Novembris toimus rahvusvaheline eTwinningu konverents “Fostering Citizenship Education through eTwinning for Future Teachers”, mis keskendus kodanikuhariduse edendamisele ja tõi kokku ligi 150 haridustöötajat ja õpetajakoolituse eksperti üle Euroopa. Ühe osalejana sai sellest inspireerivast sündmusest osa ka Kristiine-Teele Satsi, Tallinna Lasteaiast Pääsusilm.
Kristiine sõnul oli konverentsi korraldus suurepärane – alates osalejate vastuvõtust ja selgest infovahetusest kuni kohvipausideni, kus oli loodud võimalus uute kontaktide loomiseks. Nii leidiski ta kolm potentsiaalset koostööpartnerit alushariduse valdkonnast, kellega võiks tulevikus koostööd teha ka ülikoolide tudengite kaasamisel.
Konverentsi keskmes olid kodanikuhariduse väärtused, mis on olulised nii õpetajatele kui ka õppijatele. Ettekanded olid inspireerivad ja mõtlemapanevad ning pakkusid uusi vaatenurki, kuidas kaasata erinevaid kultuuritaustasid haridusasutustes.
Praktilised töötoad ja kaasamisvõimalused
Kristiine osales kahe praktilises töötoas, kus osalejate väiksem arv võimaldas süvenenumat arutelu. Töötoad andsid võimaluse jagada kogemusi kolleegidega teistest riikidest ning arutada võimalusi, kuidas paremini kaasata erinevate kultuuride ja keeletaustaga lapsi ning perekondi.
Olulise väärtusena tõi Kristiine välja töödes käsitletud “jää-lõhkumise” mängud. Need mängud sobivad hästi nii laste kui ka täiskasvanutega töötamiseks, aidates luua avatud ja pingevaba õhkkonna. Selliseid mänge saab kasutada ka koolitustel, et osalejaid inspireerida ja motiveerida kaasa mõtlema ning tegutsema.
Kodanikuhariduse väärtused igapäevatöösse
Tallinna Lasteaias Pääsusilm on üha enam lapsi, kelle perekonnad on pärit teistest riikidest, seega peab Kristiine oluliseks nende kaasamist ja toetamist. Ta usub, et lapsed on loomult avatud ja võtavad kõiki võrdselt – seda väärtust tuleb toetada ja suunata. Töötoad pakkusid ka praktilisi lahendusi, kuidas lasteaia kollektiiv saab luua veelgi toetavamat ja kaasavamat keskkonda, kus “erinevus rikastab ja sarnasus ühendab”.
Kristiine-Teele Satsi sõnul kinnitas “eTwinning ITE Conference 2024” üritusel osalemine, et eTwinning on võimas platvorm, mis aitab ületada keelebarjääre, avardab kultuurilisi teadmisi ning toetab õpetajate ja õpilaste arengut.
eTwinning õpetajaks õppijatele
eTwinning ITE (Initial Teacher Education) ehk eTwinning õpetajaks õppijatele programm on suunatud tulevastele õpetajatele, pakkudes neile praktilisi oskusi ja rahvusvahelist koostöökogemust juba õpetajakoolituse etapis. Programmi eesmärk on tugevdada õpetajate võimekust kasutada digitaalseid vahendeid ja projektõpet ning samas edendada kodanikuharidust. Läbi eTwinningu saavad õpetajakoolituse tudengid võimaluse katsetada uusi meetodeid, vahetada ideid kolleegidega erinevatest riikidest ja luua rahvusvahelisi projekte, mis rikastavad nii õpetamist kui ka õppimist.
Äsja loodud iseõppematerjalid on loodud selleks, et tulevased õpetajad saaksid paremini mõista projektõppe ja rahvusvahelise koostöö olulisust. Materjalid annavad põhjaliku ülevaate sellest, kuidas eTwinningu kaudu saab ühendada klassiruumi tegevusi digivahendite ja reaalsete eluliste teemadega. Samuti pakuvad need juhendmaterjale projektide algatamiseks ja juhendamiseks, toetades õpetajate arengut nii professionaalsel kui ka isiklikul tasandil.
eTwinning loob silla ülikoolide ja haridusasutuste vahel, pakkudes võimalusi praktiliseks koostööks ja teadmiste jagamiseks. Väiksem ei ole tähendus sellel, et materjalide loomisel oli protsessi kaasatud nii Tallinna kui ka Tartu Ülikooli õpetajakoolituse eksperdid ja saime veelgi tugevdada ülikoolidevahelist koostööd, sealhulgas ka tudengite vahel.
Ingrid Maadvere, üks materjalide arendajatest: “Iseõppematerjalid on väga hea võimalus iseseisvalt eTwinninguga tutvust teha või oma tutvust uuendada. Esimene osa annab ülevaate, mis on eTwinning, ITE ning kuidas üks väga hea projekt välja näeb ning teises osas saab juba sukelduda sügavamale ning õppida, kuidas luua kontot, planeerida projekti või siis õppida uusi võtteid salvestatud veebiseminaride abil.”
Uute ideede ja parimate praktikate kogum
Ingrid lisab, et õppematerjali suureks plussiks on see, et see on valminud h5p sisuloomevahendiga ning annab õpetajatele hea ülevaate, kuidas seda töövahendit õppimises võiks kasutada. Materjalid on esitluste ja videote vormis ning sisaldavad enesekontrolliküsimusi ja väikseid ajupause, mis panevad õppija aktiivselt kaasa töötama.
Mari Tõnisson (üks materjalide arendajatest): Iga õpetajaks õppija võiks viia ennast kurssi eTwinninguga, kuna see on koht, kus levivad õpetamise ja õppimise uusimad uuendused. eTwinning pakub pidevalt värskeid ideid ja parimaid praktikaid, võimaldades õpetajatel õppida teiste riikide õpetajatelt ning integreerida uusi meetodeid ja tehnoloogiaid oma õppetöösse. Teisisõnu – eTwinning on koht, kus õpetaja õpib ka pärast õppimist;-)
eTwinning ITE iseõppematerjalid on kõigile avalikud ja kasutamiseks, leiab SIIT.
Autorid: Kristiine-Teele Satsi, Tallinna Lasteaiast Pääsusilm ja Triin Saar, eTwinningu projektijuht. Õppematerjali arendajad: Mari Tõnisson (Tartu Hiie Kooli haridustehnoloog) ja Ingrid Maadvere (Gustav Adolfi Gümnaasiumi haridustehnoloog)
eTwinning on lasteaia-, üldharidus- ja kutsekoolide õpetajatele mõeldud virtuaalne platvorm ning koostöövõrgustik. See võimaldab õppida nii Eesti kui ka välismaa kolleegidelt, jagada häid kogemusi ning osaleda koos lastega rahvusvahelistes õpiprojektides. Koostööd saab teha üle 40 riigi kooli või lasteaiaga üle Euroopa. Twinningu programmi elluviimist kaasrahastab Euroopa Liit. Rohkem infot eTwinningu kohta saab lugeda Harno koduleheküljelt. Selleks, et olla kursis kõige värskemate uudistega rahvusvahelise koostöö maailmast liitu eTwinningu Facebooki grupiga ning hakka eTwinningEestis Instagrami konto jälgijaks. Kuni neli korda aastas ilmub ka eTwinningu uudiskiri, mille jälgijaks saab hakata SIIN.