Autor: Madli Leikop
eTwinningu kooli märgiga tunnustatakse Euroopas õppeasutusi, kes on teistele eeskujuks rahvusvahelises koostöös ehk eTwinningus. eTwinningu projektid on veebipõhised. Nii saab n-ö ühte klassiruumi kokku tuua õpilased praktiliselt üle maailma, aga ennekõike hõlmab eTwinning Euroopa koole: nende virtuaalne võrgustik on aktiivsem kui kunagi varem.
Eesti koolide ja lasteaedade hulgas on 2020 – 2022 aastal 18 eTwinningu kooli märgiga tunnustatud õppeasutust. Tervelt üks kolmandik neist asub Pärnumaal: Pärnu Kuninga Tänava Põhikool, Pärnu Ühisgümnaasium, Pärnu Koidula Gümnaasium, Pärnu Mai Kool, Surju Kool ja Paikuse Kool. Need koolid teevad juba aastaid eTwinningus head tööd, kaasatud on palju õpetajaid ning koolis on rahvusvahelist projektitööd toetav õhkkond. Märgi saanud koolid on eeskujud digitehnoloogia kasutuses, e-turvalisuses, õpetajate kutsealases arengus, tavatunnist erinevate võimaluste pakkumises õpilastele.
eTwinningu kogemustest rääkisid Pärnu Koidula Gümnaasiumi haridustehnoloog Tiiu Leibur, Pärnu Kuninga Tänava Põhikooli projektijuht Liis Raal-Virks, Surju Kooli õpetaja Ave Kartau ning Paikuse Kooli õppejuht Angela Taggo.
Kuidas jõutakse rahvusvahelise koostöö ja eTwinningu juurde?
Projektõpe pakub uusi elamusi õpetajatele ja õpilastele, koolis on üks tugev eTwinningu eestvedaja ja nii liitub tvinnimisega rohkem kolleege, esimene eTwinningu projekt oli edukaks ja see andis tõuke edasi tegeleda, eTwinning pakub õpetajatele koolitusi, õpilased on uudishimulikud ja tahavad tutvuda teiste maade kultuuridega – see on väike loetelu põhjustest. Küll on iseloomulik, et neis koolides tehakse eTwinningu projekte juba aastaid (aastakümneid), Pärnu Koidula Gümnaasiumis koguni 2005. aastast ehk eTwinningu sünniaastast alates. “eTwinningu algusaastatel oli rahvusvaheline koostöö väga eriline ning pakkus väga suurt huvi kõikidele osalejatele. Kõige südamelähedasemad on meie esimene projekt ning tänavu koostöös Leeduga tehtud distantsõpet analüüsiv koostööprojekt. Projekte tunnustati Euroopa kvaliteedimärgiga,” tõi Tiiu Leibur näiteks.
„Rahvusvaheline koostöö on alati koolielu rikastav nii õpilastele kui õpetajatele: suureneb teadmiste pagas, arenevad koostööoskused ja sõprussidemed ning lugupidamine erinevate kultuuride suhtes“, toob Paikuse Kooli õppejuht Angela Taggo esile rahvusvahelise koostöö lisaväärtust.
Liis Raal-Virksi sõnul on Kuninga tänava põhikooli seni edukaim projekt “Let´s Read and Write Through 21st Century Europe”, mida tunnustati 2020. aastal Eesti eTwinningu projektivõistlusel kui parimat eTwinningu ja Erasmuse koostööprojekti. “Soovisime tõsta algklasside õpilaste lugemishuvi, arendada nende kirjutamis- ja lugemisoskusi. Esimesel aastal loodi näiteks ühiskirjutamise meetodil ainulaadne lasteraamat “Maagiline gloobus”, kus iga osa kirjutasid ühe partnerkooli õpilased ning illustreerisid mõne teise partnerkooli lapsed. Eesti õpilased said illustreerida peatükki, mille kirjutasid Prantsuse lapsed, ning ise lõid nad raamatu kolmanda peatüki, kus peategelased satuvad maagilise gloobuse abiga Eestisse, käivad laulupeol ning keskööl kohtuvad ristteel vanapaganaga. Lisaks valmis kultuuriteemaline veebiajakiri, lavastati partnerriikide muinasjutte; korraldati maskeraade, kus riietuti partnerriikide raamatutegelasteks, tehti interaktiivseid ülesandeid,” kirjeldas Raal-Virks.


“Väga tore oli 2012-2013 projekt Läti Ruhja kooliga. Lootsime, et lisaks kooli tutvustamisele ja kirjavahetusele kasvab sellest välja midagi enamat, sest Ruhja asub Surjust vaid 70 km kaugusel. Nii läkski,” meenutas Ave Kartau üht Surju kooli projekti. “Üks meie õpetaja oskab läti keelt, õppisimegi siis lätikeelseid viisakusväljendeid ja dialooge ning esitasime neid kontserdil. Kõik olid väga emotsionaalsed, lehvitasid Eesti ja Läti lippe. Läksime Lätti vastukülaskäigule, kõik algklassilapsed ja mitmed vanemadki, kes aitasid transpordiga. Nii läks pikk autorong Surjust Ruhja. See oli esimene laste, vanemate ja õpetajate ühine välismaareis, meie jaoks oli tõeline pidu korraldatud!”


