Tööriist õpetajale!
Mitmekesine õpikeskkond ja õppijast lähtuv õpe on olulised strateegilised eesmärgid Eesti haridusvaldkonna arengukavas 2021–2035. Haridusasutuste töötajad peavad selleks muu hulgas looma arengut ja tervist toetava, turvalise ja koostööle orienteeritud ning võrdseid võimalusi edendava õppekeskkonna ja organisatsioonikultuuri. Ekspertide abiga oleme kokku pannud õpetajatele tõhusa õppeprotsessi toetamise raamistiku ehk ÕPIRAAMi, mis on mõeldud abiks olema nii õppeprotsessi ettevalmistamisel kui ka läbiviimisel.
Kõik õpetajad ja teised huvilised on oodatud 26. mail kell 15.00 toimuvale veebiseminarile “Distantsilt targemaks: mis on ÕPIRAAM ehk tõhusa õppeprotsessi toetamise raamistik?”
Veebiseminaril tutvustame ÕPIRAAMi ehk tõhusa õppeprotsessi toetamise raamistikku, mis on mõeldud abiks õpetajale nii õppeprotsessi ettevalmistamisel kui ka läbiviimisel.
ÕPIRAAMi üks autoritest Ingrid Maadvere leiab, et tänapäeva õpetajalt ja koolilt oodatakse väga palju. Gustav Adolfi Gümnaasiumi haridustehnoloogi ja õpetajana ütleb ta: “Me peame olema kursis muutuva maailmaga, erinevate seadustega, kõige uuemate õpistrateegiatega, vaimse tervisega, liikumisega jne. Selles olukorras ei ole kerge olla ning võib tunduda, et kindlasti jääb midagi kahe silma vahele. ÕPIRAAMist on siin kindlasti abi, sest see juhib tähelepanu olulistele punktidele.”
ÕPIRAAMi autor Kriste Talving ütleb, et ÕPIRAAMi teemad on kui hügieeniteadmine igale õppimise ja õpetamisega kokkupuutuvale inimesele. Pärnu Vanalinna Põhikooli õpetajana lisab ta: “See põhjalik, kuid samas mõnusalt kompaktne ja konkreetne abimaterjal aitab kujundada õppeprotsessi ja -keskkonda, milles õppija saaks hoitult, vaimselt ja füüsiliselt terve ning motiveerituna õppida, areneda ja kogu seda teekonda nautida. Ja vähemtähtis ei ole seegi, et kõik see peegeldub alati tagasi ka õpetajale endale, mistõttu suureneb õpetaja enesetõhusus ja rahulolu oma töö ning õpetamisega.”
ÕPIRAAM koosneb viiest erinevast teemast:
Tõhus õppimine ja motivatsioon: õppimine on kompleksne protsess, mille toetamine on iga õpetaja üks põhiülesannetest. Selleks, et toimuks tõeline õppimine, s.t et õppija ajus toimuks püsiv muutus ja õpitav saaks tema enda omaks, on vaja õpetamisel kasutada lähenemisi ja strateegiaid, mis toetaksid tõhusat õppimist ja õppija motivatsiooni.
Vaimne tervis: õppimiseks peab tundma ennast turvaliselt ja hästi. Olulised tegurid õppimist soodustavaks keskkonnaks on suhted õpetaja ja eakaaslastega ning klassikliima.
Füüsiline tervis: lapsed, kes on regulaarselt kehaliselt aktiivsed ja heas vormis, saavad üldjuhul ka koolis paremini hakkama. Liikumispausid on koolipäevas vajalikud igas eas õpilastele.
Digipädevus: tänapäevase õppimise lahutamatuks osaks on mõtestatud ja eesmärgipärane digitehnoloogia kasutus, kus digivahendid ei ole eesmärk omaette. Digipädevuse arendamine on üks osa õppeprotsessist.
Autoriõiguse seadus ja isikuandmete kaitse üldmäärus (GDPR): õpetaja loob õppematerjale, kasutab õppetöös teiste autorite töid ja tegeleb andmetega – seega on väga oluline nendega õigesti ümber käia: tunda autoriõiguse seadust ja isikuandmete kaitse üldmäärust (GDPR).
2022. aasta kevadel lõid ÕPIRAAMi Harno koolituskeskuse kokku kutsutud eksperdid:
- Kriste Talving (TLÜ Haridusteaduste Instituudi külalislektor, Pärnu Vanalinna Põhikooli inglise keele õpetaja)
- Marie Runnel (Paide Hammerbecki Põhikooli psühholoog)
- Ingrid Maadvere (Harno ja Gustav Adolfi Gümnaasiumi haridustehnoloog, inglise keele õpetaja)
- Maris Pukk (Puhja Kooli eesti keele ja kirjanduse õpetaja, klassijuhataja)
- Jana Adari (Puhja Kooli klassiõpetaja, loodusõpetuse õpetaja)
- Kadri Raudsepp (Puhja Kooli klassiõpetaja, inglise keele õpetaja)
- Piret Lehiste (Harno digipädevuse valdkonna ekspert ja koolitaja)
- Kerli Požogina (Harno digipädevuse valdkonna projektijuht)