Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
10. nov. 202210. nov. 2022

E-koolikotist leiad autoriõiguse käsitlemiseks sobilikku õppevara

Kas õpetajad ja õpilased tohivad tunnis kasutada muusikat, mida saab näiteks tasuta YouTube’ist?  Mis tingimustel võib klassis filme vaadata?

Autoriõigusi reguleerib Eestis autoriõiguse seadus (AutÕS). Eespool kirjeldatud näidetele ning paljudele teistele küsimustele saab vastused toetudes AutÕS 19.§.

Hariduslikel eesmärkidel võib tunnis tasuta platvormidel õiguspäraselt avaldatud muusikat kasutada, kui seda tehakse motiveeritud mahus (ja õppeprotsessis kasutamise vajadus on põhjendatud), kui viidatakse autorile ja kui sellel tegevusel pole ärilisi eesmärke. Samadel tingimustel – ilma autori nõusolekuta, kuid autorile ja teosele viidates – on hariduslikel eesmärkidel õigus klassis näidata ka filmidest katkendeid.

Oluline on siinkohal meeles pidada, et hariduslikul ja n-ö illustreerival eesmärgil kasutamine võib erinevate teoseliikide puhul tähendada erinevat mahtu (näiteks kujutava kunsti teose puhul võib see eelduslikult tähendada terviklikku teost, muusikalise teose puhul mõnel juhul vaid katkendit).

Autoriõiguse temaatika ei puuduta aga ainult õpetajaid; kuidas rääkida nendest teemadest ka õpilastega? Eriti tänapäevases digi- ja sisuloome maailmas. Meie digitaalse õppevara portaalist E-koolikott leiab nii mõnedki head õppematerjalid selle toetamiseks.

Eesti Autoriõiguste Kaitse Organisatsiooni ja Tallinna Ülikooli Balti filmi, meedia ja kunstide instituudi üliõpilastega koostöös on põhikoolile valminud lihtne ja lühike autoriõiguse põhimõtteid tutvustav õppematerjal – digiwebster.

Õppematerjal koosneb kahest osast ja võtab aega u 10-15 minutit:

  • Esmalt lühike podcast (4:35 min), kus tegelaskuju Webster räägib 6.-9. klassi õpilastele eakohaselt ja haaravalt autorlusest ja autoriõiguse üldpõhimõttetest ning kaasnevatest riskidest.
  • Järgneb küsimustik, mis aitab saadud teadmisi kinnistada; lisaks annavad testi tulemuseks saadud punktid ettekujutuse vastajate digiteadlikkusest.

Oluliselt mahukam materjal on aga olemas gümnaasiumiõpilastele  – autoriõiguse alused gümnaasiumile. Õppematerjal hõlmab üheksat olulist teemat:

  • Mis on intellektuaalomand?
  • Autor
  • Autoriõiguslikult kaitstav teos
  • Autorile kuuluvad õigused
  • Autoriõigusega kaasnevad õigused
  • Kuidas teost kasutatakse?
  • Autoriõiguse ja sellega kaasnevate õiguste kaitse
  • Õiguste kollektiivne teostamine
  • Autoriõigus, sellega kaasnevad õigused ja digiplatvormid

Enamiku teemade alguses on esitatud lühike ülevaatlik animatsioon ning õppetekstid on rikastatud rohkete näidetega. Videoklipid, kus Eesti loomeinimesed arutlevad seonduvatel teemadel läbi enda kogemuse, aitavad keerulisi käsitlusi teha mõistetavamaks ja ka inimlikumaks. Iga teema lõpus olev enesekontrollitest aitab omandatud teadmisi kinnistada.

Eeldatavasi kulub iga teema läbimiseks keskmiselt 45 minutit ehk üks akadeemiline tund. Õppematerjali autorid on professor Aleksei Kelli Tartu ülikoolist ja Virgo Sillamaa Eesti Autorite Ühingu juhatuse liige.


Novembrikuu „Distantsilt targemaks“ veebiseminaride sarja raames tutvustame nii ülalmainitud õppematerjale kui ka räägime üldisemalt digitaalsete õppematerjalide kontekstis, kuidas õppematerjale koostades kasutatud materjalidele/allikatele viidata, mis on avatud sisulitsentsid ja kust leida vabaks kasutamiseks (õppe)materjale. Seda ikka selleks, et oleksime teadlikumad kasutajad ja sisuloojad. Registreeru 24. novembril kell 16.00 toimuvale veebiseminarile SIIN!

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendiumid Study in Estonia Study in Europe targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!