Liigu sisu juurde
Menu
Haridus- ja Noorteameti blogi
  • Esileht
  • Haridus
    • Haridus
    • Ettevõtlus- ja karjääriõpe
    • Stipendiumid
    • Õpetajaamet
  • Noored
    • Noorteseire
  • Rajaleidja
  • IT ja inseneeria
    • Diginurk
    • Digiõppematerjalid
Haridus- ja Noorteameti blogi
3. nov. 20233. nov. 2023

Tehisintellekt eTwinningu projektides

Artikli autor: Madli Leikop

Septembri lõpus said eTwinningu huvilised osa Harno korraldatud veebiseminarist “Tehisintellekt eTwinningu projektides”.  Seminari viis läbi Tartu Hiie Kooli haridustehnoloog Mari Tõnisson. Kuna eTwinningu aasta teema on praegu “Haridus ja innovatsioon: koos eTwinninguga oleme loomingulised” ning augustis Pärnus toimunud eTwinningu suvekoolis käsitleti teemat samuti põhjalikult, oli veebiseminar hea koht räägitu meeldetuletamiseks ja teema kordamiseks. Seminar keskendus küsimusele, kuidas tehisintellekti tööriistad aitaksid kaasa rahvusvahelistele veebipõhistele projektidele.

Igapäevases kasutuses, sh õppetöö puhul kasutatakse terminit AI (artificial intelligence) kui ka TI (tehisintellekt). Tegu on igatahes masina intellektiga ehk masina inimlaadsete võimetega: mõtlemine, õppimine, planeerimine, loovus. Võimekus põhineb andmetel ning masin õpib andmetest. Ülevaatlikult öeldes kõigepealt andmeid kogutakse ja töödeldakse, seejärel masin n-ö õpib (masinõpe), järgneb mudeli treenimine, rakendamine, tagasiside ja täiustamine.

Õpetajad juba kasutavad TI-d

Kui Mari Tõnisson küsis õpetajatelt, mis tehisintellekti keskkondi/rakendusi nad teavad ja on kasutanud, nimetati ennekõike neid, mida me kõik igapäevaselt kasutame: YouTube, Facebook, Google. Need kõik sisaldavad taustal (ilmselt iga päevaga üha rohkem) tehisintellekti. Google Translate, nutikellad, keeleõppe rakendused, klienditeeninduse juturobotid on samuti näide tehisintellekti osalemisest meie igapäevaelus.

Suur valik kiirelt muutuvaid tööriistu

Tehisintellekti spetsiifilisemad tööriistad on aga need, mida võiks kasutada ka eTwinningus: luua tekste ja pilte, teha esitlusi või otsida ideid uute projektide tarvis. Tõnisson sõnas, et arengud on selles vallas nii kiired, et kuu-paari pärast võib juba hulk uusi rakendusi olla saadaval ja hetkel populaarsed unustusse vajuda.

Aga mõned näited ja soovitused tekstiloomeks: ChatGPT,  YOUchat,  Perplexity, Claude, Merlin, Bing, GBard. Pange tähele, et kõik ei toeta eestikeelset vestlust/tekstiloomet ning enamus vajab tegutsemiseks ka kontot.

Curipod.com pakub väga palju võimalusi ja laseb õpilasel olla aktiivne: tehisintellekti loodut saab täiustada ja parandada, saab lasta esitlusi teha ja koostada tunnikavu. Keskkond toimib ka eesti keeles, aga nõuab tegutsemiseks kontot.

Pildid ja videod on eTwinngu projektide lahutamatu osa. Ka siin saab tehisintellekti oskuslikult rakendada ja õpilane oma arendada väljendus- ja võõrkeeleoskust, sest TI-le tuleb ette anda väga täpne sõnaline kirjeldus. Kasutamiseks on sobivad näiteks Deepdreamgenerator.com või www.craiyon.com. Viimane eesti keeles ei joonista, aga õpetab, kuidas soovi inglise keeles sisestada. Hea on ka see, et kontot ei ole vaja teha. Tuntum on ilmselt ka Canva, kus saab teha tekstist video, pildi, bänneri vm. Tõnisson lisas, et loodud visuaali autoriks tuleb märkida TI.

Viita autorile!

Seminaril käsitleti ka probleemi, kes on tehisintellekti loodu puhul autor. “Autorlusele viitamine jätmine on akadeemiline petturlus. Kui oleme tehisintellekti abi küsinud, peaksime seda ka mainima. Tehisintellekt ei ole aga autor, vaid ta on tööriist. Tulebki viidata tööriistale,” sõnas Tõnisson. Samas kuidas viidata, on üheselt lahendamata, sest kindlad reeglid puuduvad. Nõuanne siiski on – viitamine olgu selge ja arusaadav.

Ideid seinast seina

Seejärel tegid veebiseminaril osalenud väikese ajurünnaku ja pakkusid ideid, kuidas TI-d kasutada eTwinningu projektides. Nii mõnigi vastas oma praktilisele kogemusele toetudes.

