Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
1. okt. 20243. okt. 2024

Tule aita toetada 7.-9. klassi noorte vaimse tervise alast teadlikkust! 

Alanud on vaimse tervise kuu. Sel puhul võiksime kõik pöörata rohkem tähelepanu sellele, kuidas lisaks iseenda tervise hoidmisele, märgata ja toetada ka inimesi enda ümber. Üks haavatavamaid sihtrühmi vaimse tervise probleemide osas on paratamatult noored, kes alles õpivad tundma iseend ning ümbritsevat maailma.  

Noorte vaimse tervise toetamiseks on Eestisse toodud tõenduspõhine programm Youth Aware of Mental Health ehk YAM, mis suunab III kooliastme noori arutlema ja rääkima vaimse tervise teemadel ning toetab nende oskusi vaimse tervise muredega toime tulemisel ja abi leidmisel. YAM on koolipõhine 13–17-aastastele noortele suunatud programm, mida viiakse läbi klassiruumides üle kogu maailma.  

Programmi eesmärk on tekitada kaasav arutelu, mida juhivad noored ise. Läbi selle toetatakse osalejate probleemilahendusoskuste ning sotsiaal-emotsionaalse pädevuse arengut. Uuringud on ka näidanud, et YAM on tõhus meetod ennetamaks depressiooni ja enesetapukatseid. 

Anna enda panus noorte vaimse tervise toetamiseks 

Selleks, et programm jõuaks koolidesse üle Eesti, ootame YAMiga liituma vaimse tervise teemadest innustunuid tulevasi YAM juhendajaid, kellel on varasem noortega töötamise kogemus kas õpetaja, sotsiaalpedagoogi, koolipsühholoogi või noorsootöötaja töö kaudu. Tutvu kandideerimisinfoga ja anna endast märku  https://candidate.recrur.com/public/jobad/ET/d1f0262d-4  

Juhul, kui sul on täiendavaid küsimusi juhendaja töö kohta, siis kutsume sind 8. oktoobril kell 15 virtuaalsesse infotundi, kus tutvustame lähemalt YAM programmi ning võimalust juhendajana Eesti noorte vaimse tervise toetamisse panustada. Registreeri end infotundi siin: https://forms.office.com/e/5hvnQQDZKb  

Infotunni Facebooki ürituse leiad siit https://www.facebook.com/events/1242468593540971/?ref=newsfeed

Mida YAM endast täpsemalt kujutab? 

Viie ühe koolitunni pikkuse sessiooni jooksul, mis toimuvad kolme nädala vältel, osalevad õpilased aruteludes ja rollimängudes, mida juhendavad kaks täiskasvanud koolitajat – juhendaja ja assistent. Erinevaid vaimse tervise teemasid käsitletakse arutelude ja rollimängude kaudu, kasutades YAM materjale nagu slaidid, plakatid ja noortele mõeldud brošüürid. 

Rollimängudes lahendavad noored igapäevaseid olukordi, mis on nende jaoks olulised. Teemad ulatuvad suhetest eakaaslaste ja täiskasvanutega kuni meeleolu muutuste, kurbuse või stressirohkete olukordadeni. Õpilased arutlevad grupis, kuidas nad end sellistes olukordades tunneksid ning kuidas nendega toime tulla. 

YAMis on esiplaanil noorte hääled. Neid kuulatakse ja nende kogemusi väärtustatakse. Täiskasvanud ei anna YAMis juhiseid, kuidas mõelda, tunda või tegutseda, vaid üheskoos juhendaja toel püütakse mõista erinevaid vaatenurki ja leida võimalikke lahendusi. 

YAMis tunnustatakse iga osaleja elukogemust ja erinevaid arvamusi võetakse kui väärtuslikku õppevõimalust. YAMis ei püüta leida universaalseid lahendusi vaimse tervise probleemidele, vaid uuritakse, kuidas võivad erinevad inimesed end tunda, miks mingil viisil käitutakse ja millist tuge nad võivad vajada. 

Milline on täiskasvanute roll YAMis? 

Programmi viib alati läbi kaks koolitatud täiskasvanut – juhendaja ja assistent. Juhendaja on läbinud põhjaliku viiepäevase koolituse ning omandanud seeläbi YAM juhendaja sertifikaadi. YAM assistent on saanud lühema väljaõppe, et sessioonide läbiviimist toetada. Kõigil YAMi juhendajatel on varasem noortega töötamise kogemus kas noorsootöötajana, õpetajana, sotsiaalpedagoogina või koolipsühholoogina. YAM assistendil on samuti noortega töötamise kogemus, kuid tal ei pea olema vastavat erialaharidust.  
 
