Artikli autor: Mari-Liis Velberg, VAT Teatri haridustegevuste juht
VAT Teater on pakkunud aastaid koolidele erinevaid loomingulisi lisategevusi. Peamine suund on olnud haridustöötubade arendamine lavastustega seotult ja iseseisvalt. Rõõmustame, et meie loodud lai valik toetavad materjale on kõigile õpetajatel leitavad ka digiõppevaramus.
Alustasime aastate eest foorumteatri, lavavõitluse ja meedia teemaliste töötubadega ning oleme jõudnud väga kireva valikuni haridustegevusteni, mida saab edukalt ühendada nii teatriskäiguga kui integreerida kooli tegemistesse – näiteks eri sündmustele, teemapäevadele ja mitmete oskuste arendamiseks. Kohtume ka õpetajatega regulaarselt nii õpetajate päeva kui emakeelepäeva puhul ning oleme pidevas dialoogis, et luua lisategevusi, mis on reaalselt kasulikud ja kooli tegemistega põimitavad.
Meie lähtekoht on alati olnud – luua puudutaVAT teatrit. Koostöö ja dialoog koolidega on hästi olulisel kohal ja paljud töötoad on sündinud inspireerituna kogukonnas toimunud projektidest ja kohtumistest. Lavastustega seotud töötoad on tekkinud ka näiteks algupäraste noortenäidendite loomise protsessis, lavastuste loomise perioodist ja seotuna teemadega või meetoditega, mis lavaloos käsitlemisel. Tihti on neid töötubasid arendatud hiljem edasi teatrikülastuse järgseks töötoaks, kus saab analüüsida lavastuse eri külgi nii sotsiaalses kui kunstilises plaanis. Sellistest töötubadest on kujunenud lavastus + töötuba paketid.
Platvormid, kus me kohtume õpetajate ja õpilastega ongi etendused, töötoad, projektid, teavitussündmused, meedia, sotsiaalmeedia, koduleht, mailinglist ja Huvitav Kool blogi. Oleme rõõmsad, et platvorme tuleb ka juurde – seda eesmärki täidab ka E-koolikott.
Miks on teatriks ettevalmistus ja analüüs olulised?
Teatris käitumise kultuuri temaatika on alati olnud oluline ja see sisaldab nii teatrisse tulekuks ettevalmistumist, kohapeal käitumist, kui ka peale teatrit kogemuse mõtestamist. Kui teatriskäigule anda oluline tähendus, siis on ka lootust, et kogemus õpetab lapsi väärtustama rohkem nii teatrit, ennast kui teisi inimesi ja loodud ühine ruum on rohkem täidetud särasilmsete lastega, kes soovivad ja tahavad osaleda. Lavastustes on tihti sotsiaalsed, tundlikud teemad ja kindlasti on noorte reageerimine oluline, aga sellele saab anda vormi ja suuna ikkagi täiskasvanu. Oleme loonud nii lavastused kui töötoad teadlikult, et neil oleks nii kunstiliselt kvaliteetne kogemus kui hariduslik ja sotsiaalne kasu. Kõigi, aga eriti just raskemate lavalugude puhul, on oluline enne teatrisse tulekut valmistuda ning pärast kogetut lahti mõtestada.
Need küsimused sobivad nii teatrietenduse kui töötoa, aga ka lisategevuse valiku tegemiseks:
- Oluline on küsida, mis on hetkel just selle grupi vajadus?
- Millist oskust oleks vaja parandada ja jõustada? Kas see on koostöö parandamine või mõne probleemse teema avamine? On need kirjutamis-, näitlemis-, tantsu- või liikumisoskused, eri kultuuride osas teadlikkuse kasvatamine, empaatia suurendamine või midagi muud?
- Kuidas siduda lavastuse teemasid õppeainetega, sh soovitusliku kirjanduse, koolisündmuste, muude eluliste teemadega, mis lastele olulised, et neil tekiks kontekst.
Seega enne teatriskäiku on hea lahendada ülesannet, mis häälestab meid teatris oma tähelepanu suunama ning samuti pärast teatris kogetut analüüsima. Tegu võib olla väga väikese ülesandega või komplekssema paketiga, kõigile õpilastele sama või igale erinev. Laias plaanis saab ülesande jaotada näiteks kolmeks ja soovitav oleks neist kõigist enne teatrisse tulekut grupiga kõneleda:
1) lavastuse sisuga seotud, st teemadest lähtuv; 2) lavastuse vormist lähtuv (lavakujundus, lavastuse vorm, stenograafia, valguse- ja muusikakujundus jne); 3) teatris käitumine, viisakus, kultuur, kuidas me seal üksi ja grupina tegutseme. Vahel nimetame seda tinglikult analüüsiks ehk saame panna ette kas kunstilised või sotsiaalsed „prillid”, millest lähtume.