Näiteid TI kasutamisest
  • Rakendada tehisintellekti projekti ideede ja erinevate etappide genereerimisel. Või luua projektile kava, eesmärgid ja ülesanded.
  • TI abil luua lemmikraamatu kohta pilt või korraldada rahvusvaheline virtuaalne näitus.
  • Anda tagasisidet ja hindeid tehtud töödele.
  • Luua laste/TI koostöös riikide tutvustusi (iga projektipartner oma riigi kohta) ja kontrollida, kas TI on faktid õigesti edastanud.
  • Kirjeldada pilte inglise keeles, et luua video.
  • Luua laste loovjuttudest video.
  • Kasutada ajurünnakutel, kui inimestel saavad ideed otsa.
  • Teemakohaste fotode loomisel ja neist koos jutte kirjutada.
  • Täiendada õpilaste omaloodud pilte.
  • Luua projektile visuaal.
  • Arendada õpilaste kirjalikku eneseväljendamist.

Õhku jäi küsimus, kas tehisintellekt võiks valmis teha kogu eTwinningu projekti? Oleks see üldse vajalik või mõttekas? Mari Tõnisson tõi välja, et praegu on eTwinningus 121 rahvusvahelist projekti, kus nii või teisiti kasutatakse tehisintellekti võimalusi või käsitletakse sellega seotud teemasid/probleeme. Näiteks ühe projekti pealkiri on”AI – a blessing or a curse?”

Ka eTwinningu suvekoolis algatati uusi projekte, kus oma roll tehisintellektil, näiteks “Elas kord üks AI” (muinasjutu loomine tehisintellekti kaasabil) või “Uus võõrkeel selgeks nädalaga õpetaja abita” (keeleõppe äppide abil õpivad noored nädala jooksul üht uut võõrkeelt).


Veebiseminari saab täies mahus järele vaadata YouTube’is.


eTwinning on lasteaia-, üldharidus- ja kutsekoolide õpetajatele mõeldud virtuaalne platvorm ning koostöövõrgustik. See võimaldab õppida nii Eesti kui välismaa kolleegidelt, jagada häid kogemusi ning osaleda koos koolide või lasteaedade vahelistes õpiprojektides eTwinningu programmi elluviimist kaasrahastab Euroopa Liit. Rohkem infot eTwinningu kohta saab lugeda Harno koduleheküljelt. Selleks, et olla kursis kõige värskemate uudistega rahvusvahelise koostöö maailmast liitu eTwinningu Facebooki grupiga ning hakka eTwinningEestis Instagrami konto jälgijaks. Kuni neli korda aastas ilmub ka eTwinningu uudiskiri, mille jälgijaks saab hakata SIIN. 

Lisa kommentaar Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Sildid

digioskused digipädevus digitaalne õppevara digiõppematerjalid digiõppevara dora pluss programm e-koolikott EKKAV ettevõtlus- ja karjääriõpe eTwinning etwinningeesti haridus huviharidus Kristjan Jaagu stipendium käitumisprobleemid laagrid lapsed mitteformaalne õpe NEET-staatuses noored noored noore õpetlase stipendium noorsootöö noorsootöötaja noorte heaks noorte hääl noortekeskne lähenemine noortelaagrid noorte osalus noorteseire noortevaldkond ProgeTiigri programm rahvusvaheline Rajaleidja riskioludes noored stipendiumid Study in Estonia Study in Europe targalt internetis taskuhääling teeviit tõrjutus vaimne tervis õpetajad õppematerjalid õppimine välismaal

Arhiiv

  • mai 2025
  • aprill 2025
  • märts 2025
  • veebruar 2025
  • jaanuar 2025
  • detsember 2024
  • november 2024
  • oktoober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juuli 2024
  • juuni 2024
  • mai 2024
  • aprill 2024
  • märts 2024
  • veebruar 2024
  • jaanuar 2024
  • detsember 2023
  • november 2023
  • oktoober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juuli 2023
  • juuni 2023
  • mai 2023
  • aprill 2023
  • märts 2023
  • veebruar 2023
  • jaanuar 2023
  • detsember 2022
  • november 2022
  • oktoober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juuli 2022
  • juuni 2022
  • mai 2022
  • aprill 2022
  • märts 2022
  • veebruar 2022
  • jaanuar 2022
  • detsember 2021
  • november 2021
  • oktoober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juuli 2021
  • juuni 2021
  • mai 2021
  • aprill 2021
  • märts 2021

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet
harno@harno.ee

Harno sotsiaalmeedias

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Kontakt

Haridus- ja Noorteamet

harno@harno.ee

Haridus- ja Noorteamet (Harno) on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala valitsusasutus, mis tegeleb Eesti riigi haridus- ja noortepoliitika rakendamisega. Meie eesmärk on pakkuda Eesti inimestele kvaliteetseid, kaasaegseid ja kõigile võrdselt kättesaadavaid võimalusi õppimiseks ja enesearenguks. Soovime, et iga inimene saaks luua endale personaalse õpitee kogu elukaareks.

©2025 Haridus- ja Noorteameti blogi | Powered by WordPress and Superb Themes!