Artikli autor: Veronika Grigorjev, Tallinna Tõnismäe Riigigümnaasium
Õpetajaamet on väärt, et see endale valida. Kui oleksin alustava õpetajana teadnud, mis mind ees ootab, ei oleks see kuidagi andnud paremat ettevalmistust. Minu tähelepanekud õpetajaks olemise teekonnast:
1. etapp: tuleb teha 2 elumuutvat otsust – omandada õpetajakutse ja seejärel asuda kooli tööle. Riiulile tolmu koguma jäetud õpetajakutse tunnistus ei sobi, tuleb päriselt mõne kooli uksest sisse astuda.
2. etapp: tekib arusaam, et kõik koolis õpitu ja heade kolleegide soovitused päriselus ja sinu tunnis lihtsalt ei tööta. Tuleb alustada oma meetodite leiutamisega, et tundidesse elu sisse tuleks ja õpilased päriselt õppima hakkaksid. Siin etapis on kõige olulisem koostöö õpilasega. Tunne huvi, kuidas tema tahaks õppida!
3. etapp: tundide ettevalmistuseks ei kulu enam aega ja kõik töötavad meetodid kukuvad justkui iseenesest varrukast. Eksisteerib oht, et mida rohkem õpilased õpivad ja tunnis on vaatamata tõsisele mõttetööle üsna lõbus, seda kadedamaks muutuvad sinu kolleegid. Kutsu nad oma tundi!
4. etapp: oledki päriselt õpetaja – silm särab ja lood homset.
Kõik etapid võivad mitme muutuja (õpilaste arv klassis, kooli eripära, kolleegid jne) tõttu võtta aega aastast kuni mitmeni. Õpi õpetajaks ja katseta, kas töötab. Allaandmine ei käi komplekti!
Õpetajaks võib saada lapsepõlveunistusest pärit kindla veendumuse tõttu, samas võib õpetajaks olemise teekond alata täiesti juhuslikult. Mõlemal juhul ei ole kõige olulisem algus, vaid valitud teele püsima jäämine. Sest takistusi on piisavalt, et iga teine töökoht hakkaks tunduma parem, tasuvam või vähemate töötundidega. Nagu rallisõitja kulgeb etapist etappi ja loeb iga sekund, alustab ka õpetaja oma järjekordset õppeaastat juba augustis, lõpetab jaanipäevaks ja tõesti – iga sekund omab tähendust, et panna õppijad pingutama. Kui legend on toimiv, et kurvilisel teel mitte välja kihutada, saab õpetajatööst väga suurt rõõmu tunda. Õpetajana veab sul, sest sul on klasside viisi ägedaid noori inimesi, kes on ausad, kui sina oled aus nende vastu ning sõbralikud ja vastutulelikud, kui sa lased neil seda olla.
Minu jaoks on teekond õpetajana kestnud juba üle 20 aasta. Tunnen ennast nagu rallisõitja, kellel on väga vinge kaardilugeja, sest kui üksikud ohtlikud momendid välja arvata, olen ikka teel. Ja ikka veel seda meelt, et õpetajatöö on parim võimalikest.