Autor: Madli Leikop
9. juunil tähistati Tallinnas Telliskivi loomelinnaku Erinevate Tubade Klubis rahvusvahelise õpetajate koostöövõrgustiku eTwinningu õppeaasta lõppu ning traditsiooniliselt kuulutati välja parimad eTwinningu projektid. Õpetajaid tervitasid eTwinningu programmijuht Kätlin Lepa ning Haridus- ja Noorteameti koolituskeskuse juhataja Elo Allemann, kes tõdesid, et tore on näha, kui paljud õpetajad on end eTwinninguga sidunud. “eTwinningus saab kokku vana ja uus. Projektõpe on juba ammu tuntud, samas on eTwinningus kasutusel uuemad tehnoloogiad. Mis hariduses uut Euroopas sünnib, see jõuab kindlasti ka eTwinningusse,” ütles Elo Allemann.
Kui sissejuhatus tehtud, esineja kuulatud ja eTwinningu eksperdid-mentorid tänatud, siis oligi aeg teha teatavaks tänavused parimad eTwinningu projektid.
Lõppeval õppeaastal tegid õpetajad 201 eTwinningu projekti. Kvaliteedimärgi saamiseks esitati konkursile 65 taotlust (38 projekti), neist 45 said kvaliteedimärgi. Hindamisel võeti arvesse pedagoogilist uuenduslikkust ja lõimingut õppekavaga. Hinnati õpetajate ja õpilaste vahelist koostööd, IKT oskuslikku kasutamist ning andmekaitse reeglite järgimist, samuti projekti mõjukust ja tulemust. Tallinna Lilleküla gümnaasiumi õpetaja ning eTwinningu eksperdi Meeri Silla sõnul oli tänavu projektide hindamine keerulisem, kuna üle-euroopalist eTwinningu projektide hindamismudelit on värskendatud ja detailsemaks muudetud. Projektide ülevaadet aitas koostada õpetaja Meeri Sild.
I koha pälvis Metsküla Algkooli projekt Cyber Smart Kids, juhendaja õpetaja Pille Kaisel. Projektipartnerid olid viiest riigist: Eestist, Kreekast, Hispaaniast, Türgist ja Inglismaalt. Märksõnad: internet meie elus ja turvalisus, turvalisus ning veelkord turvalisus Projekti oluliseks tulemuseks võib pidada uusi teadmisi ning head võimalust harjutada inglise keelt. Koostöös projektipartneritega valmisid internetiturvalisuse teemal CoSpaces lood virtuaalmaailmas. Hindajad-eksperdid leidsid, et tegu on väga konkreetse, selge ja loogilise projektiga. Isegi õpilaste postitustes on ühtne stiil – eesnimi + riik. Superhästi kaardistatud oskused enne projekti, projekti lõpus ning põhjalikult analüüsitud ja lisaks veel atraktiivselt esitletud. Tegevused lastele jõukohased, põnevad, aga samas väga harivad ning aktuaalsed. Projekti oli mõnus uurida ja oli põnevaid avastusi. Selles projektis oleks tahtnud isegi õpilasena osaleda.
II koha sai Tallinna Lasteaia Pääsusilm projekt You feel …. I feel, juhendaja õpetaja Kristiine-Teele Satsi. Selles projektis osalesid 2-aastased lapsed. Kristiine-Teele Satsi kinnitas, et ka nii väikeste lastega saab edukalt eTwiningut teha. Lapsed vaatasid ekraanilt pilte ja ütlesid, mis neile rõõmu teeb, mis tekitab armastuse tunnet, mis teeb kurvaks. Ja joonistasid ka ise vastavaid märke ja pilte, näiteks suure hulga südameid. Ja tore oli mõista, et kuskil kaugel-kaugel maal tunnevad lapsed samamoodi rõõmu, kurbust, viha, armastust ja palju teisi tundeid nagu siingi. “Projekt õpetas lastele, kuidas oma tundeid sõnadesse panna. Ära löö mängukaaslast, väljenda sõnadega, et ma olen pahane,” selgitas Satsi. Eksperdid arvasid, et You feel…I feel on taaskord eeskujulik näide, kuidas väikeste lastega annab süsteemset, kasulikku ja täisväärtuslikku rahvusvahelist projekti teha. Eesti õpetajad on jälginud väga hästi andmekaitse reegleid. Õpetajate vaheline koostöö ja projekti planeerimine on väga kenasti toiminud, kasutatud on palju eTwinningu töövahendeid, aga ka muid vahendeid suurepäraseks koostööks.