Juhendaja roll on juhtida noortega programmi sessioonide läbiviimist. YAM juhendajad saavad selleks põhjaliku ettevalmistuse YAM juhendaja koolitusel, kus õpitakse ja harjutatakse kõike, mida juhendaja programmi läbiviimisel vajab, sealhulgas YAM meetodi põhimõtteid, sessioonide ülesehitust ja läbiviimist, vajalikku ettevalmistust ja planeerimist.  

YAM juhendaja on programmi edukuse olulisim alustala. Ehkki kõik vajalikud oskused ja teadmised annab väljaõpe, on oluline, et tulevane juhendaja tunneks end ära YAMi lähenemises ja printsiipides. Juhendaja peamiseks rolliks on vastutada turvalise keskkonna loomise ja hoidmise ning rollimängude ja arutelude vahendamise eest. YAMis ei õpeta täiskasvanud, kuidas noor peaks mõtlema, tundma või tegutsema. Selle asemel suunab juhendaja hinnanguvabalt noori mõistma erinevaid vaatenurki ning probleemidele võimalikke lahendusi leidma.  

YAMi assistent toetab sessioonidel kõiki tegevusi, näiteks rollimängude läbiviimist, ruumi ja materjalide ettevalmistamist, turvalise keskkonna hoidmist ning aitab teha märkmeid ja ülestähendusi. Assistent läbib lühema, enamasti ühepäevase, koolituse, mis viiakse läbi koos juhendajaga. Kuna YAM juhendaja ja assistent töötavad noortega tihedalt koos, on oluline, et nende koostöö klapiks hästi.  

Milline on õpetaja ja kooli roll YAMis? 

Koolipersonali tugi on YAMi läbiviimisel ülioluline, sest nad saavad motiveerida õpilasi osalema, pakkuda logistilist tuge ja aidata kaasa suhtlusele vanemate, õpilaste ja teiste koolitöötajatega.  

YAMi sessioonide läbiviimise ajal ei viibi õpetajad klassiruumis. See on nii igas koolis üle maailma, kus YAMi läbi viiakse. Õpetaja klassis viibimine võib muuta grupi dünaamikat ja noorte valmisolekut tundlikest teemadest rääkida. 

YAMi kasu on pikaajaline  

YAM kutsub noori mõtlema oma emotsioonide üle ja kaaluma erinevaid lähenemisviise, kui nad seisavad silmitsi eluraskuste või vaimse tervise muredega. Neil teemadel kaasavaid ja noorte endi juhitud dialooge pidades toetatakse ka noorte solidaarsust ja teineteisemõistmist.  

Programmis rõhutakse pikaajalisele kasule, mis avaldaks mõju ka siis, kui kohtumised on lõppenud. Pärast YAMi ütlevad noored sageli, et nad tunnevad end abivajavat sõpra toetades kindlamalt. YAMis osalenud noored toovad ka pärast programmi läbimist välja, et kasutavad elus ettetulevates keerulistes olukordades strateegiaid, mida nad YAMis õppisid. Kõige olulisem programmi tulemus on, et noored mõistavad keerulistes hetkedes abi otsimise vajalikkust. Selleks on üks programmi osa ka noortele erinevate vaimse ja füüsilise tervise toetamise võimaluste tutvustamine ja kohaliku noorteinfo jagamine. 

Programmi kohta saad täpsemat infot ka Harno kodulehelt https://harno.ee/stipendiumid-ja-toetused/noortevaldkonna-toetused/programm-mittetootavatele-ja-oppivatele-noortele#vaimne_tervis  

YAM on üks osa 2029. aastani kestvast ning Haridus- ja Nooteameti poolt elluviidavast programmist „Noorsootöö meetmed noorte tööturule sisenemise toetamiseks ja NEET-staatuses noortele tugimeetmete pakkumiseks“. Tegevusi viiakse ellu Euroopa Sotsiaalfondi toel ning selle eesmärk on parandada noortevaldkonna teenuste kättesaadavust kõigi noorte jaoks ning suurendada kolmanda kooliastme õpilaste vaimse tervise alast teadlikkust. 

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiiger rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendium stipendiumid Study in Estonia Study in Europe targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • oktoober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juuli 2025
  • juuni 2025
  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!