Angela Taggo toob esile projekti „Go For Literacy to Enlighten your Future“. Projekti käigus uuriti ja rakendati erinevaid strateegiaid kirjanduse käsitlemisel ja õpetamisel. Kõik partnerkoolid võrdlesid oma koolis rakendatavaid metoodikaid, koostati ühiseid juhendmaterjale, katsetati partnerite kogemusi. eTwinningus suhtlesid nii õpilased kui ka õpetajad. Projekti tulemusena omandati oskusi ja viise, kuidas õpilaste lugemisoskust parandada ja huvi kirjanduse ning lugemise vastu suurendada.
Mida on rahvusvahelises projektitöös ja eTwinningus osalemine teile endale, õpilastele ja koolile andnud?
Tiiu Leibur: See on õpetanud aja planeerimist, arendanud vastutustunnet ning koostööoskusi, võõrkeele- oskusi. Kõige olulisem on aineülene veebipõhine koostöö ning digivahendite kasutamine uute teadmiste ja oskuste arendamisel. eTwinning annab hea võimaluse teha rahvusvahelist koostööd uurimus-, probleem- ja projektõppe abil, arendada silmaringi ja samas leida ka uusi sõpru.
Angela Taggo: Olenevalt projekti teemast oleme kaasanud projektidesse õpilasi erinevatest klassidest ja see on liitnud õpilasi ning tekitanud suurema meie-tunde. Huvitavad on olnud ka need projektid, kus ühe teema piires on koostööd teinud erinevate ainete õpetajad. Juhtkond on alati projektitööd soosiv ja innustav olnud
Liis Raal-Virks: Pärnu Kuninga tänava põhikoolis osalevad eTwinningu ja Erasmus+ projektides kõik klassid esimesest kuni üheksandani ning teatud tegevustesse on kaasatud ka kooli a-klassid ehk HEV-õpilased. Projektid on lastele harjumuspärane ja oodatud osa õppetööst, projektitööd tehakse kas korra nädalas või mõned korrad kuus. Projektitöö on põimitud ainetundidesse ning tegevusi juhendavad justnimelt aineõpetajad: klassiõpetajad, inglise keele õpetajad, arvutiõpetaja, loodusainete õpetajad, eesti keele, kehalise kasvatuse õpetajad, kunstiõpetajad, ajaloo ja ühiskonnaõpetuse, geograafia ja inimeseõpetuse õpetaja ja vahel ka kooli huvijuht ja projektijuht. Meie koolis on õpetajatest umbes 65% tegevad rahvusvahelises projektitöös. See on soodustanud ainetevahelist lõimingut, õpiülesanded on seotud reaalse eluga. Õpilased ja õpetajad on teinud meeskonnatööd nii kooli kui rahvusvahelisel tasandil, on arenenud inglise keele ja arvuti kasutamise oskus.
Ave Kartau: Tänu eTwinningule oleme leidnud häid koostööpartnereid nii Eestist kui välismaalt. Oleme õppinud koostööd tegema teiste koolidega, õppinud tundma teisi kultuure, arendanud inglise keele oskust. Kindlasti oleme õppinud kasutama paremini tehnilisi vahendeid ning avastanud ka uusi. Silmaring on avardunud.
Projektides on osalenud koos erinevad klassid ja õpetajad. Rõõmustab see, et kui kolleege kutsuda, siis nad tulevad ja panustavad. Näiteks kunstiõpetaja on juhendanud õpilaste kunstitöid projekti jaoks, logopeed on harjutanud lastega selget diktsiooni, kooli IT-juht aidanud salvestada helifaile.
eTwinningu koolitused on olnud suurepärased. Eelnevalt eTwinningus omandatud tehnilised jm oskused ning meetodid tulid distantsõppe ajal väga suureks kasuks. eTwinninguga tegelevatel õpetajatel oli ilmselt lihtsam distantsõppega kohaneda.
- 19.01.2022 eTwinningu veebiseminar “Rahvusvaheliselt aktiivsed Eesti koolid: Võru Kreutzwaldi Kool ja Luunja Keskkool” Registreerumine ja lisainfo: https://koolitus.edu.ee/training/6774
- 02.02.2022 eTwinningu veebiseminar “Rahvusvaheliselt aktiivsed Eesti koolid ja lasteaiad: Viljandi Jakobsoni Kool, Lasnamäe Põhikool, Tallinna Sõbrakese Lasteaed”. Registreerumine ja lisainfo: https://koolitus.edu.ee/training/6781
eTwinningu programmi kaasrahastab Euroopa Liidu Erasmus+ programm. Seda viib Eestis ellu Haridus- ja Noorteamet. Etwinningu kodulehekülg: www.harno.ee/etwinning