Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
11. juuni 202529. aug. 2025

Alge Ilosaar: lõpueksamid peavad andma ausa võimaluse teadmisi rakendada

Artikkel ilmus ERR-i uudisteportaalis 11.06.2025

Lõpueksamid peavad toetuma sellele, mida õpilased on päriselt õppinud, ning andma ausal ja selgel moel võimaluse oma teadmisi rakendada, kirjutab Alge Ilosaar.

Põhikooli lõpueksamid on igakevadine hariduselu osa, mis mõjutab igal aastal otseselt või kaudselt iga kümnendat inimest Eestis: noori, kes eksameid sooritavad, ning õpetajaid, lapsevanemaid ja koolijuhte, kes neid toetavad.

Sel kevadel tõstatus eksamite korralduse kohta mitmeid küsimusi, eriti seoses ajakava, ülesannete sõnastuse, aga ka hindamisjuhiste selgusega. Olles olnud ise koolis nii õpetaja, õppejuht kui ka lapsevanem, mõistan hästi ootusi, mida eksamitega seoses tuntakse.

Eksimused ei jäänud tähelepanuta

Lõpueksamid on pingeline aeg nii õpilastele kui õpetajatele ja sel perioodil on selgus, usaldus ja ettevalmistus eriti tähtsad. Haridus- ja noorteameti roll on eksamite koostamine ja elluviimine lähtudes haridus- ja teadusministeeriumi kehtestatud ajakavast ja suunistest.

Sel aastal oli ajakava varasem kui tavaliselt ning kattus osaliselt riigieksamite perioodiga, mis tähendas lühemat ettevalmistusaega kogu eksamitsüklile alates ülesannete koostamisest kuni hindamismaterjalide valmimiseni. Seda aga olemasoleva ressursiga, mis tõi paraku kaasa inimlikud eksimused. Suure töömahu ja ajasurve juures kasvab paratamatult võimalus, et midagi jääb märkamata või läheb valesti.

Asjaosaliste kriitika ja reaktsioon on aga mõistetav ja ka põhjendatud, sest selleks, et eksamid oleksid usaldusväärsed, peavad ülesanded olema mitte ainult sisuliselt korrektsed, vaid ka üheselt arusaadavad ja ühtlaselt hinnatavad.

Ei mõju kaugeltki hästi see, kui eesti keele eksamitöö ise keelevigu sisaldab. Täpsemalt esines üks trükiviga: “sigimisedukust” asemel oli “seigimisedukust” ning kaks sõnastuslikku kordust (eksamis: “Suur-konnakotkas on enamasti ühtlaselt tumepruun, enamasti ühtlaselt tumepruun, väike konnakotkas on heledam. Väike-konnakotkas on heledam.” Peaks olema: “Suur-konnakotkas on enamasti ühtlaselt tumepruun, väike-konnakotkas on heledam.”). Peale eesti keele üheski teises eksamitöös vigu ei esinenud.”Tööde uuesti trükkimine oleks tähendanud märkimisväärset lisakulu maksumaksjale ning kaaludes olukorra sisu, ei olnud see proportsionaalne.”

Vead ei jäänud meil märkamata ja koolidele saadeti koos eksamitöödega täiendav kaaskiri. Kuna praegu on eksamid veel paberil, siis tööde uuesti trükkimine oleks tähendanud märkimisväärset lisakulu maksumaksjale ning kaaludes olukorra sisu, ei olnud see proportsionaalne.

Kirjavead olid küll kahetsusväärsed eksimused, kuid ei mõjutanud ülesandest arusaamist ega sooritust. Selles olukorras pidasime kõige olulisemaks kiiret reageerimist ja koostööd – selgitused edastati aegsasti ning olid õpetajatele eksami ajaks kättesaadavad.

Partnerlussuhe eeldab mõlemapoolset panust

Et toetada põhikooli eksamite hindamisprotsessi ja avada hindamisjuhiseid, korraldasime tänavu esmakordselt kõikidele koolidele ühised n-ö hindamisseminarid, kus õpetajad said küsimusi arutada ja tõlgendustes kokku leppida. See on eriti oluline koolides, kus õpetajaid vähe ja ainekolleegide vaheline koostöö piiratud või vähene.

Leiame, et taolised arutelud on hindamisjuhise kõrval vajalikud, sest ka parima tahtmise korral ei ole võimalik ette näha kõikvõimalikke lahenduskäike ja tekkivaid olukordi, mida aga paljud õpetajad, koolijuhid, aga ka lapsevanemad soovivad ja isegi eeldavad.

Lahenduskäikudest olulisem on see, et kõik õiged vastused loetaks hindajate poolt õigeks ja seda käsitlesime ühe punktina ka kohtumistel. Seminarid said õpetajatelt positiivset tagasisidet ja on hea alus edaspidiseks, seega soovime selle formaadiga kindlasti jätkata.

Samal ajal võtame arvesse ka kriitilisi tähelepanekuid, mis seminaride sisulise ülesehituse ja ajastuse kohta tehti, et järgmistel kordadel oleks tugi veel selgem, sisulisem ja paremini ajastatud.

Parandada saab alati

Meieni on jõudnud erinevaid teid pidi palju sisukat tagasisidet nii õpetajatelt kui koolijuhtidelt, sealhulgas eksamite ajastuse ja korralduse mõju kohta koolielule. Oleme selle kaardistanud ning edastanud ka haridus- ja teadusministeeriumile, nii saame edasiste otsuste tegemisel arvestada koolide tegeliku olukorraga.

Lähtume paljude kolleegidega oma töös põhimõttest, mis on kahtlemata ka usaldusväärse eksamisüsteemi aluseks: õppetööd puudutavad otsused ei saa sündida ainult laua taga, vaid peavad arvestama koolielu praktikaga.

Usume, et lõpueksamid peavad toetuma sellele, mida õpilased on päriselt õppinud, ning andma ausal ja selgel moel võimaluse oma teadmisi rakendada. Harno jaoks on oluline, et eksamiprotsess oleks õpetajatele ja õpilastele läbipaistev, õiglane ja toetav. Parandada saab alati ja just seetõttu on avatud tagasiside, koostöö ning valmisolek muudatusteks iga järgmise eksamiperioodi eel oluline osa meie tööst.

Tänan kõiki õpetajaid, koolijuhte ja partnereid, kes aitasid sel kevadel olukordi selgitada, andsid sisulist tagasisidet ja toetasid õpilasi kogu protsessi vältel.

Autor Alge Ilosaar juhib Haridus- ja Noorteameti hindamiskeskust, vastutades lõputestide ja tasemetööde korralduse ning läbipaistva hindamisprotsessi loomise eest. Ta töötab selle nimel, et eksamid oleksid õppega kooskõlas, õiglaselt hinnatavad ja õpetajatele ning õpilastele tuge pakkuvad.

Toimetaja: Kaupo Meiel (ERR)

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!