõrgem Kunstikool Pallas) sõnastas paljude ühise tunde: „Kuigi võrreldes teiste EQAFidega … oli see minu jaoks kõige nõrgem, on sellised väljasõidud ikkagi väga väärtuslikud. Need annavad võimaluse kvaliteedi teemadel mitu päeva järjest mõelda…“ Ta lisas, et väikestest detailidest võib sündida suur uus tervik ning sel korral tekkis „ekstraväärtus Eesti võrgustiku tekkimises“. Sama rõhutas ka Marion Mang (Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia): „…kogu selle sündmuse raames said meie kõrgkoolide kvaliteedijuhid omavahel paremini tuttavaks, mis aitab kaasa edaspidisele kvaliteedivõrgustiku koostööle.“ Ning kuigi aruteluteemasid oli palju, tõi ta esile märksõnad, mis kõnetasid enamikku: väärtused, usaldus vs kontroll, juurdepääs kvaliteetsele haridusele, üliõpilaste kaasamine ja tasakaalu leidmine üle- ning alareguleerimise vahel.
Rahvusvaheline perspektiiv ja Eesti-sisene koostöö
Kristin Munski (Kaitseväe Akadeemia) tõi välja nii rahvusvahelise pildi kui kodumaise sünergia olulisuse: „Tundsin, et sain suure kasu … koostöö osas just Eesti erinevate kõrgkoolide ja ülikoolide kvaliteedialaste inimestega tutvumisel. Samuti oli väga silmiavardav näha, kuidas teistes Euroopa riikides kvaliteedikindlustamist teostatakse.“ Sarnast rõhku koostööle pani ka Gerit Dreyersdorff (Tartu Tervishoiu Kõrgkool): „Rahvusvahelise ülevaate saamine on valdkonna juhtimisel ja arendamisel olulise tähtsusega… ning osalesime foorumil mitmekesise seltskonnaga, mis andis võimaluse luua uusi kontakte.“ Tema sõnul on eriti oluline, et rakenduskõrgkoolid oleksid nähtavad ja samaväärsed partnerid ülikoolide kõrval.
Paindlik kvaliteet kui tulevikuperspektiiv
Foorumi üks keskseid järeldusi oli vajadus paindlikkuse ja vastupidavuse järele – nähtus, mis peegeldus paljude Eesti delegatsiooni liikmete mõtetes. Tuuliki Koppel (Tallinna Tervishoiu Kõrgkool) sõnas: „Osalemine kinnitas, kui oluline on paindliku ja arendava kvaliteedikäsitluse roll kõrgkooli tulevikukindluse toetamisel.“ Ühine aruteluruum Eesti kolleegidega andis tema sõnul tugeva tõuke veelgi tihedamaks koostööks. Marjana Luist (EMK Teoloogiline Seminar) tõi esile inspiratsiooni nii kriisideks valmistumisest kui üllatavast praktikast Türgi ülikoolis, kus kasutatakse tagurpidi mentorlust: „Üliõpilased mentordavad ülikooli juhtkonda … ning on aktiivselt kaasatud akadeemilise personali koolitamisse.“ Tema sõnul vajab kriisis tegutsemine agiilset kvaliteedijuhtimist, mille takistuseks on sageli liiga tihedad regulatsioonid.
Väärtustest juhitud kvaliteet
Dorel Tamm-Klaos (Tartu Ülikool) võttis foorumi mõtte kokku lühidalt ja jõuliselt: „Kvaliteedisüsteemid aitavad kõrgkoolidel püsida elujõulised keset kriise ja muutusi… Kvaliteet kui väärtuspõhine tegevus – läbipaistvus, õiglus, akadeemiline ausus, kestlikkus – on praegu sageli ‘peidetud’ kriteeriumidesse.“

Uue koostööajastu algus
Kolme päeva jooksul Budapestis toimunud mõttevahetused, loengud ja arutelud ei andnud üksnes ülevaadet Euroopa kvaliteedisuundadest, vaid lõid osalejate sõnul tugeva ja usaldusliku vundamendi Eesti ühisele kvaliteedivõrgustikule.
Kui midagi sellest sõidust veelgi selgemaks sai, siis see, et Eesti kvaliteedijuhid liiguvad üha ühtsema, väärtuspõhisema ja paindlikuma kvaliteedikäsitluse poole – koos, üksteist kuulates ja toetades.
Nagu mitmed osalejad rõhutasid, oli see alles algus. Kvaliteet sünnib koostöös – ja Budapestis astuti selleks oluline samm.
Õppereis viidi läbi Haridus- ja noorteprogrammi ja Ühtekuuluvuspoliitika fondide rakenduskava meetmete nimekirja meetme 21.4.4.2 „Hariduse, ühiskonna ja tööturu seosed“ sekkumise „Kõrghariduse kvaliteet, rahvusvahelistumine ja doktorikoolid“ tegevuse „Kõrghariduse kvaliteet ja rahvusvahelistumine“ raames.
Foto: erakogu