Seega väga olulisel kohal on erinevad materjalid, mis aitavad õpetajat nii teatriskäiguks ettevalmistamisel ja tagasisidestamisel kuid ka eri sotsiaalsete väljakutsega hakkamasaamisel – näiteks koolivägivalla ennetus. Materjalid kätkevad endas palju kasulikku ja oleme püüdnud alati lähtuda sellest, et oleksid seostatavad kooli õppeainete ja tegevustega. Igal aastal loome uued materjalid, mis kirjeldavad põhjalikult meie töötubasid.
Materjalidega saab igaüks nüüd tutvuda ja neid on rohkemgi veel. Aga hetkel soovime esile tuua ja soovitame uurida E-koolikotis just selliseid VAT Teatri materjale:
- Haridustegevuste pikem sisukirjeldus 2022-2023 hooaeg
- Lastelavastuse “MESILANE SINU PEAS” lisamaterjal harjutuste ja artiklitega
- Noortelavastuse “#KAOTAMINDÄRA” lisamaterjal harjutuste ja artiklitega
- Raamat ja õppematerjal “FOORUMTEATRI RAKENDAMISE VÕIMALUSI KOOLIVÄGIVALLA ENNETUSTÖÖ NÄITEL”
- LOOVAD VÄGIVALLA ENNETUSMEETODID – Projekti “Valikuvõimalus – foorumteatri ID!” raames kogutud ettepanekud.
Kõik nimetatud VAT Teatri materjalid leiad E-koolikotist
Võimalikud on seega väga paljud erinevad loovülesanded, mida soovitamegi oma lisamaterjalides (alates rollimängudest koomiksiteni). Eriti oodatud on ka koolide initsiatiiv saata meile oma loovtöid, et selle kaudu noored ise saavad innustada teisi noori olema loovad. Lavastuse „Võõras” puhul näiteks tegi Pirita Majandusgümnaasiumi 12. klassi õpilane Liisi Viirmaa koolitööna animatsiooni/video, mille aluseks on lavastuse vaatamise kogemus. Videot on nüüd meie kodulehel lavastuse juures lisamaterjalina üleval ja kõigil võimalik seda vaadata nii enne kui ka pärast etenduse vaatamist, aga miksmitte ka raamatu käsitlemisega seoses kirjanduse tunnis. Samuti on see rakendatav näitena, kuidas teha animatsiooni. Soovitame selle videoga inspireerida õpilasi ja õpetajaid loovate võtetega analüüsima teatriskäimise kogemust ja selleks ka ettevalmistuma. Ootame õpetajate ja õpilaste poolt teatrisse teistegi lavastustega seotult analüüse, tekste, pilte, muusikapalu jne. E-koolikotist leiab „Võõra” animatsiooni siit.
Lavastuse „Mesilane sinu peas” juurde oleme näiteks lisaks töötoale ja kirjalikule toetavale materjalile loonud ka tantsulise loovharjutuse #vatmesilane challenge, kus lapsed saavad õppida ära lavastuses esitatava lühikese tantsukese ja selle üles laadida TikToki või Instagrami ja parimatele on ka üllatused. Siin saab vaadata inspiratsiooniks vahvat 21.Keskkooli 4.b klassi videot. Tantsu-challenge on leitav sotsiaalmeedias TikTokis ja Instagramis. E-koolikotist saab samuti leida nüüd VATmesilane tantsuchallenge tantsuvideo, mida saab edukalt kasutada nii iseseisva loovharjutusena mõne õppeaine või sündmuse raames või koos teatrikülastusega.
Kui e-koolikoti otsingusse lisada „VAT Teater” tuleb lisaks veel mitmeid põnevaid materjale. Meeldiva üllatusena on juba varasemast ajast üleval näiteks lavastuse „Netis sündinud” video. Digiturvalisuse teemadega on VAT Teater pikalt tegelenud läbi erinevate rahvusvaheliste projektide, töötubade, materjalide ja lavastuste.
Materjalid on pidevalt täienemisel, sest lisamaterjalid luuakse koos esietenduvate lavastustega ning eri sotsiaalseid teemasid jagub, mis osas ka teater saab loovmeetoditega koolile toeks olla. Oleme hetkel loomas näiteks ka teatrikultuuri – teatriskäitumise teemalist materjali, mis on valmimas sel hooajal ja tuleb kindlasti kasutatavaks ka E-koolikoti lehele. VAT Teatri kodulehel saab lugeda ka muudest haridustegevustest, teistest materjalidest, sh ka võistlustes ja muust rubriigist „Õpetajale”.