III koht pälvis Põltsamaa Ühisgümnaasiumi projekt M.A.Y.A., juhendaja õpetaja Marika Viks. Märksõnad: mänguasjad, sumisevad putukad, muusika, mesitarud ja palju muud. Märgiti väga hästi kirjutatud kvaliteediprojekti taotlust. Juba seda lugedes tekkis pilt projektist ja sellest, millist rolli mängis õpetaja. Näha on, et projektil on olnud väga hea juht ja kõik liikmed on haaratud projekti ning naudivad seda. Tore oli näha, et iga õpetaja vastutas oma tegevuse eest ning oli selle lahendanud enda jaoks sobival viisil. Projekt oli väga lastepärane. Marika Viks ütles, et tal on ülihea meel eduka tulemuse üle. “Mesilased selles projektis meeldisid lastele väga, mõtlesin, et tuleks siiagi mesilase kostüümis,” sõnas ta auhinda kätte saades.
Parim kultuuriteadlikkuse projekti märksõnad olid loogiline, põhjalik, hästi juhitud, rõõm, tähistamine, ebatavalised päevad. Tunnustuse pälvis Peetri Lasteaed-Põhikooli ja Surju Põhikooli projekt Anniversaires, õpetajad Inga Rennit, Riina Ollo, Signe Reidla. Eksperdid hindasid projekti lapsesõbralikkust ja atraktiivsust.
Parima matemaatika projekti tiitel läks Pärnu Kuninga tänava Põhikooli: Enjoy Math and Sciences! 2020 – 2021, juhendajad-õpetajad Inga Merisaar, Katrin Kurvits, Lemme Sulaoja, Liina Õmblus, Tiiu Kiveste, Liis-Raal Virks. Kvaliteedimärgi taotlustes oli hästi välja toodud iga meeskonnaliikme panus projektis, hästi kasutati eTwinningu platvormi Erasmus+ projekti tegevusteks tekkinud ootamatus pandeemia situatsioonis.
Technology Impact, Saaremaa Gümnaasiumi eTwinningu projekt hinnati parimaks tehnoloogiaprojektiks. Õpilasi juhendas Ülle Kreos. Õpilased uurisid tehnoloogilise innovatsiooni eeliseid ja puudusi, mis loodusvarasid tehnoloogiliste vahendite valmistamiseks on vaja ja kuidas nad mõjutavad keskkonda ning meie tervist .
Parima keskkonnateadlikkust arendava projekti märksõnad on loodus, jalajäljed, mesilased, meid ümbritsevad puud. Tunnustuse pälvis Ecomates: Little Detectives, Tallinna Sõbrakese Lasteaed, Oksana Grebinstsikova ja Jelena Rattik.
Jõhvi Vene Põhikooli projekt Youth has the Midas Touch 2.0 Galina Safronova juhendamisel loeti jätkusuutliku projekti musternäidiseks. Väga heaks hinnati koolideülest koostööd ja tööd rahvusvahelistes gruppides.
Tunnustati ka parimat eTwinningu aasta teemaga seotud projekti: De la ville à l’assiette. Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasium, Liis Raal-Virks. Aasta teema on tänavu “Meie kaunis, kestlik ja kaasav tulevik” ja projekti teema haakus sellega hästi, kuna tegeles linnaedade temaatikaga.
Parim STEM valdkonna projekt: Stem Challenge, Ristiku põhikool, Eve Reisalu. Hariduslike erivajadustega õpilasi kaasav projekt, kus väga palju tegevusi viidi läbi veebikohtumistel ning koostöö õpilaste vahel oli suurepäraselt korraldatud. Toredad olid õpilaste tutvustused, kus lapse enda juttu ilmestasid avatarid.
eTwinning on rahvusvahelise veebipõhise koostöö programm koolidele, mis annab õpetajatele suurepärase võimaluse üksteiselt õppida ja omavahel häid kogemusi jagada ning lastega erinevates õpiprojektides osaleda. Programmi rahastab Euroopa Komisjon.
Lisainfot vaata www.harno.ee/etwinning.